2024-06-21, 13:00
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Helt otroligt även en flygbas bombades. Det verkar som ryssarna saknar luftvärn. Det är bara att flyga rakt in med drönare. Vilken härlig midsommar det blir.

Så går det när man använder LV mot markmål. Då saknas resurser för att göra det LV ska göra: skydda mot luftangrepp. Och i de fall rysk LV används mot luftangrepp, så skjuter man ned egna. Förstår inte rysk logik.
Citera
2024-06-21, 13:23
Medlem
Jag har inte hängt med riktigt men jag är ytterst förvånad att Ryssland inte förmår att skydda sina oljeraffinaderier bättre, var finns luftförsvaret?

Har man koncentrerat sig på andra punkter som staden Donetsk och kanske vid Simferopol på Krim och tunnat ut i själva Ryssland?

Det är nog ganska smart av Ukraina att slå mot försörjningen, högre priser på bensin och diesel slår mot det passiva ryska folket som är riktigt lurade av makten.

Än en gång gäller Stefan Löfvéns bevingade ord: "Vi såg det inte komma"....
Citera
2024-06-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Ryssland vill ofta ge sken av att vara någon slags storslagen "industrination", men de kan knappt tillverka något annat än potatis på egen hand. Det är därför sanktionerna slagit så hårt mot landet; för att precis allting, utom obehandlade råvaror tom. orcher med spadar kan gräva upp ur marken, måste importeras från utlandet.
De hade väl problem med potatisen också? Fick väl inte fram nåt som dög till pommes i höstas.
Citera
2024-06-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken88
500 tusen döda ukrainare, 100 tusen döda ryssar.

Ingenting från Ukraina eller västlig msm är tillförlitligt.

Bara en mycket lågbegåvad människa skulle tro på att Ukraina har 500k döda. Om så vore fallet skulle Ryssarna ha promenerat till Kyiv utan motstånd.
Är du extremt lågbegåvad eller ljuger du bara medvetet?
Citera
2024-06-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken88
Vad har du emot McGregor?

Faktum är att dessa nyhetskanaler trots sina begränsade resurser attraherar miljoner tittare just därför att västlig msm förlorat ALL trovärdighet. Folk har fått nog av lögnerna. Du har tydligen inte fått nog misstänker jag.

De attraherar de lättlurade. De lättlurade verkar aldrig få nog av Ritters och Macgregors lögner.
Citera
2024-06-21, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Helt otroligt även en flygbas bombades. Det verkar som ryssarna saknar luftvärn. Det är bara att flyga rakt in med drönare. Vilken härlig midsommar det blir.

Ja jösses!

Ukrainarna springer i åttor runt ryssen nu, kan de ens reparera dessa raff med tanke på sanktionerna?
Citera
2024-06-21, 14:05
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte hängt med riktigt men jag är ytterst förvånad att Ryssland inte förmår att skydda sina oljeraffinaderier bättre, var finns luftförsvaret?

Mina tankar vandrar till Kinesisk propaganda, en propaganda som är utformad för att bygga upp en yta. Och yta är vad det handlar om här, det finns inget innehåll.

Jag skulle tro att samma sak gäller för Putler, bara yta och inget innehåll. Med det sagt, dom har inget luftförsvar. Dom har en jävla massa troll som sprider dynga, men inget luftförsvar.
Citera
2024-06-21, 14:14
Medlem
X3treams avatar
Ni har väl inte missat Brics Games? trots kriget så håller de sin årliga Brics games, det ska vara istället för OS, eftersom de inte får deltaga och de hatar väst. Här sammanfattar en person detta spektakel.

https://www.tiktok.com/@malcontentnews/video/7382747750724685102
Citera
2024-06-21, 14:15
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Det var ju nyligen ryssen meddelade att de skulle hoppa av avtalet gällande utsläpp, så de verkar börja förbereda sig för det som jag fetade i din text.

https://t.me/bbbreaking/183897

En fördel vore det ju iofs för Ukraina Sådana enklare raffinaderier har ju en tendens till att explodera av sig själva med jämna mellanrum. Man kan milt sagt säga att säkerheten är 99.99% sämre ur såväl arbetsmiljö synpunkt som säkerhetssynpunkt .
Citera
2024-06-21, 14:24
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
En fördel vore det ju iofs för Ukraina Sådana enklare raffinaderier har ju en tendens till att explodera av sig själva med jämna mellanrum. Man kan milt sagt säga att säkerheten är 99.99% sämre ur såväl arbetsmiljö synpunkt som säkerhetssynpunkt .

Säkerhet och miljö är inte direkt ryska paradgrenar, vilket man kan se hur man genomförde de stora projekten i sovjet. Resultaten: bl.a. var finns Aralsjön? Oljeutsläpp i Sibirien, havererad odling, smutsig industri osv.

Blir mer och mer uppenbart att den självutnämnde tredje Rom kommer följa föregångarnas väg. Hoppas att ryssens version av Praetoriska gardet fullföljder dess tradition med avpolletering av tyranner.

Förresten... hur var det med broderskapliga band mellan serber och ryssar?
Citat:
Well informed senior expert on Ukraine / NATO told Serbia has sold between 700 and 900 million euros worth of shells to Ukraine, supplying 30% of all artillery shells in its war defending from Russia
https://x.com/Petrit/status/1804059257177854226

Jag vet, jag vet. Det är skillnad på gemene man och serbiska politiker där simpla serber dyrkar putte medans politikerna tenderar ha en annan syn på verkligheten.
Citera
2024-06-21, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Robotar(patriot) skickade till Ukraina har räckvidd på cirka 70 km. Radar som finns över hela klotet upptäcker bärarna av robotar timmar i förväg och därför gör sig luftvärnet redo långt i förväg, förhoppningsvis kan värnet i framtiden lugna människors nattsömn.

Jag är ganska säker att de fått MIM 104A varianten som når strax över 10 mil, finns sedan en variant som når 16 mil och en som når 18 mil mot flyg.
Citera
2024-06-21, 14:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Aningens offtopic

Men Mikael Skillt, ni vet den där nationella tjommen som har varit i rubrikerna har nu en färdig drönare som Ukraina kan ha användning för. Inte bara Ukraina, jag skulle gärna se att vi här i Sverige satsar lite pengar på den teknologin. Men nu är det dags att börja serieproducera och vad gör Svenska myndigheter?

https://x.com/Korpoga/status/1804113113744114174
Citat:
Har jag berättat om @Almiinvest och hur de aktivt motverkar hjälp till Ukraina och regeringens önskan om att hjälpa Ukraina med alla till stående medel? Till sin hjälp att fatta beslut har Almi sitt etiska råd, de råder ALLTID emot något som kan uppfattas som vapen. Lång story story, vi har ett par produkter som är specifikt framtagna för Ukraina, i samråd med Ukraina och deras försvarsmakt. Dvs saker de verkligen villhöver, samma prylar som etiska rådet och Almi vägrar befatta sig med, oavsett vem som gagnas av dem. Här finns ryms för granskning av regelverket

Det här är skamligt gjort av Almi, men vad ska man förvänta sig utav ett gäng övervintrade kommunister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in