2024-06-15, 16:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Mer stöd till Ukraina

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2024/06/15/vice-president-kamala-harris-announces-over-1-5-billion-to-bolster-ukraines-energy-sector-address-hu manitarian-needs-and-strengthen-civilian-security/

Jag är fortfarande inte riktigt med hur dom ska lösa energiproblemet. Jag för min del vill redan på måndag dra nya elledningar från angränsande länder. Med undantagstillstånd rådande så borde tillståndsprocessen gå snabbare än snabbt. Och om man kan dra ihop tillräckligt många skogshuggare och linjearbetare att problemet borde kunna lösas innan hösten.

Men jag har inte noterat någonting om att det arbetat ens är på planeringsstadiet ännu. Visst Ukrainska tekniker åker runt och kikar på nedlagda koleldade och gaseldade kraftverk. Pengarna finns där för att flytta på turbinerna och generatorerna samt övrig kringutrustning. Jag vet av personlig erfarenhet att det går på några veckor att plocka ner dom delarna. Men sedan blir det luddigare, återmontage och driftsättning tror jag kan ta desto mer tid. Just därför ser jag hellre nya kraftledningar i stället för att bygga upp kraftstationerna.

Det fetade. Kom ihåg här att under det första året utav kriget (när det var höga gaspriser i europa), så exporterade Ukraina el till Eu. Blir nog en annan visa inkommande vinter.., dvs blir nog högre el-priser i Eu.

Det tror jag iallafall.
Citera
2024-06-15, 16:39
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Mer stöd till Ukraina

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2024/06/15/vice-president-kamala-harris-announces-over-1-5-billion-to-bolster-ukraines-energy-sector-address-hu manitarian-needs-and-strengthen-civilian-security/

Jag är fortfarande inte riktigt med hur dom ska lösa energiproblemet. Jag för min del vill redan på måndag dra nya elledningar från angränsande länder. Med undantagstillstånd rådande så borde tillståndsprocessen gå snabbare än snabbt. Och om man kan dra ihop tillräckligt många skogshuggare och linjearbetare att problemet borde kunna lösas innan hösten.

Men jag har inte noterat någonting om att det arbetat ens är på planeringsstadiet ännu. Visst Ukrainska tekniker åker runt och kikar på nedlagda koleldade och gaseldade kraftverk. Pengarna finns där för att flytta på turbinerna och generatorerna samt övrig kringutrustning. Jag vet av personlig erfarenhet att det går på några veckor att plocka ner dom delarna. Men sedan blir det luddigare, återmontage och driftsättning tror jag kan ta desto mer tid. Just därför ser jag hellre nya kraftledningar i stället för att bygga upp kraftstationerna.

Det fetade: Varför inte båda? Nya kraftledningar tills man fått igång kraftstationerna. På det ser man till att Ukraina kan smälla mer på den ryska sidan tills de fattar galoppen och drar sig hem igen.
Citera
2024-06-15, 16:44
Medlem
USA:s vicepresident Kamala Harris har tillkännagett ett stödpaket på mer än 1,5 miljarder euro för att stödja den ukrainska energisektorn.

Detta och annat kommer från G7.

Elionor Roosevelt:
Riktiga vänner är som stjärnor. Du ser dem inte alltid, men du vet att de alltid finns där för dig.
Citera
2024-06-15, 16:48
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Det fetade: Varför inte båda? Nya kraftledningar tills man fått igång kraftstationerna. På det ser man till att Ukraina kan smälla mer på den ryska sidan tills de fattar galoppen och drar sig hem igen.

Sant.

Vi har olika koalitioner, Sverige är med i en drönarkoalition för att stödja Ukraina. Här har jag fått för mig att vi bara är en passiv partner som bara ger pengar, någonting som jag tror är ett misstag då vi kan göra båda sakerna. Börja bygga drönare för egen skull och ge tekniken vi utvecklar till Ukraina, samt pengar.

Men som du säger. Vi kan göra båda sakerna här. Ny utrustning för det som Orcherna har bombat sönder men även nya elledningar med kraft från angränsande länder som Ryssjävlarna inte vågar röra. Men men.. ..Som vanligt så är det troligen jag som missar någonting här. Jag vet vad jag vill göra med en diktatoriskt hand, men jag kan inte se det göras i dagsläget.
Citera
2024-06-15, 16:52
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorjeViking
Nato är en part i detta krig, nordkorea och Iran är det inte. Hur fan kan du förneka Natos inblandning?
Och hur fan kan du förneka NKs och Irans inblandning??
Citera
2024-06-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Nej inte är usa rädda för Ryssland så, däremot är dom rädda för vad dom kan ställa till med när man tänker på vilka kraftfulla vapen dom har.

Så du menar att väst är fega då som inte törs gå i krig själva med Ryssland.

Varför skulle väst börja kriga emot Ryssland?
Citera
2024-06-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Giant explosion occurred at the gas storage facility in Saratov, Ruzzia

Flames rise hundreds of feet. Causes of the accident unknown.

https://t.me/pilotblog/12891

Rökpaus i gasfabriken? Blir väl att man får ta sin smoko på plats när staten kräver att man jobbar 7 dar i veckan.
Citera
2024-06-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Tyskland säger nej till det 14 sanktionspaketet mot Ryssland. Dom har väl antagligen fattat det menlösa med det hela

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tyskland-sager-nej-till-sanktioner-pa-rysk-gas/

Ja. Tysken har ju precis som Ryssen en förkärlek för Fascism.
Citera
2024-06-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Film från det raserade bostadshuset efter Ukrainas beskjutning. Undrar om det var med västvapen? De har ju tillåtelse nu att skjuta fritt in i Ryssland med vår ammunition. De verkar sikta på civila bostadshus.

https://apnews.com/video/building-collapses-russia-ukraine-russia-government-420029d52e5b4251b22083369d91d249

Är det civila bostadshus som inte är omvandlade till baracker så lär det vara Ryssen som bombat sina egna som vanligt.
Citera
2024-06-15, 17:19
Medlem
Batiktantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det fetade. Kom ihåg här att under det första året utav kriget (när det var höga gaspriser i europa), så exporterade Ukraina el till Eu. Blir nog en annan visa inkommande vinter.., dvs blir nog högre el-priser i Eu.

Det tror jag iallafall.
Vem bryrsig allt för att ta bort ryssar från Europa.Jag och några vänner fick en ryzz sparkad i går nu är det fest.Dom är. Anhängare till pruttin.Ut ur landet tackm
Citera
2024-06-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Psykopaterna i Moskva slår till igen. Ska bli intressant vad landsförrädaravskummen på flashback har för bortförklaringar den här gången.

Ryskt stridsflygplan kränkte svenskt luftrum
https://www.dn.se/sverige/ryskt-stridsflygplan-krankte-svenskt-luftrum/

Antingen saknar vi medel att skjuta ner dessa eller så är vi bara veka. Vi borde göra som turkarna och skjuta ner Ryska plan som inte kan navigera.
Citera
2024-06-15, 17:21
Medlem
Times Radio intervjuar Peter Zeihan (sändes tidigare idag) om Ukrinakriget. "puttler is done" och rysseriet har inte tillräckligt många pojkar under 20 för att fortsätta med mänskliga vågor i framtiden. Dessutom tenderar ryska krig att bli långsamma och långvariga, en oändlig massaker på främst ryska soldater.
https://www.youtube.com/watch?v=QLncvexyDAI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in