2024-06-19, 19:37
Medlem
Man såg detta kom från tusen mil. Det har gått mot den här utvecklingen under minst 3-4 år år nu. Censuren och kontrollsamhället har sakta normaliserats. Det gäller hela västvärlden och blev särskilt tydligt under pandemin.

Att försöka ljuga oss i ansiktet och påstå att detta handlar om barnporr är bisarrt när pedofiler knappt får ett år i fängelse för innehav av barnporr. De ska alltså få rätten att övervaka oss alla på dessa grunder? Bullshit.

Alla hjärndöda flockdjur måste börja vakna. 10-20% av oss kan inte rädda demokratin och yttrandefriheten på egen hand.
Citera
2024-06-19, 19:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Är verklig novis på detta område - har det även något med vilka sidor man surfar på? Kommer exempelvis Flashback omfattas av detta aber, loggas meddelanden postat här, ex. via IP-adresser, eller? Har ingen aning om denna tingest så upplys mig gärna...
Citera
2024-06-19, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Det går inte stoppa Free & Open Source mjukvara som använder kryptering.
De kan kalla det för olagligt om de vill, men lycka till att få åtkomst till någon som helst information.

Det går mycket bra att stoppa detta mha. lobbying: Det är därför Big Tech/RIAA/MPAA lägger miljarder på lobbying varje år. Politiker fattar ingenting.

Den dagen din hårdvara kan remote brickas från tillverkaren är den dagen när vi förlorar. Ingen FOSS i världen kan avvärja detta.
Citera
2024-06-19, 19:42
Medlem
Statsminister2030s avatar
Själv installerar jag gärna spionprogram i min mobil då jag har rent mjöl i påsen.

Vänd på det. De som är för invandring är ju också för förnedringsrån, prostitution, bidragsberoende, svartjobb, narkotikabrott, våldtäkter och en jävla massa annat skit med den förståndshandikappade Ylva Johanssons logik.
Citera
2024-06-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Är verklig novis på detta område - har det även något med vilka sidor man surfar på? Kommer exempelvis Flashback omfattas av detta aber, loggas meddelanden postat här, ex. via IP-adresser, eller? Har ingen aning om denna tingest så upplys mig gärna...

Va du än gör. Ha inga egna tankar och åsikter. Det här är slutet på det fria samhället. Tyck som regimen.
Citera
2024-06-19, 19:53
Medlem
Eftersom Signal kommer dra sig ur EU om Chat Control röstas igenom, så vill jag uppmärksamma er om ett FOSS-alternativ. Signal har gjort mycket för integritet och frihet. Men eftersom de drar sig ur, behöver man nu använda ett annat alternativ.

FOSS = Free & Open Source Software.
Det innebär att det är helt öppen källkod i programvaran och att du kan distribuera/ändra/använda programvaran precis hur du vill.

Ett exempel på en chattapplikation som redan finns idag är Molly-FOSS.
Det är en s.k. fork (kopia) av Signal, vilket är den mest integritetsvänliga kommunikationsappen idag.

https://molly.im/

Denna kan ni installera på Android och i t.ex. GrapheneOS.
Eftersom ni installerar den direkt från källan kan ingen (absolut ingen) bestämma om ni kan ha kryptering eller inte. Det är inbyggt i den.

Hela grejen med FOSS är mer än bara en kategori av programvaror. Det är en hel ideologi i sig. Fler än någonsin blir mer intresserade av FOSS och det är riktigt bra, men vi behöver bli fler! Vi behöver utvecklare, testare, designers, översättare och kreativa individer.

Alla i världen kan bidra med något till FOSS-programvaror.
Vill ni läsa mer om själva tanken bakom FOSS som började några decennier sedan, är detta en bra sida att börja på:

https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

Jag kan garantera att 99.99% av allt ni gör idag på era mobiler och datorer kan göras i FOSS-applikationer. Det finns alltid ett FOSS-alternativ där ute. Utvecklingen har kommit långt, men vi behöver bli fler än någonsin nu. Sök efter FOSS-programvaror på nätet och engagera er i något/några av dom. Tillsammans säkerställer vi att internet förblir fritt från massövervakare/Stasiälskare.

Bara några exempel:
Istället för Microsoft Office bör ni använda LibreOffice.
Istället för Visual Studio Code bör ni använda VSCodium, emacs eller vim.
Istället för Adobe Photoshop/Illustrator bör ni använda GIMP, Inkscape.
Istället för Adobe Premiere bör ni använda KDen Live, DaVinci Resolve.
Istället för Google Chrome bör ni använda Firefox, LibreWolf, Mullvad Browser eller TOR.
Och som tidigare nämnts, undvik appar så långt det går. Använd webbversionen om det finns en. Då slipper du installera programvaror ö.h.t.

