2024-06-18, 23:05
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Så….vad du har sagt….säger du nu att du inte har belägg för. Du drar en vals. Det visste jag.
Om du hade lite koll, sedan 2022 som du påstår, så är jag helt ointresserad av alla de olika siffror som presenteras. Om förluster.
Klart att jag vet att ingen lämnar ut egna siffror. Har sagts hundratals gånger i tråden. Endast 🇺🇸 gör detta, som det sagts i tråden, också. Men det visste du egentligen, eftersom du följt tråden sedan 2022.

När nya aspirerande ryssapologeter kommer in i tråden och ska spela Allan, kollar man upp posthistoriken. För att förstå utifrån vilken utgångspunkt som inlägget görs.
Oskyldigt påstående, med ett litet frågetecken. Neutrala.

Jomen visst. 38000 man samlades norr om Kharkiv. Gick till attack och det har gått åt helvete.
Finns en ansamling löss som sägs ha inriktning på Sumy. Experter säger att de har inte kraften till något. Därtill är området minerat. Något någon jävel ”glömde ” i Vovochansk.
Ukraina rapporteras ta tillbaka mark nu i öst.

Ett år sedan laddade Ryssland upp utanför Kupiansk. De 500+ tanks. En massa folk. Blev inte ett SKIT av det.

Så, du min ryssapologet kom in och hade stora ord.
ISW….
Tillåt mig att småle
.

1) Kräver siffror av mig
*Får siffror*
2) Dra åt helvete med dina siffror!!

10/10

Jag tackar f.ö för att du gjorde exakt det jag sade du skulle göra.

Är det de ca 2.5 km2 man tagit tillbaka i Serebriankaskogen du tänker på? Annars får du gärna peka på vart de har tagit tillbaka mark. Utöver det är det väl bara Ryssarna som tagit mark i år?

Nej, det hände inte mycket förra året av det. Men. Jag anser att det är skillnad på Ukraina juni 2023 och Ukraina 2024 i manskap och utrustning. Framförallt eftersom Ryssarna är som du säger i Vovchansk. De har alltså öppnat nya fronter, och detta är potentiellt ytterligare en intensiv front i Svatove-området.

Bara så du är medveten, hade du inte svamlat om massa poänglösa siffror, källor och annat generellt tramsande i ca 3-4 timmar och bara levererat ovanstående inlägg hade vi kommit mycket längre. Har förstås flera gånger sagt att ISW är en kass källa. Men jag använder den ändå för den är en av de mest pro-ukrainska källorna som går att använda, och t.o.m. de säger detsamma: Ukraina har problem med att mobilisera/rekrytera folk och 2) De har problem med kvantiteten av manskap gentemot Ryssland.
Citera
2024-06-18, 23:09
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuravi
1) Kräver siffror av mig
*Får siffror*
2) Dra åt helvete med dina siffror!!

10/10

Jag tackar f.ö för att du gjorde exakt det jag sade du skulle göra.

Är det de ca 2.5 km2 man tagit tillbaka i Serebriankaskogen du tänker på? Annars får du gärna peka på vart de har tagit tillbaka mark. Utöver det är det väl bara Ryssarna som tagit mark i år?

Nej, det hände inte mycket förra året av det. Men. Jag anser att det är skillnad på Ukraina juni 2023 och Ukraina 2024 i manskap och utrustning. Framförallt eftersom Ryssarna är som du säger i Vovchansk. De har alltså öppnat nya fronter, och detta är potentiellt ytterligare en intensiv front i Svatove-området.

Bara så du är medveten, hade du inte svamlat om massa poänglösa siffror, källor och annat generellt tramsande i ca 3-4 timmar och bara levererat ovanstående inlägg hade vi kommit mycket längre. Har förstås flera gånger sagt att ISW är en kass källa. Men jag använder den ändå för den är en av de mest pro-ukrainska källorna som går att använda, och t.o.m. de säger detsamma: Ukraina har problem med att mobilisera/rekrytera folk och 2) De har problem med kvantiteten av manskap gentemot Ryssland.

Jamen snälla lilla…
Hur går det då i Vovchansk?
Citera
2024-06-18, 23:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
1. Det heter Avdiivka inte Aadvika.
2. 115:e mekaniserade brigaden havererade i Ocheretyne, men det du påstår är alltså att Ryssarna inte avancerade i området utan att när den 115:e havererade/retirerade så... avancerade Ryssarna framåt?

