Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-18, 13:54
Medlem
Hej!

Jag undrar vilka områden i Stockholm som är familjeområden? Vi vill köpa vår första lägenhet men är osäker på vilka områden bör jag ska sikta på eller undvika. Det viktigaste för oss är att området ska vara barnvänligt och att det ska kännas tryggt. Särkilt när man är ute och går på kvällen. Ett plus om det är nära till kollektivtrafik.

Jag tänkte mer nånstans lite utanför stan men inte för långt borta. Tänkte typ i Årsta, Bromma, Liljeholmen, Gröndal, Sundbyberg, Nacka (Henriksdal till Järla). Men vet inte vilka delar av dessa områden jag ska fokusera på och vilka jag ska undvika.

Vi letar efter en 2:a, relativt en liten 3:a och har en max budget av 4mkr.

Tack på förhand!
Citera
2024-06-18, 14:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
4 mkr kommer man inte långt med i Stockholm, och varför så litet? För pengarna får du mycket mer yta i exempelvis Västerhaninge, närmre stan: typ Tumba...
Citera
2024-06-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starlightwit
Hej!

Jag undrar vilka områden i Stockholm som är familjeområden? Vi vill köpa vår första lägenhet men är osäker på vilka områden bör jag ska sikta på eller undvika. Det viktigaste för oss är att området ska vara barnvänligt och att det ska kännas tryggt. Särkilt när man är ute och går på kvällen. Ett plus om det är nära till kollektivtrafik.

Jag tänkte mer nånstans lite utanför stan men inte för långt borta. Tänkte typ i Årsta, Bromma, Liljeholmen, Gröndal, Sundbyberg, Nacka (Henriksdal till Järla). Men vet inte vilka delar av dessa områden jag ska fokusera på och vilka jag ska undvika.

Vi letar efter en 2:a, relativt en liten 3:a och har en max budget av 4mkr.

Tack på förhand!

Jag kan bara prata för Bromma, i stort sett hela stadsdelen har det du söker, möjligen lite otryggare i Blackeberg men det är marginellt. Kvadrameterpriserna är ungefär 50-80.000. 50 i Blackeberg 80+ i Alvik, Äppelviken Ålsten.
Citera
2024-06-18, 14:52
Medlem
grungewhores avatar
Låter som ni vill bo i de vänsterpartistiska homogena medelklassområdena. Problemet med dem är att gentrifieringen skjutit upp priserna.

Vallentuna, delar av Järfälla (Kallhäll t ex), söder om Västerhaninge på pendelnätet, Ekerö, Bromma öster om Vällingby är alla rätt ok men lite mer pendling.
Citera
2024-06-18, 15:02
Medlem
Timoteuss avatar
I Liljeholmen får du nog en lite större lgh än i Gröndal, men i gengäld kanske i lite tråkigare hus.
I Gröndal saknar en hel del hus hiss och har minimala trapphus, så har du barnvagn blir det till att kånka grejer i trappan och ha vagnen i tamburen om det inte finns cykelrum.
Gäller det Nacka så tror jag att det snarare är kollektivtrafiken som kan vara flaskhalsen. Många bussar från Slussen, men beroende på destination så kan trafiken vara lite gles.

För 4 miljoner kanske det är vettigare att bo längs pendeln? Då är man längre ut, men tåget går fortare än bussen som sniglar sig upp mot Henriksdals ringen, om du fattar.
Citera
2024-06-18, 16:13
Medlem
FelaktigCaptchas avatar
Citat:
Jag undrar vilka områden i Stockholm som är familjeområden? Vi vill köpa vår första lägenhet men är osäker på vilka områden bör jag ska sikta på eller undvika.
Undgå frem for alt Södermalm og Fridhemsplan. Børnene kan ikke gå ud og lege trygt der.

Citat:
Det viktigaste för oss är att området ska vara barnvänligt och att det ska kännas tryggt. Särkilt när man är ute och går på kvällen.
Der er ikke mange centrale områder, der føles særligt trygge i Stockholm i dag, desværre. Jeg ville slet ikke købe en lejlighed i Stockholm, hvis jeg havde børn. Det centrale Stockholm er ikke et godt miljø for børn i dag.
Citera
2024-06-18, 16:41
Medlem
Ja, nu frågar ni ju om boende just i Stockholm, men har ni tänkt tanken att etablera er i en mindre stad istället? Om man kan stå ut med ett mindre utbud av nattliv så är det där tryggheten och enkelheten finns numera. Jag har levt familjeliv i 20 år i en mindre stad ungefär 1 timme från Stockholm och jobbat i samma kommun. Otroligt smidig vardag. Hämta, lämna, hinna handla, barnens aktiviteter osv har aldrig varit ett problem eftersom allt finns runt knuten och de har tagit sig själva till och från kompisar sedan 6-7 årsåldern. Svårt att få den typen av trygghet ens i en "lugn förort" till Stockholm skulle jag säga.
Senast redigerad av TodayForever 2024-06-18 kl. 16:45.
Citera
2024-06-19, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Jag kan bara prata för Bromma, i stort sett hela stadsdelen har det du söker, möjligen lite otryggare i Blackeberg men det är marginellt. Kvadrameterpriserna är ungefär 50-80.000. 50 i Blackeberg 80+ i Alvik, Äppelviken Ålsten.

Tack! Hur ser läget ut i Beckomberga och Norra Ängby? Är det tryggt där?
Citera
2024-06-19, 23:04
Medlem
Lillarapunzels avatar
Tullinge är ett väldigt trevligt område! 20 min med tåg in till TC, nära naturen, friluftsområden och motionsspår, rikt föreningsliv, stora möjligheter att utöva ett antal sporter, mycket barnfamiljer.
Citera
2024-06-19, 23:41
Medlem
Prodelins avatar
Sthlm är inte snällt i något område, vad ska du hit och göra? rekommenderar du stannar där du är för risken bli skjuten eller dina barn våldtagna är stor överallt.
Citera
2024-06-19, 23:46
Medlem
stumpjumpers avatar
Danderyd, den här har legat ute ett tag och finns i en ytterst stabil förening: https://www.booli.se/bostad/152820
Citera
2024-06-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Sthlm är inte snällt i något område, vad ska du hit och göra? rekommenderar du stannar där du är för risken bli skjuten eller dina barn våldtagna är stor överallt.
Vi bor i Sumpan idag i en hyresrätt och vi trivs väldigt mycket här. Men vi väntar barn så det är därför vi letar efter trygga familjeområden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in