Godmorgon!
Finns det orsak att vara orolig?
Hodges analys är inte ny. Jag delar den.
Inte minst då Ryssland helt plötsligt blivit av med 3000 miljarder, samtidigt som kassakon har sinat.
Min uppfattning att vi numera borde tala om dessa framtida frågor och vad det innebär för omvärlden.
Jag har sett utspel om att Ryssland vinner i tråden med undertrådar, vilket är larvigt. Ren fantasi.
Även om inte Nato är inne med trupp, så är det militära stödet överväldigande. Rysslands ekonomi är inte så stor som folk vill göra gällande. Uttrycket "en bensinmack" är väldigt träffande.
Men bensinmacken läcker som ett såll.
Vad händer med de olika delarna av Ryssland i sönderfallet/kollapsen?
Hur kommer militären agera? Får vi röda/vita kriget med inslag av kärnvapen?
Eller kommer den ryska militären sitta still i båten?
Kommer olika länder passa på tillfället? Kina?
Kaukasusområdet. Lite av fd Jugoslavien som hölls samman av en diktator. Vad händer här i detta område?
Iran, utan sin partner. Kommer något hända i mellanöstern.
Afrika, kommer Frankrike eller någon passa på?
NK. Kommer de se en möjlighet på Syd-Korea i skuggan av kaoset?
Orealistiskt? Nej inte alls.
I dessa tider. Bollen ligger upplagd för en straffspark.
Vem kommer att göra målet?
https://www.dagens.se/nyheter/experter-slaar-larm-om-rysslands-skoera-tillstaand
Finns det orsak att vara orolig?
Citat:
llusionen av stabilitet
"Strukturen kan se solid ut, men om grunden är rutten kan allt falla isär mycket snabbt. Det är inte otänkbart att allt kan rasa samman," varnar den pensionerade generallöjtnanten Ben Hodges, tidigare befälhavare för den amerikanska armén i Europa.
Hans oro speglas i diskussioner om Rysslands ekonomiska fasad, som vissa experter menar endast är ett tunt skikt som döljer djupare problem.
"Strukturen kan se solid ut, men om grunden är rutten kan allt falla isär mycket snabbt. Det är inte otänkbart att allt kan rasa samman," varnar den pensionerade generallöjtnanten Ben Hodges, tidigare befälhavare för den amerikanska armén i Europa.
Hans oro speglas i diskussioner om Rysslands ekonomiska fasad, som vissa experter menar endast är ett tunt skikt som döljer djupare problem.
Hodges analys är inte ny. Jag delar den.
Inte minst då Ryssland helt plötsligt blivit av med 3000 miljarder, samtidigt som kassakon har sinat.
Min uppfattning att vi numera borde tala om dessa framtida frågor och vad det innebär för omvärlden.
Jag har sett utspel om att Ryssland vinner i tråden med undertrådar, vilket är larvigt. Ren fantasi.
Även om inte Nato är inne med trupp, så är det militära stödet överväldigande. Rysslands ekonomi är inte så stor som folk vill göra gällande. Uttrycket "en bensinmack" är väldigt träffande.
Men bensinmacken läcker som ett såll.
Vad händer med de olika delarna av Ryssland i sönderfallet/kollapsen?
Hur kommer militären agera? Får vi röda/vita kriget med inslag av kärnvapen?
Eller kommer den ryska militären sitta still i båten?
Kommer olika länder passa på tillfället? Kina?
Kaukasusområdet. Lite av fd Jugoslavien som hölls samman av en diktator. Vad händer här i detta område?
Iran, utan sin partner. Kommer något hända i mellanöstern.
Afrika, kommer Frankrike eller någon passa på?
NK. Kommer de se en möjlighet på Syd-Korea i skuggan av kaoset?
Orealistiskt? Nej inte alls.
I dessa tider. Bollen ligger upplagd för en straffspark.
Vem kommer att göra målet?
https://www.dagens.se/nyheter/experter-slaar-larm-om-rysslands-skoera-tillstaand