2024-06-17, 10:15
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Area55, varför tror du jag jag avskyr USA? Absolut inte, jag är ofta i USA. Underbart land!

Jag avskyr däremot hyckleriet i att inte rakt ut säga varför USA alltid är i krig.

Putin säger att det handlar om nazi och befrielse av förtryckta ryssar i Ukraina, det gör han för att få folket med sig in i kriget.
Det handlar om demokrati och frihet för det Ukrainska folket, men för EU/NATO/USA handlar dom om samma sak som för Putin, att tillförskaffa sig kontrollen över östra Ukraina.

Låna ut pengar till Ukraina för att sedan ta över tillgångarna. Vi har inte råd att Ryssland/Kina tar över östra Ukraina.

Läs vad Graham säger:

But what did Trump do to get the weapons flowing? He created a loan system. They're sitting on 10 to $12 trillion of critical minerals in- in Ukraine. They could be the richest country in all of Europe. I don't want to give that money and those assets to Putin to share with China. If we help Ukraine now, they can become the best business partner we ever dreamed of, that 10 to $12 trillion of critical mineral assets could be used by Ukraine and the West, not given to Putin and China. This is a very big deal how Ukraine ends. Let's help them win a war we can't afford to lose.

https://www.cbsnews.com/news/lindsey-graham-senator-south-carolina-face-the-nation-transcript-06-09-2024/

Jag anser att du har fel. Graham den muppen, säger vad som helst som passar för tillfället, för att verka smart. Så är det lite till mans i USA.

Shell och andra företag hade redan börjat att jobba med oljan och gasen, när Ryssland slog till.
Väst kännetecknas av handel. Kan vara tuffa förhandlingar och villkor, men det är ändå business. Det är marknadsekonomi vi pratar om.

Ryssland kännetecknas av korruption, mutor och hot.
Citera
2024-06-17, 10:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Ryssland är ju en relativt liten producent av uran så tvivlar på att USA köper sitt uran därifrån, Kanada och Kazakhstan är då betydligt troligare alternativ. Inte orkat kolla upp det exakt men Ryssland har bara några få procent av den marknaden

Biden lär - efter en snabb googling - ha instiftat en lag, H.R. 1042, som förbjuder import av ryskt uran.
Citera
2024-06-17, 10:18
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spookie1968
Vilken tid menar du är "den ryska tiden"?

32% i Donbass är etniska Ryssar. Eller var. Vad det nu har för betydelse, när man är medborgare i Ukraina.

100% Ukrainska medborgare. Om man inte är det, så är man svartfot eller illegal invandrare.
Senast redigerad av Area55 2024-06-17 kl. 10:22.
Citera
2024-06-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Tror inte Arnstad riktigt förstår att Ryssland är satt under sanktioner pga invasionen av Ukraina, och att vi därmed förnekar ryssarna deras exportinkomster. Kriget har också medfört ett uppvaknande i västeuropa gällande beroenden till ryssk gas/olja. Som framkommit kan man ju inte lita på Putin och den ryska makteliten.

Precis! Det är positivt i längden att sluta importa gas från Ryssland.
Citera
2024-06-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorjeViking
Ursprungligen postat av Arnstad:

"Jag vet inte vad du vill invända mot i mitt inlägg, men Ryssland forsätter att leverera energi globalt och vi i Europa köper den även om det sker via mellanhänder som gör den dyrare. Det finns ingen med insikter som vill strypa Rysslands energiexport eftersom energi över lag då skulle bli för dyr. Det är snarare så att om Ryssland skulle sluta att exportera energi och mineraler så skulle det vara ett mycket större hot mot väldens stabilitet än den konflikt som pågår."

Man ser klart och tydligt vem som är den rationelle och vem som är...låt oss säga den mindre begåvade i dessa inlägg. Och givetvis bara måste den mindre begåvade slänga iväg ord som "vatnik", vilket bara bevisar att han förlorat debatten.

Leland, du kanske bor hemma hos dina föräldrar och slipper betala elräkning, och alla andra räkninger med? Är det så?

