2024-06-16, 17:55
Medlem
Det känns som att alla märkliga metal-band kommer från Norrland. Även Norge har en mass death-metal, eller vad det heter. Så jag tänker mig att det finns många satanister där, att det liksom är en subkultur, eller åtminstone har varit.

Varför är norrlänningar satanister?

Och finns det någon med insikt som har några anekdoter att berätta om dessa satansdyrkare?
Citera
2024-06-16, 18:04
Medlem
Trakessons avatar
Varför tror du att Satanister generellt lyssnar på metal? Jag känner några som mestadels lyssnar på klassisk musik.
Och varför tror du att Satanister dyrkar Satan?
Väldigt många tror varken på gud eller Satan och skulle inte komma på tanken att dyrka eller tillbe någon eller någonting.
Citera
2024-06-16, 18:12
Medlem
almacpopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Varför tror du att Satanister generellt lyssnar på metal? Jag känner några som mestadels lyssnar på klassisk musik.
Väldigt många tror varken på gud eller Satan och skulle inte komma på tanken att dyrka eller tillbe någon eller någonting.

Så vad innebär "satanism" bara folk som blir kåta på att trakaserra kristna, muslimer och judar.
vad kommer ens denna löjliga ide om att satan hade varit någon värd att dyrka
inte något hate riktigt har alltid vart lite konfunderad vad fan en "ateistisk satanist" är?
Citera
2024-06-16, 18:16
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Det känns som att alla märkliga metal-band kommer från Norrland. Även Norge har en mass death-metal, eller vad det heter. Så jag tänker mig att det finns många satanister där, att det liksom är en subkultur, eller åtminstone har varit.

Varför är norrlänningar satanister?

Och finns det någon med insikt som har några anekdoter att berätta om dessa satansdyrkare?
Tidigt 90-tal var black metalscenen rätt stor i Norrland, jag tror dock det fanns få ideologer. Han i Dark Funeral är ju norrlänning och tror i bästa fall han är LaVeyan.

Rent generellt var det nog samma reaktion som veganrörelsen, en slags uppgörelse med etablissemanget. Norrland är relativt konservativt sossigt, och man blev väl trött på präktigheten.

Men precis som veganrörelsen brann den klart men snabbt, så fanns nog inte mycket substans mer än att man var lite edgelord på sitt sätt.
Citera
2024-06-16, 18:19
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Riktig satanism sysslar frimurare med till exempel. De pratar aldrig om sin religion eftersom de håller sin oath of silence.

Satanismen är religionen som styr hela världen och all vår underhållning.

Att någon går på stan och säger att hen är en satanist är bara tramseri. Om du ska bli en riktig satanist då måste du gå genom vissa steg inom frimureri och de släpper inte in vem som helst eftersom den som går med måste ha ett värde.
Citera
2024-06-16, 18:28
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Riktig satanism sysslar frimurare med till exempel. De pratar aldrig om sin religion eftersom de håller sin oath of silence.

Satanismen är religionen som styr hela världen och all vår underhållning.

Att någon går på stan och säger att hen är en satanist är bara tramseri. Om du ska bli en riktig satanist då måste du gå genom vissa steg inom frimureri och de släpper inte in vem som helst eftersom den som går med måste ha ett värde.
Nu har du förväxlat Satanismen med Kristendomen. De ”vanliga kristna” som inte är invigda vet naturligtvis inte detta utan är nyttiga idioter och en möjlig rekryteringsbas. Ett bevis är att internationellt kan även judar och muslimer bli medlemmar. Det är för att de alla tillber samma Gud.
Citera
2024-06-16, 18:35
Medlem
Dofternas avatar
Ja, vi är många här som dyrkar Satan. Var på en seans senast igår.
Citera
2024-06-16, 18:44
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag tror de du pratar om generellt kallas gåslevervänster.
Citera
2024-06-16, 18:49
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almacpope
Så vad innebär "satanism" bara folk som blir kåta på att trakaserra kristna, muslimer och judar.
vad kommer ens denna löjliga ide om att satan hade varit någon värd att dyrka
inte något hate riktigt har alltid vart lite konfunderad vad fan en "ateistisk satanist" är?
Jag tror vederbörande trollar.
LaVeyaner är inverterad kristendom för att håna den. Den har idag mynnat ut i nån slags kulturmarxism som ska vara "edge" men som har mer med humaniströrelsen att göra.
Kaosgnosticister är troende på faktiska krafter. Magiska cirklar är oftast new age hopkok med grund i Crowleys idéer.

Kulturmarxister som har fåniga frimurarriter och styr världen, typ Bilderberggruppen och annat, anses sataniska för de går emot USA's kristna värdegrund, men de är inte satanister.
Citera
2024-06-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Tidigt 90-tal var black metalscenen rätt stor i Norrland, jag tror dock det fanns få ideologer. Han i Dark Funeral är ju norrlänning och tror i bästa fall han är LaVeyan.

Var den? Det vet jag inte. Banden som existerade tidigt som t.ex. Bathory, Dissection eller till och med Marduk var inte från Norrland överhuvudtaget. Dark Funeral är väl från Stockholm. Även i dagsläget så är det väl inte någon överrepresentation av black metalband från just Norrland.
Citera
2024-06-16, 20:33
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Var den? Det vet jag inte. Banden som existerade tidigt som t.ex. Bathory, Dissection eller till och med Marduk var inte från Norrland överhuvudtaget. Dark Funeral är väl från Stockholm. Även i dagsläget så är det väl inte någon överrepresentation av black metalband från just Norrland.
Du hade t ex Throne of Ahaz och Naglfar, det är väl de som jag kommer på, på rak arm. Dark Funeral var Blackmoon och Ahriman. Ahriman är norrifrån.

Naglfar är fortfarande aktiva. På demonivå fanns en del, men det är så länge sedan nu att minnet sviker mig.

Men ämnet är ju inte BM utan satanister, det var bara att för mig var det synonymt i de sammanhangen runt 1992.
Citera
2024-06-16, 20:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Om man tänker som Marx så är man marxist men nästan alla människor tänker som Satan, inte bara i Norrland.

Satan betyder motståndare och hur är man lagd om man inte märker motståndet? Vi är ändå helt i hans värld...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in