Om Chat Control blir aktuellt, då kommer det komma betydligt fler FOSS-alternativ på marknaden. Så ta det lugnt, vi löser detta tillsammans. Ingen stat bör ha koll på allt vad du gör.

Chat Control innebär att de ska ha full åtkomst till alla dina bilder, dina chattar, dina samtal, dina dokument, allt. Utan kryptering öppnar man upp för attacker från främmande makt. De har grävt sin egen grav. Så inte bara kommer du massövervakas om du fortsätter använda non-FOSS-programvaror, men det är en ENORM säkerhetsrisk.

För företagare innebär detta döden för företagshemligheter. Med lobbyister och korrupta politiker i riksdagen så är det en samhällsfara om de får insyn i allt vad privata företag gör. Därför bör företag gå över till FOSS omgående.

FOSS är det enda alternativet.

Och rösta på Piratpartiet. Det var allt från mig.
Senast redigerad av Ehandel 2024-06-19 kl. 19:58.
Citera
2024-06-19, 19:53
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Nej, du ska absolut inte använda en VM. Skaffa en gammal PC och låt Linux ta över hela disken. Sedan ska du använda LUKS.

Var även försiktig med vilka diskar du använder till datan. Idag kan du köpa billiga Kina-diskar vars firmware är fulla i HIV för att stoppa piratkopiering. Dessa diskar kan snitcha på dig. Dessa diskar kan dessutom remote-brickas av RIAA och MPAA. Ju äldre diskar, desto bättre.

Tack för ditt svar. Jag kan inte termerna du använder men jag ska söka online och försöka sätta in mig lite bättre. Jag tror dock jag förstår andemeningen i vad du skriver. Hur är det med mobiler? Jag läste att Google Pixar telefoner med Graphene OS eller hur det stavas var det optimala. Sen köra Signal i luren?
Citera
2024-06-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Eftersom Signal kommer dra sig ur EU om Chat Control röstas igenom, så vill jag uppmärksamma er om ett FOSS-alternativ. Signal har gjort mycket för integritet och frihet. Men eftersom de drar sig ur, behöver man nu använda ett annat alternativ.

FOSS = Free & Open Source Software.
Det innebär att det är helt öppen källkod i programvaran och att du kan distribuera/ändra/använda programvaran precis hur du vill.

Ett exempel på en chattapplikation som redan finns idag är Molly-FOSS.
Det är en s.k. fork (kopia) av Signal, vilket är den mest integritetsvänliga kommunikationsappen idag.

https://molly.im/

Denna kan ni installera på Android och i t.ex. GrapheneOS.
Eftersom ni installerar den direkt från källan kan ingen (absolut ingen) bestämma om ni kan ha kryptering eller inte. Det är inbyggt i den.

Hela grejen med FOSS är mer än bara en kategori av programvaror. Det är en hel ideologi i sig. Fler än någonsin blir mer intresserade av FOSS och det är riktigt bra, men vi behöver bli fler! Vi behöver utvecklare, testare, designers, översättare och kreativa individer.

Alla i världen kan bidra med något till FOSS-programvaror.
Vill ni läsa mer om själva tanken bakom FOSS som började några decennier sedan, är detta en bra sida att börja på:

https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

Jag kan garantera att 99.99% av allt ni gör idag på era mobiler och datorer kan göras i FOSS-applikationer. Det finns alltid ett FOSS-alternativ där ute. Utvecklingen har kommit långt, men vi behöver bli fler än någonsin nu. Sök efter FOSS-programvaror på nätet och engagera er i något/några av dom. Tillsammans säkerställer vi att internet förblir fritt från massövervakare/Stasiälskare.

Bara några exempel:
Istället för Microsoft Office bör ni använda LibreOffice.
Istället för Visual Studio Code bör ni använda VSCodium, emacs eller vim.
Istället för Adobe Photoshop/Illustrator bör ni använda GIMP, Inkscape.
Istället för Adobe Premiere bör ni använda KDen Live, DaVinci Resolve.
Istället för Google Chrome bör ni använda Firefox, LibreWolf, Mullvad Browser eller TOR.
Och som tidigare nämnts, undvik appar så långt det går. Använd webbversionen om det finns en. Då slipper du installera programvaror ö.h.t.

Om Chat Control blir aktuellt, då kommer det komma betydligt fler FOSS-alternativ på marknaden. Så ta det lugnt, vi löser detta tillsammans. Ingen stat bör ha koll på allt vad du gör.

