2024-06-16, 23:32
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Läget ser mycket mörkt ut för Ukraina, och ljust ut för Ryssland.
Det har även Zelenskyj sagt nu.
Alltså dags för väst att vakna och öka det militära stödet rejält.

Men tyvärr kommer en massa svara på mitt inlägg och säga att allt går utmärkt för Ukraina. Därmed uteblir det militära stödet för Ukraina. För om allt redan går utmärkt så behöver man ju inte göra något annorlunda.

Så det enda jag försöker göra med mitt inlägg, är att få väst att vakna och öka det militära stödet. Är det fel?
Fattar inte varför folk tar mina inlägg fel.

https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/

Folk tar inte dina inlägg fel utan ser igenom dem eftersom du är en mycket dålig rollspelare. Man tar sig för pannan faktiskt. Att påstå att det går si eller så för Ukraina är intetsägande och måste sättas i relation till något. Det går extremt bra i förhållande till utsikterna några dagar in på kriget. Det går också bättre än det gjorde för en månad sedan. Det ser också hyfsat ut på sikt, väst kommer inte undan med att lämna Ukraina i sticket efter att investerat och lovat så mycket som man har. Oavsett om det går bra eller dåligt är det önskvärt med mer stöd! Det är egentligen mest logistiken som kostar eftersom vapensystem ändå behöver bytas ut.
Citera
2024-06-16, 23:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
(...)
Citat:
Uppgifter: Ryssland avancerar långsamt i öst – by intagen.
Ryssland fortsätter att göra mindre framsteg längs frontlinjen i östra Ukraina, enligt en daglig kommuniké från ryska försvarsdepartementet.

Men allt är inte alltid som det verkar vara:

Citat:
Ryska befälhavare rapporterar med jämna mellanrum om att de erövrat en ny by utan att det stämmer. Det handlar om att ge Kreml en propagandavinst och samtidigt göra det möjligt för befälhavarna att befordras snabbare, förklarar Ivan Filipov, expert på rysk propaganda.

– Ryska försvarsdepartementet levererar information som den politiska ledningen vill se, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/expert-ryska-soldater-dor-pa-grund-av-kremls-logner
Citat:
Ryska försvarsministeriet har erövrat samma by fem gånger. Se hur lögnen sprids och hur SVT verifierar att det är falskt.
Citera
2024-06-16, 23:34
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hur tycker du stödet ska se ut? Vad ska uppnås? Är det ens möjligt att att skrapa i hop något som på ett realistiskt sätt skulle kunna förändra läget, utan att få ett tredje världskrig?
Vi har gett knappt en promille av västs militära utrustning till Ukraina.
En droppe av havet har vi gett.
Och sluta oroa dig för tredje världskriget. Har du fortfarande inte kommit över det stadiet?
Ryssland skulle inte ha en chans. Vi är mycket starkare än Ryssland, vi har övertaget.

Ryssarna är livrädda för oss men vi sätter själva käppar i vårt egna jävla hjul. Och det är väldigt plågsamt att bevittna. Helt absurda självbegränsningar sätter väst på sig själv.

Citat:
– Vårt land är rikt och skulle kunna ge enormt mycket mer, säger Daniel Waldenström till SvD.

– Vi ger gärna mer till oss själva. Men när det gäller andra går det mycket trögare. Det finns en sorts egoism i det här som jag tycker behöver påtalas, säger han.

– Sverige och övriga EU-länder har spenderat väldigt mycket mer pengar på både corona- och energistöd än vad vi har skickat till Ukraina. Det tyder i mina ögon på att vi faktiskt skulle ha råd att skicka mer.
https://www.svd.se/a/15prXl/sverige-ger-minst-pengar-till-ukraina-av-nordiska-landerna
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-06-16 kl. 23:40.
Citera
2024-06-16, 23:40
Moderator
-Info-s avatar
Ryssarna har haft tunga veckor vid Charkiv-fronten - med stora förluster:

Citat:
Rysk soldat larmar: Tunga förluster i Charkiv

"De styckar bara upp oss. Vi skickas in under maskingevär, under drönare, i dagsljus, som kött. och befälhavare skriker bara ”framåt, framåt”, säger den ryska soldaten som uppger sig vara 1 av 12 överlevare i ett kompani om 100 soldater."

"Det var under striderna om staden Vovtjansk i länet Charkiv som de ryska invasionsstyrkorna blev måltavlor för konstant eldgivning och drönarattacker från Ukraina, rapporterar The Guardian."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/rysk-soldat-larmar-tunga-forluster-i-charkiv/
Citera
2024-06-16, 23:45
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/rysk-soldat-larmar-tunga-forluster-i-charkiv/
Enorma ryska förluster enligt dom ryska soldaterna. Fy fan att bara skicka in dom att bli ner mejade av kulsprutor och artilleri. Ryssland har redan förlorat kriget enligt putin hade dom 700.000 man i Ukraina nu och dom dör i drivor varje dag.

