Citat:
Ursprungligen postat av
DrFilip
Du har tydligen svårt att förstå att det är svårt att ta sig tid att skriva under dagtid när man jobbar och under kvällstid med barnen. Det blir att man kikar in när det är lugnt. Men Nariouh, adina och lailabruden har tid från morgon till kväll tydligen.
Låt de hålla på... förr eller senare kommer de att lära sig den hårda vägen. Om de inte drabbas själva så kan en nära vän eller släkting råka illa ut. Intressanta berättelser här. Helt vanliga människor som drabbats:
Citat:
Tyvärr berör Du endast "toppen av ett isberg". Landet är fullt av tveksamma LVU-avgöranden, vilka grundats på partiska utredningar från socialtjänstens sida. Tjänstemännen bestämmer sig i ett tidigt skede och framhärdar i den första bedömningen och bryter mot alla vetenskapliga regler vad gäller säkerställande av information etc.
Det är vanligt med förfalskade eller uppförstorade fakta och med undanhållande av information som strider mot de "trädandar" respektive tjänstemän redan har bestämt vara sanna.
Man inger s.k."övertalningsdokument" till nämnder och domstolar. Dokument som ofta är tyngda av svartmålning av föräldrar och med en tendens att enbart framhålla negativa fakta.
En bra artikel Du kan börja med fanns i DN redan 2006 (Utredningar baseras på skvaller):
Citat:
Hej! Jag har just lyssnat på programmet om Mumble. Jobbar själv som socialsekreterare sedan mer än 30 år och upprörs över sakernas tillstånd numera. Vi omhändertar flera barn från föräldrar som inte kan försvara sig så framgångsrikt som de här gjorde, mest utsatta upplever jag att utländska föräldrar med låg utbildning är. Säkerhetstänkandet och polisanmälandet av varje upptänklig skada har gått alldeles för långt, jag är mycket glad att ni tog upp ämnet, här finns mycket att göra för undersökande journalistik.
Citat:
Det gäller Kaliber den 20/5 om Mumbles blåmärken. Det fick mig att minnas mina egna och mina barns erfarenheter av barnomsorgen i Sverige. Få har varit ok och tom bra, MEN det kommer nog inte dröja länge förrän barnomsorgsbarnen kommer att kräva en ursäkt på samma grunder som barnhems- och fosterhemsbarnen. Är själv idag politiker och avgör ärenden som har med barn att göra, På förekommen anledning är jag inte lika naiv som politiker i allmänhet när det gäller att svälja allt som står i utredningar, utan att ifrågasätta och kräva uppföljning.
och det här var ju det som bevisar att exakt vem som helst kan drabbas av soc maktmissbruk när de går helt överstyr, men det förekommer ju inte enligt vissa i tråden?
Citat:
Läser på nätet om det inträffade. Blir tyvärr inte förvånad. Min ex-man var gravt bitter på mig då jag tog ut skilsmässa och valde att gifta om mig ganska direkt efter. För att straffa mig gick han till skolsköterskan där han och min son påstod att jag slagit honom och att han var rädd för mig. Min dotter sa inget om att något sådant skulle inträffat. Socialen inledde utredning och min ex-man lämnade inte ut barnen. Tre dagar innan bröllopet åkte jag och hämtade barnen från fritids då det var min tid att ha dem enligt vårt sommarschema och då ringer min ex till socialen och säger att han är så orolig för barnen. Dagen efter har socialen mobiliserat poliseskort i uniform och målad bil som kommer och tar barnen från mig när vi är mitt i bröllopsförberedelserna.
Det var dagen innan midsommarafton. Båda barnen blev traumatiserade av hämtningen som var mycket brutal och min dotter var otröstlig länge då hon hade en för tillfället specialinköpt brudnäbbklänning som hon skulle haft. Allt detta blev nu förstört. Jag fick under hela denna tiden inte ens veta anledningen till omhändertagandet. Allt belades med sekretess. Inte ens inför förhandling i Förvaltningsrätten fick jag eller mitt ombud veta vad jag anklagades för. Ovanpå detta fastställde förvaltningsrätten beslutet! Trots deras skyldighet att utreda. Fyra veckor senare fick jag tillbaka barnen då socialtjänsten plötsligt inte ansåg att det förelåg skäl för LVU längre. Missförhållandena var inte av så allvarlig natur som de befarat. Alltså är där misförhållanden enligt dem, men de har aldrig besökt mitt hem bortsett från vid omhändertagandet.
Vad som kanske gör det än mer anmärkningsvärt är att jag inte var en svag person på samhällets botten som är lätt att ge sig på. Jag och min man lever bra och har tjänstemannaarbeten bägge två och en stor social bas. Vi är etablerade i samhället och välkända. Ändå går det så här. Jag har JO-anmält kommunen.
https://sverigesradio.se/artikel/5121526