Du är medveten om att t.ex. ISW i sisådär 6 månader i nästan varenda daglig rapport pekar på problemen kring Ukrainas brist av soldater och de allt för låga nyrekryterings/mobiliserings -siffrorna? Du är precis helt ensam i världen med att påstå att Ukraina inte har problem med det.
https://www.businessinsider.com/ukraines-manpower-problem-could-get-worse-before-it-gets-better-2024-5

Gällande Svatove kommer källan från Deepstate själv:
https://t.me/s/DeepStateUA
Men jag antar att jag loggat in på DeepstateUAs telegram och skrivit ett inlägg på Ukrainska för att sedan drömma ihop det i en Flashback-tråd.

Kan du peka ut vilka stora bakslag Ryssland har just nu?

Ryssarna har stagnerat i Vovchansk och Lyptsi, vilket jag förstår redan noterat i ett antal inlägg. Däremot avancerar de runtom hela Umanske och avancerar stegvis i Ocheretyne-området.

F.ö fyfan vad jag kräks över folk som inte klarar av att hantera det faktum att Ukraina har problem, och att dessa inte betyder att de är dödsdömda. Det är som att argumentera med Pro-Ryssar.

Edit: Jag har nu producerat ~10 länkar, ingen av de jag svarar har producerat en enda källa för sina påståenden. Notera det. Tack.

Tjo, man drev ju igenom den nya mobiliserings lagen i Ukraina i maj var det väl ? Vad jag har fått med mig så skall det på sensommaren se bättre ut. Sedan har ju Ukrainas mål i år, vad de själv har sagt.., vara primärt utav en defensiv natur.

Ryska bakslag nu :

-Fick inte utnyttjat ukrainas prekära ammo-brist, den varade under ca. 5 månader. Det bidde en "tummetott" av det hela.

-Sedan som Nato håller på jobba med ett "vapen/ammo-paket" för framtiden.., då om Trump blir prezz : Så ser det sansynligt ut att det var den sista gången det blir en liknande paus..

-Putins blir närmast globalt förödmjukad nu, när han tvingas fara på shoppingresa till Nk..
-Fortsatt egna brutala förluster. Verkar som Putin är den största rysshataren av alla..
-Moralen är fortsatt rutten i den ryska armen..
-Framtiden ser blek ut rent ekonomiskt i Ryssland, medans väst pumpar in slantar i Ukraina..
-Finns säkert mer.., tex om Kinas inflytande i Ryssland... etc.., m.m..
Senast redigerad av Snapcount 2024-06-18 kl. 23:14.
Citera
2024-06-18, 23:16
Medlem
Det kommer positiva nyheter från olika twitterkällor. Strunt i skogen, det är så att Ukraina sakta vinner mark i Hlyboke och Lukyantsi i Kharkiv region.

Kvällens lilla tal från Zelenskyij andades optimism.

Men det viktiga är inte mark, nej det viktiga är att döda så många ryssbögar som möjligt, det är till syvende och sist det enda som biter rejält.

Vad tänker den ryska militärledningen egentligen om hela fiaskot? Borde det inte vara förnedrande att behöva vända sig till Nord-Korea för vapen och stöd.

Och bland dom som kan tänka i St Petersburg och Moskva. Hur länge låter man vansinnet gå?
Citera
2024-06-18, 23:21
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tjo, man drev ju igenom den nya mobiliserings lagen i Ukraina i maj var det väl ? Vad jag har fått med mig så skall det på sensommaren se bättre ut. Sedan har ju Ukrainas mål i år, vad de själv har sagt.., vara primärt utav en defensiv natur.

Ryska bakslag nu :

-Fick inte utnyttjat ukrainas prekära ammo-brist, den varade under ca. 5 månader. Det bidde en "tummetott" av det hela. På sensommaren är det väntat att ukraina får mera gubbar till fronten, tack vare att lagen förändrades med mobilisering.

-Sedan som Nato håller på jobba med ett "vapen/ammo-paket" för framtiden.., då om Trump blir prezz : Så ser det sansynligt ut att det var den sista gången det blir en liknande paus..

-Putins blir närmast globalt förödmjukad nu, när han tvingas fara på shoppingresa till Nk..
-Fortsatt egna brutala förluster. Verkar som Putin är den största rysshataren av alla..
-Moralen är fortsatt rutten i den ryska armen..
-Framtiden ser blek ut rent ekonomiskt i Ryssland, medans väst pumpar in slantar i Ukraina..
-Finns säkert mer.., tex om Kinas inflytande i Ryssland... etc.., m.m..

