2024-06-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuravi
Det finns inte mycket information att hämta i den här tråden. Det faktum att man inte ens är medveten om att Ukrainarna har problem med att generera manskap tyder på en mycket, mycket liten kunskap om vad som sker i kriget. Genom att endast läsa ISWs ganska kassa analyser hade man varit medveten om det.

Har f.ö följt kriget sedan februari -22.
Men då kanske du kan bidra med all din kunskap så att vi andra kan få ta del av den? Jag tänker att du måste ju ha mycket att tillföra, särskilt som du har följt kriget sedan februari 2022. Men du, en sak som jag har undrat mycket över, är det verkligen ett krig? Är det inte endast en militär specialoperation? Går allt enligt planerna för er? Tack på förhand, ser fram emot att bli upplyst!
Citera
2024-06-18, 22:03
Medlem
Silfverryggs avatar
Gissar att storråttan är jävligt rädd för att det ska ske missöden innanför rysseriet.
Första gången någonsin eskorterade jaktflyg hans plan tills den landade i Yakutsk.
Citat:
Enligt den oberoende ryska medietidningen Agentstvo är det första gången ett militärplan eskorterar Putin inom Rysslands gränser. Tidigare har detta skett under Putins utlandsresor. Agentstvo rapporterar att lokalbefolkningen har filmat minst en Sukhoi Su-30 efter Putins plan när det landade i Jakutsk. Kremls talesman Dmitrij Peskov undvek frågan i januari om möjligheten att Putins plan eskorterades på väg till Kaliningrad.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010509623.html

Stress och paranoia brukar inte vara så bra utifrån en hälsoaspekt, särskilt inte med tanke på låtsastsaren storråttans ålder.

Det enda man kan hoppas på att stressen pajar hjärtat på fanskapet så att man därefter slipper den lilla skiten. Eller ett litet missöde på vägen hem när en rysk fyllo råkar skicka en BUK-missil i arslet.

Baljorna som besökte Kuba häromdagen är under uppsikt.
Citat:
Russian flotilla is sailing North through the Florida Straits. Both the USCGC Stone and HMCS Ville de Quebec (CDN Warship 332) are broadcasting their positions and there are 2 P-8s overhead bearing tactical hex codes
https://x.com/TheIntelFrog/status/1803103045410083152

Tätt följda av jänkarnas ubåtar.
Citat:
US Submarine Arrives In Guantanamo Bay, Near US Base In Cuba - The Department of Defense said the Pentagon has been tracking Russia's plans for carrying the exercises in the region and that the visit wasn't a surprise.

CUBA - A U.S. Navy nuclear-powered fast attack submarine has arrived in Guantanamo Bay, near the American base in Cuba as part of what U.S. Southern Command says is a "routine visit", but coincides with a visit by four Russian naval vessels, including one of its nuclear-powered submarines, which Moscow says is intended to send a message to Washington, along with its recent joint nuclear exercises with Belarus.
https://www.defconlevel.com/european-command-news.php#breaking-news

Angående storråttans tiggarresor. Hur var det nu att ryssen kan tillverka allt själva?
Citat:
Nato sade att man var orolig för att Ryssland skulle stödja Nordkoreas missil- och kärnvapenprogram. Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg och USA:s utrikesminister Anthony Blinken diskuterade i dag Rysslands president Vladimir Putins besök i Nordkorea.
- Vi är naturligtvis också oroade över Rysslands potentiella stöd till Nordkorea till stöd för dess missil- och kärnvapenprogram, säger Stoltenberg på en presskonferens.
- Vi får se hur mycket militärt stöd Ryssland får från Nordkorea, men också från Iran, och hur Kina stöttar [rysslands] krigsekonomi, säger Stoltenberg. Blinken sa att Ryssland desperat försöker utveckla och stärka relationerna med länder som kan förse landet med vad det behöver för att fortsätta sitt anfallskrig i Ukraina.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html
Citera
2024-06-18, 22:06
Medlem
attogs avatar
Citat:
Jag har åtminstone kommentarer som jag bygger med källor. Vi hade mer än gärna kunnat debattera DeepStateUAs inlägg om en hel division av trupp i Svatove och att man återigen kommer göra ett offensivt försök där. Men nej, du svamlar vidare om en massa djävla trams. För du är inkapabel till något annat, det är bara 24/7 tramsande med noll substans. Frågar man dig något får man tillbaka citat som ovan. Fullständigt inadekvat i debatt, analys eller någon annan förmåga. Lycka till med er tråd. Jag känner mig redan berikad.

