2024-06-17, 08:24
Medlem
Area55s avatar
Godmorgon!

Finns det orsak att vara orolig?

Citat:
llusionen av stabilitet
"Strukturen kan se solid ut, men om grunden är rutten kan allt falla isär mycket snabbt. Det är inte otänkbart att allt kan rasa samman," varnar den pensionerade generallöjtnanten Ben Hodges, tidigare befälhavare för den amerikanska armén i Europa.

Hans oro speglas i diskussioner om Rysslands ekonomiska fasad, som vissa experter menar endast är ett tunt skikt som döljer djupare problem.

Hodges analys är inte ny. Jag delar den.
Inte minst då Ryssland helt plötsligt blivit av med 3000 miljarder, samtidigt som kassakon har sinat.

Min uppfattning att vi numera borde tala om dessa framtida frågor och vad det innebär för omvärlden.

Jag har sett utspel om att Ryssland vinner i tråden med undertrådar, vilket är larvigt. Ren fantasi.
Även om inte Nato är inne med trupp, så är det militära stödet överväldigande. Rysslands ekonomi är inte så stor som folk vill göra gällande. Uttrycket "en bensinmack" är väldigt träffande.

Men bensinmacken läcker som ett såll.
Vad händer med de olika delarna av Ryssland i sönderfallet/kollapsen?
Hur kommer militären agera? Får vi röda/vita kriget med inslag av kärnvapen?
Eller kommer den ryska militären sitta still i båten?
Kommer olika länder passa på tillfället? Kina?
Kaukasusområdet. Lite av fd Jugoslavien som hölls samman av en diktator. Vad händer här i detta område?
Iran, utan sin partner. Kommer något hända i mellanöstern.
Afrika, kommer Frankrike eller någon passa på?
NK. Kommer de se en möjlighet på Syd-Korea i skuggan av kaoset?

Orealistiskt? Nej inte alls.
I dessa tider. Bollen ligger upplagd för en straffspark.
Vem kommer att göra målet?

https://www.dagens.se/nyheter/experter-slaar-larm-om-rysslands-skoera-tillstaand
Citera
2024-06-17, 09:23
Medlem
Silfverryggs avatar
Över 12 000 civila mördade av ryssen varav 551 barn.
130 000 dokumenterade krigsbrott, inklusive tortyr.
Citat:
Enligt Ukrainas riksåklagare Andriy Kostin beräknas ryssarna ha dödat mer än 12 000 civila i Ukraina. Av de dödade är 551 barn, enligt ett uttalande som publicerats på webbplatsen för Ukrainas presidentkansli. Kostin talade vid en paneldiskussion om krigsfångar och tvångsförflyttade personer som hölls i samband med förra helgens fredskonferens i Ukraina. Enligt Kostin har 130 000 krigsförbrytelser begångna av ryssar dokumenterats i Ukraina. Enligt Dmytro Lubinets, kommissionär för mänskliga rättigheter i det ukrainska parlamentet, utsätts alla som hålls fängslade i Ryssland för systematisk tortyr. Enligt honom har minst 14 000 fall bekräftats.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html

Dessa är bara de dokumenterade fallen. Mörkertalen vill jag inte ens tänka på.
Citera
2024-06-17, 09:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ryssland har satsat på fel häst. Detta underutvecklade land satsar på dåtiden istället för att gå framåt. Ryssland är ett land som har alla förutsättningar att vara ett av de rikaste och mest välmående länderna på planeten. Men vad gör man? Förtryck, korruption, hot, våld, hot om våld och invasioner är allt man har i skallen. Ryssland hade kunnat vara ett land som hade varit med att föra mänskligheten framåt, men istället använder man militärt våld i sina försök att vrida tiden tillbaka. Ditt prat om geopolitik understryker just det; ryssarna lever kvar i Kalla Kriget-eran, resten av världen har lämnat det tänket.

