2024-06-18, 06:52
Medlem
diseuses avatar
Då var vi framme vid dagen då DCA-avtalet ska röstas igenom i riksdagen.

Den som vill följa debatten live ska kunna följa sändningen här, när den väl startar:

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/avtal-om-forsvarssamarbete-med-amerikas-forenta_hb01uf%C3%B6u1/
Citera
2024-06-18, 18:25
Medlem
Finlirarens avatar
Vilken tid sker omröstningen i Riksdagen?
Citera
2024-06-18, 18:41
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finliraren
Vilken tid sker omröstningen i Riksdagen?

Det hålls en diskussion just nu https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/avtal-om-forsvarssamarbete-med-amerikas-forenta_hb01uf%C3%B6u1/

Skulle tro att omröstningen kommer ske väldigt snart.
Citera
2024-06-18, 18:52
Medlem
Mycket bra med NATO-baser i Sverige. Klart att NATO-baserna måste konsumera och göra inköp inom vårt land. Skapar både arbetstillfällen och trygghet.
Citera
2024-06-18, 22:02
Medlem
Försvarsavtalet med USA klubbat.

Röstsiffrorna blev 266 ja mot 37 nej.
Citat:
Försvarssamarbetsavtalet med USA, det så
kallade DCA-avtalet, ger den amerikanska militären rätt att använda 17 svenska militärbaser och övningsområden över hela landet. Pål Jonson räknar med att Sverige inom en månad verkställer avtalet och därefter skickar över en not till USA.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/forsvarsavtalet-med-usa-klubbat/
Senast redigerad av Trollbocken 2024-06-18 kl. 22:18.
Citera
2024-06-18, 22:10
Medlem
Jag har nog inte riktigt förstått vad detta ska innebära men jag tycker det har informerats väldigt lite innan man tar ett så banbrytande beslut. Varför har det inte pratats mer om alla fördelar som detta innebär för Sverige?

Vi försvarar oss alltså genom att ge ett annat land tillgång till alla våra militärbaser? Egen tillgång till delar av dem dessutom, där svenska försvaret inte ens är välkommet? Hur är detta försvar? Har vi inte ett försvar för att undvika att andra länder tar militär kontroll över Sverige?

Hur leder det till ökad trygghet att placera USA på tröskeln till Ryssland? Vi har inte haft något krig mot Ryssland på över 200 år det har gått bra hittills utan USA. Jag vet att vi är med i Nato nu men detta är ju inget Nato krav. Detta är ett direkt avtal mellan Sverige och USA där Sverige går med på att USA får göra vad de vill. Inte så att Sverige får tillgång till amerikansk baser precis.

Vad vinner vi på detta, alltså ett så långtgående, kravlös upplåtande av våra militärbaser till USA? Det är inte ett vanligt samarbete.

Det här med att de ska följa amerikansk lag och inte svensk. Vilka svenska lagar är det amerikanerna är oroliga att deras soldater ska bryta mot? Eller är det tvärtom, att de vill kunna åtala soldater för saker som inte skulle vara ett brott enligt svensk lag?

För att vilja hjälpa oss att försvara oss tycker jag USA är ganska dåliga på att respektera andra länders självbestämmande och lagar. De får ett litet mini USA på svensk mark, ett stenkast från Ryssland. Som såklart är vad de är intresserade av här, de bryr sig inte om Sverige. Slutligen tycker jag att om USA vill kriga mot Ryssland då kan de göra det i typ Alaska. Inte välja ut Finland, Sverige och Norge som skådeplats för en uppgörelse mellan två supermakter med storhetsvansinne.
Citera
2024-06-18, 23:42
Medlem
NoTruces avatar
Jag anser att alla som röstat ja till detta i riksdagen, samt HELA regeringen, nu med fog kan kallas landsförrädare.

Vi vill inte bli invaderade av rysk militärmakt, så vi låter amerikansk dito köra oss i prutten istället. Den enda jävla skillnaden är att de flesta svenskar redan talar engelska och därmed slipper ta kvällskurser i ryska.
Citera
2024-06-19, 00:31
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag anser att alla som röstat ja till detta i riksdagen, samt HELA regeringen, nu med fog kan kallas landsförrädare.

Vi vill inte bli invaderade av rysk militärmakt, så vi låter amerikansk dito köra oss i prutten istället. Den enda jävla skillnaden är att de flesta svenskar redan talar engelska och därmed slipper ta kvällskurser i ryska.

Repris på Ukraina, man tillåter en främmande makt köra landet åt helvete med ett krig mot en annan främmande makt.
Citera
2024-06-19, 00:40
Medlem
Jofs avatar
Lugnt och fint sålde riksdagen idag ut den svenska militära självständigheten.

Snusets ställning väckte större intresse.

Fan vet om jag orkar bry mig. Som man bäddar får man ligga.

Argumentet är: Vi får hjälp 😳.
Gulligt så det förslår.

Tredje gången på kort tid som vi ÖPPNAR VÅRA HJÄRTAN.

Invandrarna
Nato
USA
Citera
2024-06-19, 00:53
Medlem
Jofs avatar
Det stora partiet som värnar om Sveriges självständighet tryckte febrilt på ja till amerikansk invasion. Nej, hjälp 🙏.

Så mycket för SD:s integritet. Röstar för att:
En amerikansk general gör nu vad han vill i Sverige.
Citera
2024-06-24, 10:14
Medlem
Jofs avatar
Amerikanska soldater på Island har varit attraktiva för flickorna och damerna där. De var en tid 50 000 stycken. Många blev gravida.
Folk blev upprörda.
Island fick ett avtal med USA att inte sända svarta soldater (i alla fall). Det beslutet har luckrats upp.

Detta kan bli en oanad? Konsekvens av detta avtal. Som bland andra SD tagit till sitt hjärta 🥴.
Citera
2024-06-24, 11:53
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Irrelevant om det är dåligt eller bra för Sveriges säkerhet.
Irrelevant om USA eller Ryssland är värsta skurkar i världen.
Irrelevant om det blir mer brott och bråk.

Inget land med ryggrad och stolthet låter ett annat lands medborgare, och ännu mindre soldater, springa runt i landet med andra regler och undantag i lagar. Vi kan lika gärna lägga ner Sverige som land. De som stöttar detta är minst lika motbjudande som de som röstat och fortsätter rösta för massinvandringen.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2024-06-24 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in