Läs mina senaste 10 inlägg ikväll och debattera valfritt. Finns flera artiklar, länkar, analyser från t.ex. ISW för att åtminstone delvis backa upp det jag skriver. Men något sådant kommer jag troligen inte få tillbaka utan det kommer vara dravel i stil med Attogs inlägg.

Du kunde komma med källa på Ukrainas förluster.
Så kunde vi resonera.
Men eftersom du kan detta bättre än ISW…..så faller dina argument platt.
Vem fan tror du att du är som med 94 inlägg kommer in och ska starta tramset som vi hört från 40 rysstroll före dig?
Va?
Citera
2024-06-18, 22:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Nej, det är fullständiga lögner. Kriget handlar om att få ett slut på Ryssland som det är idag samt att säkra Ukraina och alla dess fördelar i Västs ekonomiska sfär.

Självklart är det kontraproduktivt. Om Ukraina är en säkerhetsfråga för mäktiga NATO, så är det ju uppenbart en ÄNNU större säkerhetsfråga för svagare Ryssland. Det där är simpel logik.
Säkerhetsfrågan för NATO är givetvis att rysk aggression mot grannländer inte ska belönas med terriotorium. Delvis (men inte enbart) på grund av att flera av Rysslands grannländer sedan tidigare (och några sedan nyligen) är medlemmar i NATO.

Säkerhetsfrågan för Ryssland finns inte. Ryssland är tvärtom idag oerhört osäkert tack vare sitt idiotiska beslut av gå in i Ukraina. Fabriker brinner i Ryssland, människor dör varje dag, på grund av att de (helt i onödan) är fientliga kombatanter.
Citera
2024-06-18, 22:07
Medlem
Norrbagg79s avatar
Borova mitt mellan Izyum och Kupyansk nästa mål?
10k soldater och 450 panserfordon samlat öster om denna stad enligt twitter.
Citera
2024-06-18, 22:12
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Du kunde komma med källa på Ukrainas förluster.
Så kunde vi resonera.
Men eftersom du kan detta bättre än ISW…..så faller dina argument platt.
Vem fan tror du att du är som med 94 inlägg kommer in och ska starta tramset som vi hört från 40 rysstroll före dig?
Va?

https://www.nytimes.com/2023/08/18/us/politics/ukraine-russia-war-casualties.html

Där har du från förra året mitt i augusti. F.ö om du vetat något om detta krig överhuvudtaget hade du också varit medveten om att Ukrainarna håller siffrorna för sig själva. De enda gångerna vi får ut några siffror är som ovan, och dessa är gamla idag. Anledningen varför du frågar mig om det är för att du själv inte vet om att sådana siffror knappt går att få tag i. Alternativt vet du mycket väl att sådana siffror är omöjliga att ge korrekt och just därför frågar du om det. Amatör.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Borova mitt mellan Izyum och Kupyansk nästa mål?
10k soldater och 450 panserfordon samlat öster om denna stad enligt twitter.

Folk i denna tråd anser att det är fakenews. Det finns inga sådana soldater i Svatove.
(DeepstateUA är originalkällan till dessa siffror i Svatove som du fått från Twitter).
Citera
2024-06-18, 22:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag har pratat ryska med alla jag träffat i Ukraina efter 2014. En del jag känner pratade ryska till vardags, andra ukrainska. När jag var i Lviv med rysktalande vänner så talade de ryska med Lvivarna som svarade på ukrainska och konversationen gick smärtfritt. Att tala ryska var inga problem i Ukraina.
Nu har många som talade ryska gått över till ukrainska för att de vill ta avstånd från allt som har den minsta koppling till massmördarna.

Att alla barn ska ha rätt att få undervisning på ukrainska är en självklarhet. Pratar man ryska i hemmet så kan man ryska och risken är att man hamnar på efterkälken med ukrainskan om undervisningen skulle ske på ryska. Inga barn ska behöva utsättas för detta.

Jo, men inte helt okomplicerat.

Zelenskyj språklagar:
All skolundervisning måste ske på ukrainska.
All kundkontakt i butiker måste inledas på ukrainska
Rysktalande studenter måste svara o genomföra allt examensarbete på ukrainska - även om dom bara behärskar ryska

Bakgrund:
Knappt 30% av den Ukrainska befolkningen har ryska som första språk.
Ryska, vitryska , ukrainska språket har gemensam "bakgrund".
I Kiev är dom båda språken ungefär lika vanliga.
I östra Ukraina har inte alla tillgång till ukrainsk media och ryska är det vanligaste språket.
Citera
2024-06-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Fast det är dom kärnsprängningar som gjorts i atmosfären som är rimliga att relatera till. Då blir det lite färre, men ändå drygt 500. Varav Tsarbomben var en av dom, om än något nedbantad.

