2024-06-19, 10:15
Medlem
För omkring ett halvår sedan drabbades jag av förstoppning, fick en tid med läkare som sa till mig att ta movicol och att jag skulle ta detta i 3 månader sen skulle han hör av sig, vilket han tyvär aldrig gjorde.

Under denna tiden va det normalt ett tag men valde att träffa en annan läkare för att få göra en koloskopi, koloskopin visade inga fel på något sätt.

Nu i torsdags gick jag på toaletten 3 jävla gånger och det va mellanting mellan normalt och diaree, så eftersom det gått omkring 3 månader valde jag att avbryta movicol behandlingen och hoppas på att allt skulle bli bra igen.

Det dröjer till söndagen innan jag går på toaletten igen och jag bara ut en massa små klumpar. Jag väljer därför att börja med movicol på måndagen igen. Jag känner under måndagen och tisdagen att jag kanske fått ett fekalom och väljer därför på tisdagen att ta 3 movicol så att jag får ut det. Fick sitta på tisdags kvällen och trycka ut en stor klump.

Nu när det är onsdag bör jag ta 3 movicol idag igen? Eller ska jag bara ta 1 movicol?

Har tid med läkare imorgon. Bör även nämnas at jag haft ont i magen ett bra tag också.

Nån annan därute med samma problem?

Nån som har lite teorier kanske vad som är fel?

Uppskattar seriösa svar, är så orolig för min mage och min hälsa
Citera
2024-06-19, 10:18
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WildAses
För omkring ett halvår sedan drabbades jag av förstoppning, fick en tid med läkare som sa till mig att ta movicol och att jag skulle ta detta i 3 månader sen skulle han hör av sig, vilket han tyvär aldrig gjorde.

Under denna tiden va det normalt ett tag men valde att träffa en annan läkare för att få göra en koloskopi, koloskopin visade inga fel på något sätt.

Nu i torsdags gick jag på toaletten 3 jävla gånger och det va mellanting mellan normalt och diaree, så eftersom det gått omkring 3 månader valde jag att avbryta movicol behandlingen och hoppas på att allt skulle bli bra igen.

Det dröjer till söndagen innan jag går på toaletten igen och jag bara ut en massa små klumpar. Jag väljer därför att börja med movicol på måndagen igen. Jag känner under måndagen och tisdagen att jag kanske fått ett fekalom och väljer därför på tisdagen att ta 3 movicol så att jag får ut det. Fick sitta på tisdags kvällen och trycka ut en stor klump.

Nu när det är onsdag bör jag ta 3 movicol idag igen? Eller ska jag bara ta 1 movicol?

Har tid med läkare imorgon. Bör även nämnas at jag haft ont i magen ett bra tag också.

Nån annan därute med samma problem?

Nån som har lite teorier kanske vad som är fel?

Uppskattar seriösa svar, är så orolig för min mage och min hälsa

Ring 1177 så får du hjälp av en sköterska över telefon med dina frågor.
Citera
2024-06-19, 10:22
Avstängd
Hur äter du? Dricker du alkohol? Röker ganja?
Citera
2024-06-19, 10:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Hur äter du? Dricker du alkohol? Röker ganja?

Ts verkar ha en historia med amfetamin enligt tidigare postningar, det brukar orsaka problem med magen bland annat. Ett tips är ju att sluta med det, inte så lätt kanske?
Citera
2024-06-19, 10:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ts verkar ha en historia med amfetamin enligt tidigare postningar, det brukar orsaka problem med magen bland annat. Ett tips är ju att sluta med det, inte så lätt kanske?

Jaha, ja de kan ju förklara saken.. då va ja inne på rätt spår då
Citera
2024-06-19, 11:10
Medlem
Du har flera liknande trådar, och du har fått rådet att ändra din kost, men du tror inte på det.

Googla "fodmap diet" och håll dig till den i en vecka. Massor av god mat där, inget att vara rädd för.

Ta inte onödiga mediciner, alkohol eller droger.
Citera
2024-06-19, 11:14
Medlem
Mikie64s avatar
Vilken typ är avföringen på Bristolskalan?
Citera
2024-06-19, 11:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Du har flera liknande trådar, och du har fått rådet att ändra din kost, men du tror inte på det.

Googla "fodmap diet" och håll dig till den i en vecka. Massor av god mat där, inget att vara rädd för.

Ta inte onödiga mediciner, alkohol eller droger.

Problemet för TS är drogerna så moderator kan egentligen låsa tråden och spärra TS trådskapande tills han har slutat att trycka i sig amfetamin.
Citera
2024-06-19, 11:45
Medlem
Jag säger drickat. Sluta drick.
AA är tråk, gå till NA. Passar ju bra om du nu enligt andra postare har drog-problem också.
Citera
2024-06-19, 11:57
Medlem
Jontelitos avatar
Testa cascara sagrada.
Citera
2024-06-19, 12:03
Medlem
Om koloskopi utfördes utan fynd och du tar amfetamin/äter dåligt så är det troligen de senare som orsakar dina problem. Det är dock positivt, för det läkare tänker på när det kommer till ålder + förändrade avföringsvanor är IBS, autoimmunt eller malignt.

Så mitt tips är likt övriga i tråden. Om något mer skulle ske, såsom slemmig och/eller blodig avföring, förändrad färg, förvärring av tillståndet du har nu, så får du söka igen.
Senast redigerad av MpunktM 2024-06-19 kl. 12:06.
Citera
2024-06-19, 16:11
Medlem
Tack för responsen.

Har inte tagit amfetamin på flera års tid eller alkohol, har varit helt nykter.

Angående att ändra kosten så blir det inte så lätt som det låter då jag är inskriven på ett hem, jag väljer alltså inte själv vad som serveras som mat.

Angående koloskopi, kan man ha gjort en koloskopi och missat någonting?
Någon annan undersökning för att få en bättre översikt?

Edit: Jag valde hursomhelst att ta 3 movicol idag och har läkartid imorgon, blir intressant att se vad läkaren säger, han tog mig inte helt på allvar sist.
Senast redigerad av WildAses 2024-06-19 kl. 16:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in