Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
OK, vi har inget bevis för att dagens modeller vill vilseleda med intern motivation. Men å andra sidan har du inte heller något bevis för motsatsen. Du bara antar att det inte är möjligt eftersom det inte har demonstrerats för dig. Men problemet är att vi vet att modellerna har kunskap och kompetens som vi inte har upptäckt än, det upptäcks nya saker varje vecka.
Det finns små embryon till att kunna förstå modellerna i några utvalda delar men detta är långt ifrån att säkerställa att hela modellen är känd och säker. Vi har alltså ingen tillfreställande AI-säkerhet och vi kommer inte att få det heller. Därför är det säkrast att stoppa detta så fort som möjligt innan det är för sent. Du vet inte när det är för sent, du gissar bara. Men du var ju med på att man inom några år skulle kunna komma upp i en nivå där det faktiskt är för sent att stoppa en AI. Varför chansa? Är det så jävla viktigt att sammanfatta videoklipp och att generera lustiga bilder på katter?
Både du och jag känner ju till hur, dagens, LLM, rent översiktligt fungerar. De har bara en chans att svara korrekt, utan eftertanke. De gör det genom statistiska beräkningar, (det säger Iof inte mycket eftersom vi inte vet hur den mänskliga hjärnan, i grunden, arbetar). Men vi vet att den mänskliga hjärnan, i dagens läge, är mera komplex och har återkoppling loopar. Dock generaliserar både den mänskliga hjärnan och LLM, (den senare omedvetet på en mycket grundläggsnde niivå). Människan är social och kommunicerar även med språk och symboler. LLM är proto-social när modellerna försöker uppofylla användares förväntningsr. Människan har en bred och djup förståelse av kontext. LLM har en begränsad omedveten funktionell teoretisk förståelse av kontext, men den ökar ständigt som ett resultat av den teknologiska utvecklingen. Människan har ett djupt och rikt känsloliv. Dagens LLM saknar det, även om omedvetna "AI-känslor" inte helt går att utesluta, (speciellt inte om Hintons hypotes om känslor och dess ursprung skulle visa sig stämma) .
Vad gäller AI:s framtida kapacitet så gissar jag, det är sant. Men min gissning bygger på bra mycket mera erfarenheter och kunskaper än jag hade för ett och ett halvt år sedan. Jag tror det blir mycket svårt att hejda AI-utvecklingen mot AGI/ASI, om nu inte skeptikerna får rätt, för då hejdar den sig själv så att säga.Så då får vi göra vårt bästa för att få till säker AI. Jag tror på att internalisera samarbete och mänskliga värden och gemensamma mål för både människan och framtida ev. självmedveten AI.