Tsar bomben kan de inte släppa på andra. Den kräver ett stort bombplan samt att den fälls över målet. För att placera den på en raket krävs i storleksordningen Saturn 5 raketer.
Citera
2024-06-18, 22:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Tsar bomben kan de inte släppa på andra. Den kräver ett stort bombplan samt att den fälls över målet. För att placera den på en raket krävs i storleksordningen Saturn 5 raketer.

Ja det krävs ett bombplan för att släppa Tsarbomben, dessutom belagt med värmereflekterande material. Och att bomben fälls i fallskärm så att bombplanet kan hinna undan minst 30 km innan tryckvågen hinner i kapp.
Citera
2024-06-18, 22:43
Medlem
Razamatazs avatar
Putin fortsätter krama ut allt han kan för att kunna fortsätta kriga. Han kräver att nya höjda skattenivåerna ska klubbas igenom senast augusti för att träda i kraft om ett halvår.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/06/18/7461410/

Ytterligare dåliga nyheter för ryska befolkningen är att inflationen fortsatte öka under maj. Därför stor risk att ryska räntan behöver höjas ytterligare, från nuvarande 16%, för att parera detta.
Citat:
Increases in government expenditure have supported Russia's economy in the face of a barrage of Western sanctions but also triggered surging prices and labor shortages in many sectors not connected to the campaign.
Citat:
Fast price rises have put pressure on Russia's Central Bank to further raise interest rates to bring inflation under control.
T.om. VDn för ryska statliga banken Sberbank varnar för vartåt det barkar.
Citat:
German Gref, the CEO of state-run Sberbank, warned last week that Russia's growth was "fragile" as it relied on government spending to keep pushing wages and consumer spending up, and not on investment or gains in productivity.
https://www.themoscowtimes.com/2024/06/15/russian-inflation-rises-once-again-in-may-a85420
Citera
2024-06-18, 22:47
Medlem
attogs avatar
Citat:
https://www.nytimes.com/2023/08/18/us/politics/ukraine-russia-war-casualties.html

Där har du från förra året mitt i augusti. F.ö om du vetat något om detta krig överhuvudtaget hade du också varit medveten om att Ukrainarna håller siffrorna för sig själva. De enda gångerna vi får ut några siffror är som ovan, och dessa är gamla idag. Anledningen varför du frågar mig om det är för att du själv inte vet om att sådana siffror knappt går att få tag i. Alternativt vet du mycket väl att sådana siffror är omöjliga att ge korrekt och just därför frågar du om det. Amatör.

Folk i denna tråd anser att det är fakenews. Det finns inga sådana soldater i Svatove.
(DeepstateUA är originalkällan till dessa siffror i Svatove som du fått från Twitter).

Så….vad du har sagt….säger du nu att du inte har belägg för. Du drar en vals. Det visste jag.
Om du hade lite koll, sedan 2022 som du påstår, så är jag helt ointresserad av alla de olika siffror som presenteras. Om förluster.
Klart att jag vet att ingen lämnar ut egna siffror. Har sagts hundratals gånger i tråden. Endast 🇺🇸 gör detta, som det sagts i tråden, också. Men det visste du egentligen, eftersom du följt tråden sedan 2022.

När nya aspirerande ryssapologeter kommer in i tråden och ska spela Allan, kollar man upp posthistoriken. För att förstå utifrån vilken utgångspunkt som inlägget görs.
Oskyldigt påstående, med ett litet frågetecken. Neutrala.

Jomen visst. 38000 man samlades norr om Kharkiv. Gick till attack och det har gått åt helvete.
Finns en ansamling löss som sägs ha inriktning på Sumy. Experter säger att de har inte kraften till något. Därtill är området minerat. Något någon jävel ”glömde ” i Vovochansk.
Ukraina rapporteras ta tillbaka mark nu i öst.

Ett år sedan laddade Ryssland upp utanför Kupiansk. De 500+ tanks. En massa folk. Blev inte ett SKIT av det.

Så, du min ryssapologet kom in och hade stora ord.
ISW….
Tillåt mig att småle.
Senast redigerad av attog 2024-06-18 kl. 22:57.
Citera
2024-06-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
rysseriet har ju en förkärlek för stora och dåligt fungerande muskedunder som Tsartanken t.ex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tsartank#/media/Fil:Tsar_tank.jpg

Frågan är hur många av bajsväskägare v.puttins undervapen kommer att masslakta ryssar istället för att träffa där det var tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in