• 1
  • 2
2022-01-22, 12:00
Medlem
Enterprises avatar
Tjena,
Denna tråd är lite "tvärvetenskaplig" såtillvida att den inbegriper både Mac som host (M1/Apple Silicon) och en Linux-gästmiljö. Flytta den alltså gärna om den ligger fel.

Jag har installerat UTM som är open source.

I galleriet för UTM-images valde jag en enkel början, minimal Debian (enbart terminalen alltså) med beteckningen ARM64 (vilket jag antar stämmer bäst överens med M1).

Efter att image har laddat så kör Debian igång fint.
wget google.se funkar, så jag kommer åt Internet från gäst-OS.

Dock uppstår problem när jag vill installera komponenter.
Vi kan dock börja med att det blir felkoder med apt-get update

Vid försök att installera fish uppstår också problem.

Jag försökte också installera curl, med samma problem.

Någon som har en idé var man ska börja med felsökning?
Citera
2022-01-24, 10:41
Medlem
Damageplans avatar
Det ser ju inte ut som att du har problem med att köra debian på M1 utan snarare att det är problem med dina apt repositories. /etc/apt/sources.list

Du kan nog lösa det här med en googling då det inte är något specifikt problem med att du kör UTM.
Citera
2022-01-24, 12:43
(TS inlägg i spoiler)

Dock så tror jag liksom ovanstående talare, att dina repos är lite märkliga.
Verkar som att versionsändringar har skett, men inte signerats.. Fråga: Varför väljer du UTM och inte VM-ware eller Virtualbox för ändamålet?

Ren nyfikenhet inget annat underliggande med ditt val utav mjukvara
Senast redigerad av Gill.Bates 2022-01-24 kl. 12:49.
Citera
2022-01-24, 14:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gill.Bates
(TS inlägg i spoiler)

Dock så tror jag liksom ovanstående talare, att dina repos är lite märkliga.
Verkar som att versionsändringar har skett, men inte signerats.. Fråga: Varför väljer du UTM och inte VM-ware eller Virtualbox för ändamålet?

Ren nyfikenhet inget annat underliggande med ditt val utav mjukvara
Jag valde UTM eftersom jag (måhända felaktigt) trodde att VM-ware och Virtualbox inte funkar på Apple Silicon (M1). Har du prövat Virtualbox på en M1 Mac för att köra t.ex. Debian eller Ubuntu Terminal?

Jag vet inte hur repos kan vara märkliga när det är en "fresh install" från UTM Gallery.
Jag har i princip inte gjort något alls.

Men jag tar till mig och ska läsa på lite hur man åtgärder allmänna problem med repositiories, något som jag inte stött på tidigare i Linux-miljö.
Senast redigerad av Enterprise 2022-01-24 kl. 14:51.
Citera
2022-01-24, 20:17
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag valde UTM eftersom jag (måhända felaktigt) trodde att VM-ware och Virtualbox inte funkar på Apple Silicon (M1). Har du prövat Virtualbox på en M1 Mac för att köra t.ex. Debian eller Ubuntu Terminal?

Jag vet inte hur repos kan vara märkliga när det är en "fresh install" från UTM Gallery.
Jag har i princip inte gjort något alls.

Men jag tar till mig och ska läsa på lite hur man åtgärder allmänna problem med repositiories, något som jag inte stött på tidigare i Linux-miljö.

Okej, låter sugit! Hade inte en aning om att man begränsat det såhär.. Men som alltid, Apple vill väl vara Apple

Har du testat i terminalen:

sudo apt --fix-missing update
sudo apt update
sudo apt install -f

Mer om detta här ( https://www.makeuseof.com/how-to-fin...ages-on-linux/ )
Citera
2022-01-24, 20:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gill.Bates
Okej, låter sugit! Hade inte en aning om att man begränsat det såhär.. Men som alltid, Apple vill väl vara Apple

Har du testat i terminalen:

sudo apt --fix-missing update
sudo apt update
sudo apt install -f

Mer om detta här ( https://www.makeuseof.com/how-to-fin...ages-on-linux/ )
Tack verkar funka.

Tror jag hade extrem otur. Som första installation försökte jag av gammal vana installera fish terminal och den verkar ha fuckat upp repos ordentligt.

Man kan klaga på Apple men just Apple Silicon tycker jag är modigt och framåt. Sedan är det vissa anpassningsproblem men det hade kunnat vara värre.
Senast redigerad av Enterprise 2022-01-24 kl. 21:01.
Citera
2022-08-02, 03:57
Medlem
skippa utm och kör parallels
Citera
2024-06-18, 21:25
Medlem
cerns avatar
Tjena!

Hur gick det med detta?

Jag är i liknande sits men vill köra lite program som är till för OSX 10.5 eller SnowLeopard (Intel-basserad 32 bit appar helt enkelt)

Ska försöka få igång det på min MacBook Air M1 men är tveksam till att det fungerar.

Vilka Operativsystem fungerar i UTM?

Har försökt rodda lite med QEMU men det är så jävla bökigt tycker jag.
Citera
2024-06-18, 21:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tjena!

Hur gick det med detta?

Jag är i liknande sits men vill köra lite program som är till för OSX 10.5 eller SnowLeopard (Intel-basserad 32 bit appar helt enkelt)

Ska försöka få igång det på min MacBook Air M1 men är tveksam till att det fungerar.

Vilka Operativsystem fungerar i UTM?

Har försökt rodda lite med QEMU men det är så jävla bökigt tycker jag.
Kolla in UTM gallery: https://mac.getutm.app/gallery/

Jag skulle säga att UTM generellt fungerar tillräckligt bra för att leka runt lite och prova ett OS/distro, men har för mycket buggar för att sitta och arbeta med dagligen.
Citera
2024-06-18, 21:32
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kolla in UTM gallery: https://mac.getutm.app/gallery/

Jag skulle säga att UTM generellt fungerar tillräckligt bra för att leka runt lite och prova ett OS/distro, men har för mycket buggar för att sitta och arbeta med dagligen.
Fanns varken Leopard eller Snow Leopard där vad jag kunde se och OS9 är too old.

Jag kanske måste ha en Intel-baserad dator för att kunna emulera intel-basserade OS som typ Leopard och Snow Leopard eller?

Har ju en PC också men där fungerar ju inte UTM.
Citera
2024-06-18, 21:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Fanns varken Leopard eller Snow Leopard där vad jag kunde se och OS9 är too old.

Jag kanske måste ha en Intel-baserad dator för att kunna emulera intel-basserade OS som typ Leopard och Snow Leopard eller?

Har ju en PC också men där fungerar ju inte UTM.
Jag är för dåligt insatt i att köra gamla MacOs på nyare burkar. Finns inget på Google om detta?
Tänker t.ex. på: https://lifehacker.com/install-snow-...acking-5360150

Hittade också på tal om UTM och M1:
https://tinyapps.org/docs/tiger-on-m1.html
Citera
2024-06-18, 22:13
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
UTM är qemu underytan så det stödjer samma system.

Du har en del hjälp script för att sätta upp olika system här, har dock inte provat och i och med att det är total avsaknad av grafik acceleration så är det nog knappast en kul upplevelse, skulle tro det samma gäller ljud också som du sannolikt behöver hackintosh drivrutiner för att få igång (om de inte är inkluderade i dessa script/installers redan)

https://github.com/royalgraphx/LegacyOSXKVM
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in