Chat Control innebär att de ska ha full åtkomst till alla dina bilder, dina chattar, dina samtal, dina dokument, allt. Utan kryptering öppnar man upp för attacker från främmande makt. De har grävt sin egen grav. Så inte bara kommer du massövervakas om du fortsätter använda non-FOSS-programvaror, men det är en ENORM säkerhetsrisk.

FOSS är det enda alternativet.

Och rösta på Piratpartiet. Det var allt från mig.

Det är ju jävligt märkligt att vi inte får folkomrösta om detta kan jag ju tycka.
Citera
2024-06-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Det är ju jävligt märkligt att vi inte får folkomrösta om detta kan jag ju tycka.

Ja, det är en skandal. Man pekar mycket med fingret mot Kina och till t.o.m. förbjuda deras elbilsförsäljning inom EU (samtidigt som man vill gå över till "mer grönt"). Men inte ens Kina är såhär korrupta.

Sverige är inte längre en demokrati. Att man röstar fram partier är en sak. Men när de sedan får göra precis som dom vill och även göra det dom lovade att INTE göra, då är det inget annat än korruption. Det är definitionen av landsförräderi och korruption, bokstavligt talat.

Nästan varenda skalle i riksdagen är på samma sida. De är lika korrupta allihop. Det t.o.m. knarkas inne i deras lokaler, de använder papperslösa städare från Nicaragua, de sitter i styrelser i bolag som sedan får bistånd från staten, de skriver in sig i sommarstugor men bor i Stockholm för att kunna få reseersättning, de anställer sina bästa vänner även om de inte är kompetenta för uppdraget.

Sverige är bland de mest korrupta staterna i EU och det är skrämmande hur få som inser detta.
Och så fort man nämner det, då blir man kallad ett troll eller en foliehatt.
Demokratin är död och de försöker tysta alla som exponerar deras korruption.

Snart finns det bara en sak kvar att göra och det är att ta till fysiskt våld. Än är vi inte där, det går att lösa detta utan våld. Men fortsätter dom så når de snart smärtgränsen, inte bara inom Sverige men runt om i Europa. Det är miljoner som engagerar sig i frågan, som tur är. Mitt Europa ska inte bli någon polisstat. Vi ska ha frihet och integritet. Och jag är beredd på att göra allt jag kan för att säkerställa att nästa generation har kvar sina rättigheter.

Väldigt få frågor får vi rösta om idag. De gör lite hur som helst. Men i detta fallet angående Chat Control har de visat sina sanna ansikten. Det gick bokstavligt talat ut partier som sa de INTE ska rösta för detta förslaget inför EU-valet. Men nu har de meddelat att de ska rösta FÖR det. De har ju lurat hela Sveriges befolkning.

Lita aldrig på de jävla partierna i riksdagen. De är samma skit allihop. Nu behövs det en ändring illa kvickt.

Ulf Kristersson och Ylva Johansson är de första som bör kastas ut med huvudet först från Sverige. Jag blir förbannad på dessa jävla korrupta lobbyister till politiker.
Senast redigerad av Ehandel 2024-06-19 kl. 20:16.
Citera
2024-06-19, 20:07
Avslutad
Det var hela tiden en fråga om när, inte om. Jag har anpassat mig till den nya ordningen och kommer inte att skriva något som är politiskt extremt (och självklart inte dela olämpliga bilder, det har jag aldrig gjort). Jag råder alla kloka människor att göra detsamma.
Citera
2024-06-19, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Om jag tex. sålde knark skulle jag ha all den infon, plus mitt proton mail p/w, på en LUKS-partition. Finns inget snuten kan göra åt det i ett land där tortyr är olagligt.
Nu säljer jag inte knark, men jag skulle nog föredra full diskkryptering, kan läcka diverse metadata till den delen av filsystemet som inte är krypterat, t.ex. temp-filer och loggar.
Citera
2024-06-19, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Så du vill att staten ska ha spyware på din telefon som ska lagra, scanna och analyserar allt du länkar och skickar?

Nej, han trollar bara.

Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Gärna. Varför inte? Jag har inget att dölja. Jag vill att alla kriminella åker fast.
Jag har inget att förlora, bara kriminella har något att förlora. Varför skulle jag vilja skydda brottslingar?
Polisen ska få varenda verktyg som de behöver för att kunna sätta dit brottslingar.

Thinkrightly spelar tuff och har visst saker att dölja, till och med för sin fru.

Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Ni ser?
Man blir stämplad.
Det var nästan att jag inte avslöjade ens i denna tråd att jag har diagnosen.
Jag kommer aldrig i livet att berätta om diagnosen för någon irl. Även om det så skulle vara min fru.
Om man inte berättar om diagnosen så märker ingen att man har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in