Nej, vatnik. Jag har helt enkelt inga problem ned elräkningen. Har du?
Citera
2024-06-17, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
32% i Donbass är etniska Ryssar. Eller var. Vad det nu har för betydelse, när man är medborgare i Ukraina.

100% Ukrainska medborgare. Om inte är det, så är man svartfot illegal invandrare.

De flesta av de etniska ryssar i Donbass idag, blev väl överflyttade dit under den sovjetiska tiden?

Därför undrade jag vad hen menade med "den ryska tiden"
Citera
2024-06-17, 10:28
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Jag anser att du har fel. Graham den muppen, säger vad som helst som passar för tillfället, för att verka smart. Så är det lite till mans i USA.

Shell och andra företag hade redan börjat att jobba med oljan och gasen, när Ryssland slog till.
Väst kännetecknas av handel. Kan vara tuffa förhandlingar och villkor, men det är ändå business. Det är marknadsekonomi vi pratar om.

Graham har helt rätt i det han säger, vi har inte råd att förlora östra Ukraina till Ryssland/Kina.
Dom kommer då att växa sig alltför stora och starka över tid.

Shell och andra företag som Blackrock har sedan många år fått tillgång till stor del av rikedomarna.

Väst kännetecknas av handel men det beror på vem du frågar.
Väst kännetecknas av väldigt många som imperialister och blodsugare som när vi inte får vad vi vill ha bombar eller sanktionerar länder till lydnad.

Ukrainare och Ryssar dör i drivor pga ett maktspel mellan öst och väst. Detta har skett i mängder av krig tidigare, inget nytt.
Citera
2024-06-17, 10:32
Medlem
Citat:

Jag instämmer helt i din analys "Area 55".

Visst, ekonomiska drivkrafter finns runt det mesta som sker i världen. Putin är nog t ex inte ointresserad av de olika naturtillgångar, och mark, som finns i Ukraina. Dock bedömer jag ryssens främsta motivator till kriget vara den storhetsvansinniga drömmen om att återupprätta Rysslands heder och stormaktsposition.

Jag är övertygad om att USA/ Väst gärna framöver ser ett nära ekonomiskt samarbete med Ukraina. Dock helt utan att ha territoriella anspråk. Det skiljer sig därmed HELT från ryssens intentioner. Ryssen vill kuva Ukraina. Styra Ukraina. Utplåna ukrainsk kultur. Införliva landet med Ryssland. Det är något helt annorlunda. Det är helt ryskt. Något världen inte kan tillåta. Att tillåta det skulle innebära att vi stod inför Vilda Västern fast globalt. Detta stoppas nu eller så blir det kaos i världen. Hoppas nästa fredskonferens i Schweiz leder till en överenskommelse om att "rule of law" gäller och inga landerövringar medelst våld kommer godtas av världssamfundet. Det är en högst rimlig grundförutsättning för allt globalt samarbete på 2 000-talet. Land kan köpas eller avtalas om men aldrig mer stjälas eller erövras.
Citera
2024-06-17, 10:33
Medlem
Silfverryggs avatar
Det är för pengar, inte ideologi, vanliga ryssar har valt att följa råttan för att råna, mörda, våldta, härja och allmänt bete sig illa i Ukraina.
Dags att mosa den ryska ekonomin en gång för alla.
Citat:
- Volontärer går med för pengar. Jag har ännu inte träffat någon som är här för ideologins skull, säger en tjetjensk-rysk legosoldat med kodnamnet Jedi till New York Times. Jedi anslöt sig till de ryska styrkorna medan de satt i fängelse. Han säger att han inte har något hemland att kämpa för, eftersom hemlandet har hållit honom bakom galler för rån och förskingring.
...
Svåra hemförhållanden och fosterlandsförsvaret angavs också som skäl för att gå med i armén. En Wagnerveteran sa att han hade stridit i Ukraina i 11 månader, varefter han återvände hem skadad. Månadsinkomsten på omkring 180 euro i Tjetjenien verkade så nedslående att han återvände till arbetet som legosoldat.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e1564df6-d4a0-42c0-99de-b91510a46d10