Med tanke på deras gas, materialtillgångar och olja så håller jag med dig men tyvärr har de nu gjorts sig ointressanta för att få exportera i många år framåt.
Kommer krävas en ny ledare och ett helt nytt statsskikt för att de ens ska få chansen att visa att de kan.

När väl kriget är slut, vilka som än vinner så kommer det ryska folket få uppleva den ryska vintern på allvar.
Citera
2024-06-17, 09:37
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
USA tog inga beslut om att utöka Nato. USA har inga sådana befogenheter. När ni drar upp uttalandet om att man välkomnade Ukrainas aspirationer på medlemskap vid mötet i april 2008 och vantolkar det som löfte om medlemskap så bekräftar du att ni föredrar och censur; allt som sägs är farligt för det kommer sannolikt att vantolkas bättre att inte säga någonting då kan inget missförstås.

Tror du vi får ett bättre samhälle om vi sätter munkavel på alla makthavare? Tänk t ex att EU:s ledare möts, alla undrar vad de pratade om på mötet, men de säger bara "inga kommentarer". Skulle du bli glad då och tycka att vi har fint och öppet samhälle, eller föredrar du att de avslöjar vad de pratade om?

Inga länder i Rysslands närhet hade blivit medlemmar sedan 2004, USA kan inte bevilja medlemskap på egen hand och som jag nämnt tidigare före 2022 fanns ett kompakt motstånd hos nästan alla Natos "nya" medlemmar mot att ta med Ukraina i Nato (Polen och Baltikum ville verkligen inte ha in lillryssarna i Nato). .

Detta var nog morgonens bästa inlägg.

"alla ledare har munkavel"

Du glömde bort den lille tjocke feta f-n, som var emot Sveriges ansökan.
Förlåt, inte ansökan, utan vi tvingades in av USA!

Men, det kanske vore bäst! Ingen kan bli ilsken över vad folk och ledare vill. Ingen säger något och ingen vet något. Det bara händer. Klart!
Citera
2024-06-17, 09:41
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Över 12 000 civila mördade av ryssen varav 551 barn.
130 000 dokumenterade krigsbrott, inklusive tortyr.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html

Dessa är bara de dokumenterade fallen. Mörkertalen vill jag inte ens tänka på.

Exakt. Den dagen vi får tillgång till vad som hände i Mariupol, misstänker jag att vi sätter kaffet i vrångstrupen.
Citera
2024-06-17, 09:47
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Exakt. Den dagen vi får tillgång till vad som hände i Mariupol, misstänker jag att vi sätter kaffet i vrångstrupen.

Det är väl därför ryssen hade bråttom att rensa i staden. För att dölja vad för skit de gjorde där. Undra hur många försvunna som finns under de så kallade nybyggnationerna.
Citera
2024-06-17, 10:06
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Hur tydlig behöver man vara? Ryssland påstår dom befriar Ukraina från Nazi och vi dvs EU/NATO/USA "hjälper" Ukraina till ett liv i frihet och demokrati.
Tydligare så?

Bättre så!

Du kan också lägga till att den ryska retoriken på Putin-nivå, går ut på att utmåla alla som är emot Ryssland som nazister, satanister, pedofiler, bögar m.m.

För det är det sätt som man eldar upp massorna i Ryssland att helhjärtat stödja Putin. Offra sina liv.

Någon har varit inne på det förut. Läser man lite böcker om nutida historia, så var åren efter Gorbatjov inte så bra. Jeltsin söp och folket led. Vi som jobbade med östeuropa då, kommer ihåg hur rädd man var för att vara där, p g a den ryska maffian. Mutor var vardagsmat.
Med Putin så fick man det väsentligt bättre. Men va f-n, 100% förbättring när man ligger 1000% efter, vad är det? Men Ivan såg att han kunde köpa två flaskor sprit, mot tidigare en. Han såg förbättringen.

