2024-06-18, 13:59
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag har pratat ryska med alla jag träffat i Ukraina efter 2014. En del jag känner pratade ryska till vardags, andra ukrainska. När jag var i Lviv med rysktalande vänner så talade de ryska med Lvivarna som svarade på ukrainska och konversationen gick smärtfritt. Att tala ryska var inga problem i Ukraina.
Nu har många som talade ryska gått över till ukrainska för att de vill ta avstånd från allt som har den minsta koppling till massmördarna.

Att alla barn ska ha rätt att få undervisning på ukrainska är en självklarhet. Pratar man ryska i hemmet så kan man ryska och risken är att man hamnar på efterkälken med ukrainskan om undervisningen skulle ske på ryska. Inga barn ska behöva utsättas för detta.

En nära vän och kollega som egentligen är fransman var för ett halvår sedan i Odessa. Han kan inte prata ukrainska men väl ganska bra ryska. Inga problem för honom att göra sig förstådd bland Ukrainarna i Odessa, men dom hörde säkert att han bröt på franska.
Citera
2024-06-18, 14:51
Medlem
TheBusters avatar
Ny dokumentär om hur många stridsvagnar ryssland har kvar: Denna gång från DW https://www.youtube.com/watch?v=3xiN9RJkdyk
Citera
2024-06-18, 15:28
Medlem
Africagonzos avatar
Ryssland ska ev bjudas in till nästa fredssamtal i Schweiz.

Samtidigt var alla länder på mötet överens om att en fredsprocess är otänkbar utan Ryssland.

Arrangörerna av toppmötet hoppas att man kunde arrangera ytterligare ett toppmöte, eventuellt i Saudiarabien, för att bygga vidare på det man åstadkom i Schweiz.

Den ukrainska presidentens kansli sa på söndagen att man i princip är öppen för att Ryssland deltar i ett nytt fredstoppmöte

https://svenska.yle.fi/a/7-10059040
Citera
2024-06-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ryssland ska ev bjudas in till nästa fredssamtal i Schweiz.

Samtidigt var alla länder på mötet överens om att en fredsprocess är otänkbar utan Ryssland.

Arrangörerna av toppmötet hoppas att man kunde arrangera ytterligare ett toppmöte, eventuellt i Saudiarabien, för att bygga vidare på det man åstadkom i Schweiz.

Den ukrainska presidentens kansli sa på söndagen att man i princip är öppen för att Ryssland deltar i ett nytt fredstoppmöte

https://svenska.yle.fi/a/7-10059040

Vad ska Ryssland tillföra? Det de redan sagt "Lägg er platt för oss så sluter vi fred" i andra ord "lägg er platt för oss så kan vi senare ta hela Ukraina eftersom landet inte ska existera som nation"
Citera
2024-06-18, 15:39
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Vad ska Ryssland tillföra? Det de redan sagt "Lägg er platt för oss så sluter vi fred" i andra ord "lägg er platt för oss så kan vi senare ta hela Ukraina eftersom landet inte ska existera som nation"

Vad ska fler fredssamtal utan Ryssland tillföra? Ska Zelensky och Biden själva starta fredssamtal?
Citera
2024-06-18, 15:42
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Ny dokumentär om hur många stridsvagnar ryssland har kvar: Denna gång från DW https://www.youtube.com/watch?v=3xiN9RJkdyk

Tack.
Intressant.

Som alltid en massa om och men.
Kanon i v f!
Citera
2024-06-18, 15:43
Medlem
Citat:
Vad ska fler fredssamtal utan Ryssland tillföra? Ska Zelensky och Biden själva starta fredssamtal?

Vi har redan hört Rysslands så kallade fredsplan" kommer aldrig att hända att Ukraina ska lägga sig platt för Putler och hans anhang. Det går aldrig att lita på en ryss, de sa 2022 "nej vi ska inte invadera Ukraina vi övar bara" och vad hände?
Citera
2024-06-18, 15:46
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Vi har redan hört Rysslands så kallade fredsplan" kommer aldrig att hända att Ukraina ska lägga sig platt för Putler och hans anhang. Det går aldrig att lita på en ryss, de sa 2022 "nej vi ska inte invadera Ukraina vi övar bara" och vad hände?

Det är inte jag som vill prata med ryssen, det är Zelensky som vill ha någon att prata med.

Vad tycker du ryssen skulle ha sagt 2022? "-Vi kommer invadera om 3 månader, så gör er beredda."
Senast redigerad av Africagonzo 2024-06-18 kl. 15:51.
Citera
2024-06-18, 15:50
Medlem
Citat:
Det är inte jag som vill prata med ryssen, det är Zelensky som vill ha någon att prata med.

Jaså trodde du hyllade ryssen.
Citera
2024-06-18, 15:54
Medlem
Citat:

Vad tycker du ryssen skulle ha sagt 2022? "-Vi kommer invadera om 3 månader, så gör er beredda."

Som sagt det går inte lita på en ryss, vad säger att de "bara" ska ha de fyra länen i öst. Vad säger att de inte kommer försöka ta fler län? Putin lovade 2022 att de inte skulle invadera Ukraina och ändå gjorde de det, så mycket för att hålla vad man lovar det eller?
Citera
2024-06-18, 15:59
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Som sagt det går inte lita på en ryss, vad säger att de "bara" ska ha de fyra länen i öst. Vad säger att de inte kommer försöka ta fler län?

Vi får se, jag citerade bara ur artikeln. Att samtliga länder inkl Ukraina önskade ha Ryssland med på nästa möte.
Borde vara meningslöst ha fredssamtal med enbart en part.
Citera
2024-06-18, 16:05
Medlem
Citat:
Vi får se, jag citerade bara ur artikeln. Att samtliga länder inkl Ukraina önskade ha Ryssland med på nästa möte.
Borde vara meningslöst ha fredssamtal med enbart en part.

Jo så är det alla parter ska vara med dvs de stridande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in