2024-06-17, 11:37
Medlem
Telepatisks avatar
Finns nog väldigt många orsaker men min gissning är att fetma är den främsta orsaken.
Citat:
Obesity lowers testosterone levels. For example, a 2007 study of 1,667 men ages 40 and above found that each one-point increase in BMI was associated with a 2% decrease in testosterone.
Och mindre testosteron kan leda till sämre spermiekvalitet.
Citat:
Studies have shown that having low testosterone directly correlates to having a lower sperm count and experiencing male fertility issues.
Och under pandemin så satt väl folk hemma ännu mer så fetman ökade ännu mera.

Kollar man på t.ex. arbetarklassen och folket i förorterna så är väl i princip alla överviktiga.

Sen så oavsett om man är fet eller inte så är nog inte stillasittande bra heller för den delen..
Citera
2024-06-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det är ingen nyhet.
Spermieproduktionen har sjunkit i ett stort antal väst-/i-länder under många årtionden nu.
Utsläpp, miljögifter och andra föroreningar har pekats ut som möjliga orsaker, men jag har inte studerat det närmare.
Oavsett vilket så är det oroande inför framtiden.

Det är med andra ord inte bara Danmark.

Fast vad har förändrats under just de senaste åren med avseende på utsläpp och miljögifter jämfört med för 5 år sedan? Mig veterligen har inget väsentligt förändrats.
Citera
2024-06-17, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Finns nog väldigt många orsaker men min gissning är att fetma är den främsta orsaken.

Och mindre testosteron kan leda till sämre spermiekvalitet.

Och under pandemin så satt väl folk hemma ännu mer så fetman ökade ännu mera.

Kollar man på t.ex. arbetarklassen och folket i förorterna så är väl i princip alla överviktiga.

Sen så oavsett om man är fet eller inte så är nog inte stillasittande bra heller för den delen..

Har fetman ökat i Danmark radikalt över de senaste 5 åren?
Citera
2024-06-17, 12:00
Medlem
Granska spermier i dag 2024 med samma instrument som användes 2017 så kommer skillnaden
inte vara så stor som man vill få det att framstå.

Studien är inte relevant om man inte använder samma metod.
Citera
2024-06-17, 12:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Finns ju även fascinerande fakta att IQ sjunker hos alla män i väst sedan 1975:
(FB) Intelligensen IQ sjunker i Norden för födda 1975-. Varför? Konsekvenser?
Det kan jag känna från mitt eget liv, jag är 60, dagens människor även jag själv är så utsatta för stress i livet att vi nog håller på att döda oss själva.

Det räcker med att människor på jorden inte föder barn på 50 år, en oerhört kort period, så dör hela människorasen ut på 100 år.
Citera
2024-06-17, 12:23
Medlem
Blaskas avatar
Det är väl allmänt känt att nästan all matproduktion är full av gifter. Lägg därtill plast överallt och skitigt vatten så kan man börja förstå att människor påverkas.
Citera
2024-06-17, 12:36
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
mRNA-vaccinen blev allmänt tillgängliga under 2022, det sista året i den undersökning som TS refererar till. Konstigt nog började sperma-kvaliteten minska långt innan.
Foliehattarna hittar alltid en väg runt sådana oviktiga fakta. Folk kanske redan anade att dom skulle få ett mRNA-vaccin, så kroppen ställde om ? Eller så släppte CIA vaccinet mycket tidigare men rapporterade om det först 2022?

Vaccinet kom vid jul 2020 om jag inte missminner mig. De flesta vaccinerades våren 2021.
Citera
2024-06-17, 12:39
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
mRNA-vaccinen blev allmänt tillgängliga under 2022, det sista året i den undersökning som TS refererar till. Konstigt nog började sperma-kvaliteten minska långt innan.
Foliehattarna hittar alltid en väg runt sådana oviktiga fakta. Folk kanske redan anade att dom skulle få ett mRNA-vaccin, så kroppen ställde om ? Eller så släppte CIA vaccinet mycket tidigare men rapporterade om det först 2022?
Neeh! det där stämmer inte. Utan att ta ställning i sakfrågan så rullades ju vaccinprogrammet ut i Europa i december 2020.
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_vaccination_in_Sweden
Citera
2024-06-17, 12:52
Medlem
Olduvais avatar
Det roliga med detta är att om man postar det på t.ex reddit så kommer en (möjligen organiserad) motreaktion i kommentarsfältet som gör gällande att det bara är alarmism, och att vi inte kan mäta spermakvalitet.

Det är väl en del av genusagendan att östrogenliknande mikroplaster ska få härja fritt i våra punkulor så att det blir fler transor
Citera
2024-06-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det är ingen nyhet.
Spermieproduktionen har sjunkit i ett stort antal väst-/i-länder under många årtionden nu.
Utsläpp, miljögifter och andra föroreningar har pekats ut som möjliga orsaker, men jag har inte studerat det närmare.
Oavsett vilket så är det oroande inför framtiden.

Det är med andra ord inte bara Danmark.

Möjligt att kvaliteten har blivit sämre men nedgången i "sperm count", dvs antalet spermier vid ett specifikt mättillfälle, beror på ett evigt runkande, pga att porr är så lätt tillgängligt och ett allt större privatliv. På 70-talet bodde man trång och det var inte varje dag man tog sig en tur i skogen för att konsumera lite Piff och Raff. Anledningen till att mannen, vid ofrivillig barnlöshet, instrueras att hålla sig en vecka eller två är att man försöker få upp koncentrationen av spermier tills kvinnan har ägglossning. Runkande reducerar inte antalet spermier på längre sikt men den sjunde satsen i veckan innehåller färre spermier än den första satsen efter en period av händerna på täcket. De flesta som skal lämna spermieprov i forskningssyfte har sannolikt runkar på som vanligt innan provtagningen. Capice!?
Citera
2024-06-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Med tanke på att vi är överbefolkade på denna jord så kanske detta är ett sätt för jorden att sätta stopp för problemet.
Det är läskigt när det ändå går så pass fort som studien visar men samtidigt så skriker alla miljötomtar om att det är bråttom.

Vi människor kommer helt enkelt att utrota oss själva och ju längre bort från all skit man lever ju bättre kommer man klara sig.
Javisst. Vi reglerar själva vår befolkningsstorlek.

Och tänk så mycket tjafs som försvinner när människan är borta.
Citera
2024-06-17, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
I kombination med att bögar får ingå äktenskap

Så du får dålig kvalitet på sperman för att bögar tillåts gifta sig? Förklara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in