2024-06-16, 11:37
Medlem
attogs avatar
Vad är det Ryssland är ute efter?
En ca 30 min lång video som försöker kasta ljus på orsaken till att Ryssland, Putin invaderade Ukraina.
Jag har sagt det förut och här kommer en pedagogiskt bra film som förklarar varför.
Filmen är inte ny. Likväl väldigt bra och saknar därmed påverkan av krigspropaganda.

https://youtu.be/If61baWF4GE?si=mdUMuNwIJ-058Swx
Citera
2024-06-16, 11:49
Medlem
Allt går enligt plan?

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-putin-hamstrar-mat-till-sin-privata-bunker/
Citera
2024-06-16, 11:57
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Hoppas nya vapen från Väst kan slå långt bakom ryska fronten, järnvägar, fabriker, kraftverk mm.

Logistiken i sommar, en sommar i Ukraina som är känd för outhärdlig värme. Ryssar har redan nu klagat på att de inte får mat och vatten. Tryckande värme utan att kunna dricka vatten i flera dagar och att ständig bli jagad av drönare får outbildade ryska soldater i fronten känna att de lurats in i en bisarr rysk version av Putins Hunger Games. Ryssen har 500000 munnar och magar att föda i Ukraina samtidigt som de är ökända för sin efterblivna logistik. Vattenbrist skulle bli förödande och sänka den låga moralen.
Citera
2024-06-16, 11:58
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Allt går enligt plan?

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-putin-hamstrar-mat-till-sin-privata-bunker/
Verkar som putin tänker lämna WO.
Citera
2024-06-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Verkar som putin tänker lämna WO.

Vi får väl hoppas att han gör som adolf gjorde i sin bunker 30 april 1945
Citera
2024-06-16, 12:02
Medlem
1) Att motorsågsmannen Millei i Argentina vill hjälpa Ukraina med 5 st Super Etendard-plan är naturligtvis en vacker gest men jag tror mer på kommande F16 och Mirage2000.

Man kan ju inte utbilda hur mycket som helst på plan som är gamla. Det är synd dock att inte Sverige kom med på tåget för det kunde ha stärkt SAAB:s varumärke och skapat exportmarknader.

2)Beträffande kriget ser jag att Ryssland inte kunde utnyttja att Ukraina hade brist på ammunition. Nu kommer ammunitionen in och Ukraina behöver inte längre retirera.
Ryssland tömmer långsamt ut sina resurser och hopplösheten sprider sig.
Citera
2024-06-16, 12:04
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vad är det Ryssland är ute efter?
En ca 30 min lång video som försöker kasta ljus på orsaken till att Ryssland, Putin invaderade Ukraina.
Jag har sagt det förut och här kommer en pedagogiskt bra film som förklarar varför.
Filmen är inte ny. Likväl väldigt bra och saknar därmed påverkan av krigspropaganda.

https://youtu.be/If61baWF4GE?si=mdUMuNwIJ-058Swx

Sanning med modifikation.
Mycket av vad putte håller på med i dagsläget går att finna från hans barndom, ungdomsår, tiden som spion i Dresden till dagsläget med stukad ego, sinnesjuk världsbild och eventuella psykiska diagnoser.
https://www.history.com/news/vladimir-putin-russia-power
Citaten är lagda som spoiler i och med jag vet inte hur mycket av detta kan ses som OffT.

Just ja. Det där gisslansituationen i Rostov? Några islamister mindre här i världen.

Slutklämmen från Schweiz:
Citat:
Det finns inget särskilt nytt i förslaget. Enligt Reuters talar den specifikt om Rysslands krig mot Ukraina, belyser det mänskliga lidandet, den materiella förstörelsen och risken för allvarliga globala konsekvenser orsakade av kriget.
- Vi bekräftar vårt åtagande att avstå från att använda eller hota om våld mot någon stats territoriella integritet eller politiska oberoende", heter det i utkastet till uttalande. I utkastet krävs också att alla krigsfångar ska friges och att ukrainska barn och andra ukrainska civila som olagligen har förts bort från sitt hemland ska återvända. I utkastet nämns också behovet av att garantera säkerheten vid driften av kärnkraftverk - "inklusive kärnkraftverket i Zaporizjzja" - och världens livsmedelsförsörjning genom fri passage för handelsflottan - "inklusive tillträde till hamnar i Svarta havet och Azovska sjön".
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-06-16 kl. 12:12.
Citera
2024-06-16, 12:14
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
1) Att motorsågsmannen Millei i Argentina vill hjälpa Ukraina med 5 st Super Etendard-plan är naturligtvis en vacker gest men jag tror mer på kommande F16 och Mirage2000.

Man kan ju inte utbilda hur mycket som helst på plan som är gamla. Det är synd dock att inte Sverige kom med på tåget för det kunde ha stärkt SAAB:s varumärke och skapat exportmarknader.

2)Beträffande kriget ser jag att Ryssland inte kunde utnyttja att Ukraina hade brist på ammunition. Nu kommer ammunitionen in och Ukraina behöver inte längre retirera.
Ryssland tömmer långsamt ut sina resurser och hopplösheten sprider sig.

Lite märkliga turer kring det hela för ukrainarna själva fortsätter insistera på Gripen. Tjeckien har ju sagt de hjälper till med utbildningen av ukrainska piloter på Gripen.
Citera
2024-06-16, 12:15
Medlem
Det blir inte kul för ryska soldater om de inte kan ta fler byar och därmed få tillgång till vatten och förnödenheter. Det tycks ju som den logistiken är fullständigt usel hos deras ledare. Eller rättare sagt, närmast icke existerande. Som Ben Hodges brukar säga, slår man ut logistiken då kan man knäcka en numerisk överlägsen styrka.

Ska man tro Peter Zeihan så vill Putin roffa åt sig landområden som gör det geografiskt så gott som omöjligt att invadera Ryssland i framtiden, dessa områden ligger i Ukraina och Polen bland annat. Om det inte görs nu så är det för sent i framtiden då ryska befolkningen helt enkelt inte producerar ungt folk nog för att ha armén som krävs. Ibland har han rätt, ibland inte. Intressant dock.
Citera
2024-06-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Precis. Det gäller även stenar, pinnar och andra lite äldre vapentyper.

Donerade pbv börjar kännas vassa.

Du menar 302 som man skjuter rakt igenom sidan på med en kalasjnikov?
Citera
2024-06-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Det blir inte kul för ryska soldater om de inte kan ta fler byar och därmed få tillgång till vatten och förnödenheter. Det tycks ju som den logistiken är fullständigt usel hos deras ledare. Eller rättare sagt, närmast icke existerande. Som Ben Hodges brukar säga, slår man ut logistiken då kan man knäcka en numerisk överlägsen styrka.

Ska man tro Peter Zeihan så vill Putin roffa åt sig landområden som gör det geografiskt så gott som omöjligt att invadera Ryssland i framtiden, dessa områden ligger i Ukraina och Polen bland annat. Om det inte görs nu så är det för sent i framtiden då ryska befolkningen helt enkelt inte producerar ungt folk nog för att ha armén som krävs. Ibland har han rätt, ibland inte. Intressant dock.

Ryssland har problem med barnafödande innan kriget och kriget i Ukraina med höga förluster underlättar knappast för ryssarna.
Citera
2024-06-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ryssland har problem med barnafödande innan kriget och kriget i Ukraina med höga förluster underlättar knappast för ryssarna.

Vill minnas att jag hörde siffran 8 milj invånare i 20 årsåldern innan kriget, nu 1,5 milj mindre med de som flytt landet inräknat. Det gör inte saken lättare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in