Pissluffarna i moskva kapitulerar innan sommaren är slut därför putin börjar bli desperat efter vapenvila nu
Citera
2024-06-16, 23:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det har även Zelenskyj sagt nu.
Citat:
Jag har inte hävdat att han har sagt exakt så.
Jasså? Det ser ut som att du sa just det.

Citat:
Varför arbetar du aktivt emot ökat militärt stöd för Ukraina? Det blir nämligen effekten när du säger att det går bra för Ukraina och det ser becksvart ut för Ryssland. Fattar du det? Är du en ryssråtta?

Jag anser att man ska hålla sig till sanningen. Därför lyssnar jag inte på dig. Som när du t.ex. plötsligt säger att jag "aktivt arbetar emot ökat militärt stöd för Ukraina" och att jag säger "att det går bra för Ukraina och det ser becksvart ut för Ryssland".
Det är ju bara rent hittepå. Jag har naturligtvis aldrig sagt det.
Vill du bli tagen på allvar kan du sluta med att ljuga.
Citera
2024-06-16, 23:53
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Toppen Vatnik
Hur tycker du Vladolf Putlers special operation går så här långt ?
Framgång ?
🤡
Har du kollat på kartan hur stor del av Ukraina som Ryssland har tagit?
Det är dessutom en landförbindelse till Krim.

Jag tror att ryssarna är ganska nöjda med resultatet.
För Ryssland lär ju för evigt behålla allt det som de har stulit. Medan kriget, sanktionerna, och den dåliga relationen med väst inte kommer att vara för evigt.
Vi kommer få en massa nyttiga idioter i väst som kommer återuppta pengakastandet på Ryssland. Och sedan kommer Ryssland stjäla åt sig ytterligare en bit mark. Och den cykeln kommer upprepa sig.

Men hoppas förstås att jag har fel.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-06-17 kl. 00:00.
Citera
2024-06-16, 23:59
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men allt är inte alltid som det verkar vara:
Kan säkert gå en 6e och 7e gång också.
Det är ett hemskt krig men samtidigt är det ren lyteskomik från kreml.
Citera
2024-06-17, 00:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Bra låt dock trots att den inte kallas säkkijärvi pollka.Ryssarna verkar ha döpt den till karelo finska'ai polka. Kanske för känsligt för de rysska grisarna

On topic: karelarna är Reducerade med 3/4 delar tyvärr. Bara 25 000 kvar i Ryska Karelen. Antagligen förryskade. Tragiskt. Ryssk integrationspolitik.

Nästan alla stack. Jag har en kompis vars familj är från Karelen, men där hans morsa flyttade till Göteborg.

På 80 år har ryssarna inte fixat nåt.

Det ser ut som skit i hela Karelen.
Citera
2024-06-17, 00:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Bra sammanfattning! Kärnvapen är farligt där de sprängs, visst har det en påverkan runt omkring med men den är trotts allt lokal. Det gar utförts mer än 2000 provsprängningar mellan 1945 och 1996 och det har inte påverkat mänskligheten nämnvärt. Visst är de flesta på platser långt ifrån där människor bor eller under vatten men igen , vi har inte påverkats nämnvärt. Sen är det klart att om 2000 sprängning sker på 2-3 dagar blir konsekvenserna större men fortfarande lokalt där de sprängs. Störst påverkat får vi nog av att världsekonomin går under samt problem med matproduktion och medicin.

Fast det är dom kärnsprängningar som gjorts i atmosfären som är rimliga att relatera till. Då blir det lite färre, men ändå drygt 500. Varav Tsarbomben var en av dom, om än något nedbantad.
Citera
2024-06-17, 00:12
Medlem
Citat:
Vi har gett knappt en promille av västs militära utrustning till Ukraina.
En droppe av havet har vi gett.
Och sluta oroa dig för tredje världskriget. Har du fortfarande inte kommit över det stadiet?
Ryssland skulle inte ha en chans. Vi är mycket starkare än Ryssland, vi har övertaget.

Ryssarna är livrädda för oss men vi sätter själva käppar i vårt egna jävla hjul. Och det är väldigt plågsamt att bevittna. Helt absurda självbegränsningar sätter väst på sig själv.

https://www.svd.se/a/15prXl/sverige-ger-minst-pengar-till-ukraina-av-nordiska-landerna
Bra sammanfattat.
Citera
2024-06-17, 00:14
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Källa?

Det är något han har övertolkat / Dock har viss anpassning skett hos djur som faktiskt frodas i regionen . Kalle81 är en foliehatt de rycker lösryckta resultat och presenterar dem som absoluta sanningar .

https://omni.se/muterade-vargar-i-tjernobyl-resistenta-mot-cancer/a/Ll2rA9

Främsta orsaken till att djuren frodas är ju faktiskt resultatet av en mänsklig frånvaro och att människor utgör ett större hot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in