Nacister är det som sitter djupt i folksjälen. Det stora fosterländska kriget är vad man pratar om.
Inte vad som hände i september 1939. För man vill flytta folks fokus och få detta se nacister i varje gathörn. Detta fattar de. Nacister!

Putin ville ha mera. Makt och pengar. Ukraina var en bra sak.
Vi pekar pekar på hot från Nato och Nacister. Så blir folket med oss, de som ska dö för vår sak.
Sedan kör vi över Ukraina. Dekadenta pedofilväst kommer inte reagera.
Citera
2024-06-17, 10:11
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Area55, varför tror du jag jag avskyr USA? Absolut inte, jag är ofta i USA. Underbart land!

Jag avskyr däremot hyckleriet i att inte rakt ut säga varför USA alltid är i krig.

Putin säger att det handlar om nazi och befrielse av förtryckta ryssar i Ukraina, det gör han för att få folket med sig in i kriget.
Det handlar om demokrati och frihet för det Ukrainska folket, men för EU/NATO/USA handlar dom om samma sak som för Putin, att tillförskaffa sig kontrollen över östra Ukraina.

Låna ut pengar till Ukraina för att sedan ta över tillgångarna. Vi har inte råd att Ryssland/Kina tar över östra Ukraina.

Läs vad Graham säger:

But what did Trump do to get the weapons flowing? He created a loan system. They're sitting on 10 to $12 trillion of critical minerals in- in Ukraine. They could be the richest country in all of Europe. I don't want to give that money and those assets to Putin to share with China. If we help Ukraine now, they can become the best business partner we ever dreamed of, that 10 to $12 trillion of critical mineral assets could be used by Ukraine and the West, not given to Putin and China. This is a very big deal how Ukraine ends. Let's help them win a war we can't afford to lose.

https://www.cbsnews.com/news/lindsey-graham-senator-south-carolina-face-the-nation-transcript-06-09-2024/

Nu går vi offtopic. Ber mods om ursäkt.

Hyckleriet ligger inte på USA. Det ligger på oss andra.
USA har med vårt goda minne, agerat världspolis.
Trump(den superidioten) hade rätt i en sak. Europa måste f-n börja att betala sin del. Håller med!
Det är dock det enda vettiga Trump sagt.
Vi har varit bekväma med att världen har fungerat så här.

Hade jag varit president i USA, hade jag skickat räkningen till världen och sagt, "vi gjorde jobbet, ni betalar"
Citera
2024-06-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Men snälla det kan väl inte vara någon nyhet att det var usas beslut som dom tog 2008 om att utvidga Nato som startade det hela.
Usa visste precis vad dom gjorde och dom visste precis Rysslands ståndpunkt och vad dom var kapabel att göra.

Det startade före 2008.
Enligt Illarionov bestämde sig Putin 2003 för att ta Ukraina. 2004 ändrade Ryssland beteckning på Ukraina från land till territorie honom att byta preposition från korrekta ”v” till inkorrekta ”na” och man försökte då också mörda Viktor Yushchenko.
Citera
2024-06-17, 10:12
Medlem
Citat:
Så när Ukraina förbjöd det ryska språket

Hur menar du att Ukraina förbjudit det ryska språket?
Citera
2024-06-17, 10:13
Medlem
Snapcounts avatar
Vad kommer att hända nu då, om detta blir verklighet :

Danmark vil begrense skip med russisk olje i Østersjøen Danmark ser på muligheter for å begrense oljetankere med russisk olje gjennom Østersjøen. Det sier utenriksminister Lars Løkke Rasmussen, ifølge Reuters.

https://www.nrk.no/nyheter/danmark-vil-begrense-skip-med-russisk-olje-i-ostersjoen-1.16927760
Citera
2024-06-17, 10:14
Medlem
Citat:
Det är väl även känt för dig att folk som anser sig vara ryssar bor kvar i Ukraina sedan den ryska tiden.

Vilken tid menar du är "den ryska tiden"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in