Citat:
De skattehöjningar som Ryssland aviserat kommer med största sannolikhet att användas för att finansiera växande ekonomiska åtaganden, såsom kriget i Ukraina, uppskattar den brittiska underrättelsetjänsten. I Ryssland höjs bolagsskatten från 20 procent till 25 procent. Den högsta inkomstskattenivån höjs från 15 procent till 22 procent.
...
Rysslands ekonomiska tillväxt drivs med stor sannolikhet av statens investering i den militära sektorn. I stället är det troligt att investeringarna i andra sektorer kommer att stagnera. Dessutom hamstrar försvarsindustrin arbetskraft.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html
Citera
2024-06-17, 10:33
Medlem
Citat:
Area55, varför tror du jag jag avskyr USA? Absolut inte, jag är ofta i USA. Underbart land!

Jag avskyr däremot hyckleriet i att inte rakt ut säga varför USA alltid är i krig.

Putin säger att det handlar om nazi och befrielse av förtryckta ryssar i Ukraina, det gör han för att få folket med sig in i kriget.
Det handlar om demokrati och frihet för det Ukrainska folket, men för EU/NATO/USA handlar dom om samma sak som för Putin, att tillförskaffa sig kontrollen över östra Ukraina.

Låna ut pengar till Ukraina för att sedan ta över tillgångarna. Vi har inte råd att Ryssland/Kina tar över östra Ukraina.

Läs vad Graham säger:

But what did Trump do to get the weapons flowing? He created a loan system. They're sitting on 10 to $12 trillion of critical minerals in- in Ukraine. They could be the richest country in all of Europe. I don't want to give that money and those assets to Putin to share with China. If we help Ukraine now, they can become the best business partner we ever dreamed of, that 10 to $12 trillion of critical mineral assets could be used by Ukraine and the West, not given to Putin and China. This is a very big deal how Ukraine ends. Let's help them win a war we can't afford to lose.

https://www.cbsnews.com/news/lindsey-graham-senator-south-carolina-face-the-nation-transcript-06-09-2024/

Har USA invaderat Ukraina eller vad är poängen med ditt inlägg?
Citera
2024-06-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Med tanke på deras gas, materialtillgångar och olja så håller jag med dig men tyvärr har de nu gjorts sig ointressanta för att få exportera i många år framåt.
Kommer krävas en ny ledare och ett helt nytt statsskikt för att de ens ska få chansen att visa att de kan.

När väl kriget är slut, vilka som än vinner så kommer det ryska folket få uppleva den ryska vintern på allvar.

Om man bortser från Ungern och möjligen något mer land så anser Europa att Ryssland till 100% är orsaken till denna Europeiska katastrof. Kommer ta decennier att glömma och återigen bygga upp relationer till Ryssland. Så ja, den ryska vintern kommer vara kännbar en lång tid framöver. Bra där Putin, dina barn och barnbarn kan nog glömma London, Paris osv. Men kanske går lika bra med Vladivostok eller Jekaterinburg?
Citera
2024-06-17, 10:38
Medlem
Citat:
Graham har helt rätt i det han säger, vi har inte råd att förlora östra Ukraina till Ryssland/Kina.
Dom kommer då att växa sig alltför stora och starka över tid.

Shell och andra företag som Blackrock har sedan många år fått tillgång till stor del av rikedomarna.

Väst kännetecknas av handel men det beror på vem du frågar.
Väst kännetecknas av väldigt många som imperialister och blodsugare som när vi inte får vad vi vill ha bombar eller sanktionerar länder till lydnad.

Ukrainare och Ryssar dör i drivor pga ett maktspel mellan öst och väst. Detta har skett i mängder av krig tidigare, inget nytt.

Vad menar du med att ryssar och ukrainare dör pga av ett maktspel? Förnekar du att Ryssland invaderar Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in