Gällande mobiliseringslagen:

Ja, Zelensky har äntligen skrivit under, synd att han inte gjorde det för över ett halvår sedan när han fick det framför sig. Annars ja, det kommer se bättre ut för dem till sensommaren när dessa ny-mobiliserade tränats. Tills dess blir varje misstag mycket, mycket dyrare för Ukrainarna t.ex. Ocheretyne med 115:e.

Jag är inte helt övertygad om att Trump kommer omedelbart fimpa stödet till Ukraina. Han verkar gå att övertalas, särskilt om det kommer i varianter av "Det är billigare nu än om X år". T.ex. var det väl så man fick honom att släppa vetot inom Republikanska partiet för stödpaketet?

Känslan jag får är att de Ryssarnas moral är bättre än tidigare [men inte bra], färre "doom-ing" inlägg på telegram osv jämfört med tidigare. Men det är bara en gissning/känsla.

Ryssarnas ekonomiska situation är inte fantastisk nej. Intressant nog hade man kunnat störa den än mer om man tillät Ryska privatpersoner att föra pengar ut ur landet igen. Ryssarna har historiskt alltid velat placera sina stålar utomlands eftersom man inte litar på den inhemska (av uppenbara anledningar kan man säga). Just nu välter Ryska staten stålar över i princip hela sin befolkning, men det är mycket som stannar kvar inom Ryssland eftersom man inte kan flytta ut sina medel. Hade man öppnat upp vissa banktransanktioner mellan väst och Ryssland tror jag man hade satt Ryska staten under mycket stor press.
Citera
2024-06-18, 23:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det kommer positiva nyheter från olika twitterkällor. Strunt i skogen, det är så att Ukraina sakta vinner mark i Hlyboke och Lukyantsi i Kharkiv region.

Kvällens lilla tal från Zelenskyij andades optimism.

Men det viktiga är inte mark, nej det viktiga är att döda så många ryssbögar som möjligt, det är till syvende och sist det enda som biter rejält.

Vad tänker den ryska militärledningen egentligen om hela fiaskot? Borde det inte vara förnedrande att behöva vända sig till Nord-Korea för vapen och stöd.

Och bland dom som kan tänka i St Petersburg och Moskva. Hur länge låter man vansinnet gå?

Inte så konstigt att Putin låter arrestera högre befäl. Det knorras nog bland självständigt tänkande.., i tillägg så har man fått 2 Nato-länder till som grannar :

"-Invadera Ukraina, på vintern varför ?...Vi har ju haft det bra som vi har det (egna syltburken).., varit lojala etc.."

Så där kan jag tänka mig det låter, sedan så skakar/gråter man nog åt taktiken.., egna unga grabbar som bara offras, gång.., på gång, på gång..år efter år..helt meninsgslöst (så nog måste Putin lite rensa bland de högre leden)
Citera
2024-06-18, 23:54
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inte så konstigt att Putin låter arrestera högre befäl. Det knorras nog bland självständigt tänkande.., i tillägg så har man fått 2 Nato-länder till som grannar :

"-Invadera Ukraina, på vintern varför ?...Vi har ju haft det bra som vi har det (egna syltburken).., varit lojala etc.."

Så där kan jag tänka mig det låter, sedan så skakar/gråter man nog åt taktiken.., egna unga grabbar som bara offras, gång.., på gång, på gång..år efter år..helt meninsgslöst (så nog måste Putin lite rensa bland de högre leden)
Troligen därför han nu ser till att bana väg för fler höga positioner i regimen till hans egna barn o släkt. Han behöver omge sig med extremt lojala personer, hans vansinniga beslut skulle annars inte accepteras.

Talande att han just nu är i Nordkorea och kramas med Kim, de två länderna börjar likna varandra mer o mer.
Citat:
Putin is trying to prepare possible successors to his regime from among his children and relatives, as well as the children of other high-ranking Russian officials.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/06/18/7461299/
Citera
2024-06-18, 23:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Gällande mobiliseringslagen:

Ja, Zelensky har äntligen skrivit under, synd att han inte gjorde det för över ett halvår sedan när han fick det framför sig. Annars ja, det kommer se bättre ut för dem till sensommaren när dessa ny-mobiliserade tränats. Tills dess blir varje misstag mycket, mycket dyrare för Ukrainarna t.ex. Ocheretyne med 115:e.

