Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-21, 11:41
Medlem
godboys avatar
En kanske dum jämförelse, men det är väl som med människor, vissa vill huvudsakligen vara inne och går inte ut om de inte måste. Katter är olika, vissa gillar att vara på språng hela tiden, andra vill bara vara lata. Sen finns ju rasspecifika beteendeskillnader med.

Vissa katter lär sig hur trafiken fungerar och är smartare än andra i alla fall just när det gäller den saken. Att bo mitt i stan och utekatt är kanske inte den bästa kombinationen.
Citera
2024-06-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad är det för skillnad på innekatter och vanliga katter? Är det någon eller är innekatter bara vanliga katter som har blivit instängda?

En inne-katt är en katt som aldrig varit ute (och knallat runt i grannskapet). En ute-katt är en katt som går ut när den vill (eller kanske t.om sover ute). Båda är katter.
Sen finns det grader där imellan.
Citera
2024-06-21, 11:59
Medlem
Det finns ju tunnlar och större nätburar att införskaffa så kissen kan vara utomhus men ändå skyddad.
Citera
2024-06-21, 12:33
Medlem
Bara öppna så att katten kommer ut så tar den själv det i sin egen takt. Den kommer inte springa rakt ut utan utforska den nya miljön lugnt och försiktigt. Katterna kommer bli gladare och lugnare.
Citera
2024-06-21, 12:37
Medlem
Finns det andra katter lär de bli fight om revir..
Citera
2024-06-21, 13:17
Medlem
Flummigheters avatar
Har själv innekatt som brukade vara utekatt, men flyttten ändrade på det. Känns såklart hemskt men hon mår fint, beställt sele och koppel för att se om hon vill traska lite ute. Vi får se.
Citera
2024-06-21, 13:34
Medlem
Om du skall släppa ut dom så sätt katt gps på katterna. Då vet du vart dom är.
Citera
2024-06-21, 13:39
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Finns det andra katter lär de bli fight om revir..
Japp så är det.....min katt Hugo har varit herre på täppan här nu i nio år.

Då och då kommer det en ny katt som genast får sina fiskar varma...även Hugo blir lätt skadad emellanåt och kommer hem utan sitt halsband (saftyspänne)...men så funkar revir och revirstrider.
Citera
2024-06-21, 13:51
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag har två katter som är 5 och 6 år gamla och bor inomhus på en yta av 81kvm. De har allt de kan önska i form av sällskap, mat, kärlek och hela bostaden är kattanpassad med klösmöbler och hyllor m.m. Det enda som saknas är mer stimulans och den ena katten har nyligen fått cystit vilket veterinären verkar tro beror på stress. Veterinären menar att det säkert är kattkompisen som är problemet men jag tror på understimulans. Gå ut med katten i sele är möjligt men han hatar selen och blir mer rädd för saker för att han är fasthållen. Är det någon som har släppt ut en katt som levt inomhus i flera år och fått ett lyckat resultat? Jag får ångest bara av tanken men överväger ändå att prova för att se om katten mår bättre fysiskt - han behöver gå ner i vikt också. Kommer han att fatta att han ska hålla sig häromkring eller är det troligt att han går vilse direkt? Skulle ni vågat släppa ut era innekatter eller är det en dödsdom? Det finns grönområde direkt utanför men även trafikerade vägar och ganska mycket folk...
Köp en sele med koppel och ta ut honom. Jag ser en del som gör det i städerna och det funkar bra.

Men om han kan vara ute själv, det beror på katten. Min ena innekatt klarade sig skitbra ute i naturen på landet, även om han blev skrämd ibland (bland annat av myror). Är det en katt med rätt instinkter så går det bra, men har man en katt som i princip blivit människobebis så är det nog mindre bra.
Citera
2024-06-21, 14:00
Medlem
Låt katten gå ut, inte kommer den att rusa iväg flera mil och gå vilse, den kommer att liksom de flesta katter ha behov av ett närliggande revir, det är bara om du bor på landsbygden katten sannolikt kommer att försvinna iväg långt.
Citera
2024-06-21, 14:03
Medlem
Har två katter som varit innekatter sedan 12+ år fram till dess att man flyttade till obyggden. Här står ytterdörren öppen och den ena katten är ute stora delar av dagarna (främst nu på sommaren), ibland även hela nätterna, medan den andra helst håller sig inomhus men går ut under korta stunder ibland. Vintertid stannar de båda helst inomhus.
Senast redigerad av MaskonJaskon 2024-06-21 kl. 14:07.
Citera
2024-06-21, 14:25
Medlem
Jävlar vad kontrollfreaks det verkar finnas. En katt klarar sig ute. Risken att nåt skit händer får man räkna med om man vill leva fri. Innekatter är att fängsla ett djur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in