Känslan jag får är att de Ryssarnas moral är bättre än tidigare [men inte bra], färre "doom-ing" inlägg på telegram osv jämfört med tidigare. Men det är bara en gissning/känsla.

Ja, misstag har skett..och det kanske ligger i sakens natur när det kommer till krig. Misstag blir även dyrare än tänkt..

..men som jag ser det så erkänner nog Ukraina sina egna misstag. Då genom att påpeka att i år är det defensivt som gäller "i det stora". Jag hoppas man gör det också, samt att ger en välförtjänt längre vila till de som slitit länge vid fronten. Det behövs.

Jag ser inte samma tankesätt hos Putin, för han måste vinna. Kosta, kosta vad det vill.., och dyrare blir det dag för dag. I människoliv som ekonomiskt.

Den dagen det blir fred, och om Putin sitter fortfarande vid makten.., då misstänker jag oavsett resultat..att det blir början på slutet för honom. För detta har blivit för dyrt, på alla sätt.
Senast redigerad av Snapcount 2024-06-19 kl. 00:03.
Citera
2024-06-19, 00:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Jag är inte helt övertygad om att Trump kommer omedelbart fimpa stödet till Ukraina. Han verkar gå att övertalas, särskilt om det kommer i varianter av "Det är billigare nu än om X år". T.ex. var det väl så man fick honom att släppa vetot inom Republikanska partiet för stödpaketet?

Med Trump så misstänker "amatör psykologen i mig" att hans egna ego, är hans svaghet. Han gillar/vill umgås med vinnare.

Han föraktar förlorare. Bara se/lyssna på hans tankar kring John McCain..

..och jag syns att desto längre kriget håller på.., så framstår Putin som en förlorare. Men jag tar inte gift på det jag skriver om detta, för han framstår som ombytlig och Ukraina i sak intresserar honom inte i det stora. Han är mera för inrikespolitiken i Usa.
Citera
2024-06-19, 00:20
Medlem
Drozds avatar
Hels sjukt att detta inte har uppmärksammats mer. Ukraina har genomfört två attacker mot ryssens "Voronezh" radarsystem för tidig varning mot nukleära ballistiska robotar.

Den första attacken genomförde med drönare mot radarstationen Armavir i Krasnodar:
https://www.msn.com/en-gb/news/world/ukrainian-strike-on-russian-nuclear-radar-system-causes-alarm-in-west/ar-BB1n5lzN

Den andra drönarattacken skedde betydligt längre bort i Orsk (180 mil, längsta hittills) :
https://kyivindependent.com/source-ukrainian-drone-strikes-russian-early-warning-radar-traveling-record-breaking-1-800-kilometer s/

Första gången i världshistorien någon angriper en kärnvapenmakts strategiska försvar mot nukleära ballistiska robotattacker. Vill Zelenskyj-regimen provocera fram ett kärnvapenkrig?
Senast redigerad av Drozd 2024-06-19 kl. 00:23.
Citera
2024-06-19, 00:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
1. Det heter Avdiivka inte Aadvika.
...

Avdijivka faktiskt.

Om du inte ens kan få ett ortsnamn rätt, vad är då värdet på dina källor?

Putin har invaderat andra länder sedan 2008. Det tycker du är bra.

Varför?
Citera
2024-06-19, 00:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Hels sjukt att detta inte har uppmärksammats mer. Ukraina har genomfört två attacker mot ryssens "Voronezh" radarsystem för tidig varning mot (nukleära) ballistiska robotar.

Den första attacken genomförde med drönare mot radarstationen Armavir i Krasnodar:
https://www.msn.com/en-gb/news/world/ukrainian-strike-on-russian-nuclear-radar-system-causes-alarm-in-west/ar-BB1n5lzN

Den andra drönarattacken skedde betydligt längre bort i Orsk (180 mil, längsta hittills) :
https://kyivindependent.com/source-ukrainian-drone-strikes-russian-early-warning-radar-traveling-record-breaking-1-800-kilometer s/

Första gången i världshistorien någon angriper en kärnvapenmakts strategiska försvar mot nukleära ballistiska robotattacker. Vill Zelenskyj-regimen provocera fram ett kärnvapenkrig?

JA !

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in