2024-06-10, 22:55
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Små kartor är mer korrekta än stora. Tja det låter väl troligt. Men att ta detta som bevis för att jorden är det ena eller andra låter lite långsökt måste jag säga.
Jag tänkte jag skulle göra en sån side by side med Australien-plattjord och Australien-rundjord men jag hittar ingen detaljerad karta över Australien-plattjord.

Kan du bistå mig med en länk?
Citera
2024-06-11, 09:20
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag tänkte jag skulle göra en sån side by side med Australien-plattjord och Australien-rundjord men jag hittar ingen detaljerad karta över Australien-plattjord.

Kan du bistå mig med en länk?

Det finns säkert en rimlig *host* förklaring till det med. Får man fråga varför du försöker övertyga en, ursäkta uttrycket, idiot?
Citera
2024-06-11, 09:49
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Det finns säkert en rimlig *host* förklaring till det med. Får man fråga varför du försöker övertyga en, ursäkta uttrycket, idiot?
Jag försöker inte övertyga honom, men jag tycker det är fascinerande att det finns människor som tror att jorden är platt.
Citera
2024-06-11, 15:37
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vi vänder lite på det: Om det nu absolut MÅSTE anses att jorden är klotformad, blir inte mest rimliga slutsatsen då att det är ekvivalensprincipen som ej är korrekt.. att det rör sig om ett sorts missförstånd?

Blir det inte väldigt tjurskallig attityd att inte ens kunna överväga att ena eller andra, antingen klotformen på jorden eller ekvivalensprincipen, är felaktigt? Särskilt om du betänker hur fantastiskt märkligt det blir om man tar båda för givna?
Jordens form är grundligt känd genom mätningar och observationer ända sedan antiken. Finns precis ingenting konstigt alls med det.

Ekvivalensprincipen har VERLIGEN testats med ett otal experiment och observationer. Finns ingenting konstigt alls med det, förutom då kanske att vissa har svårt att ta till sig konsekvenserna, dvs den allmänna relativitetsteorin och dess krökta rumtid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Equivalence_principle#Experimental_tests
Citera
2024-06-11, 20:51
Medlem
Citat:
Vi vänder lite på det: Om det nu absolut MÅSTE anses att jorden är klotformad, blir inte mest rimliga slutsatsen då att det är ekvivalensprincipen som ej är korrekt.. att det rör sig om ett sorts missförstånd?

Hur påverkar acceleration av 1kg respektive 2kg vår kunskap om jordens form?

Tramsar du bara (ja självklart) eller hur menar du att ekvivalensprincipen påverkar vår kunskap ekvatorns längd eller det faktum att jorden är utforskad? Vi vet liksom var Australien ligger, hur stort det är och hur man hittar dit.
Citera
2024-06-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur påverkar acceleration av 1kg respektive 2kg vår kunskap om jordens form?

Tramsar du bara (ja självklart) eller hur menar du att ekvivalensprincipen påverkar vår kunskap ekvatorns längd eller det faktum att jorden är utforskad? Vi vet liksom var Australien ligger, hur stort det är och hur man hittar dit.

Det är bara det, att det finns två koncept/uppfattningar här: ekvivalensprincipen och jordklotet. Och båda kan inte vara sanna. Båda kan vara falska möjligen men inte sanna. Så man får bena ut och försöka se vad som är mest underbyggt med bevis.

För som sagt: om allt skulle tyda på att ena uppfattningen är sann, så tyder allt på att andra är falsk.
Citera
2024-06-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag försöker inte övertyga honom, men jag tycker det är fascinerande att det finns människor som tror att jorden är platt.

Är inte så tvärsäker den är platt. Min poäng här är bara att "det finns kartor, alltså är jorden ett klot" är ett konstigt och motsägelsefullt(kartor är ju platta) argument.
Citera
2024-06-13, 15:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Är inte så tvärsäker den är platt. Min poäng här är bara att "det finns kartor, alltså är jorden ett klot" är ett konstigt och motsägelsefullt(kartor är ju platta) argument.

Nu är det ju verkligen inte det någon har sagt, är du helt blåst eller? Men ja, de (platta kartorna) stämmer inte heller. Återigen, har du inte hört talas om kartprojektion? Jag länkade ju nyligen till en artikel om problemen med att avbilda en runs jord på platta kartor.

Men vi känner ju - som sagt - till avstånd till alla platser på jorden och utifrån det måste jorden vara rund.
Senast redigerad av Clay Allison 2024-06-13 kl. 15:08.
Citera
2024-06-13, 16:47
Medlem
Citat:
Det är bara det, att det finns två koncept/uppfattningar här: ekvivalensprincipen och jordklotet. Och båda kan inte vara sanna. Båda kan vara falska möjligen men inte sanna. Så man får bena ut och försöka se vad som är mest underbyggt med bevis.

För som sagt: om allt skulle tyda på att ena uppfattningen är sann, så tyder allt på att andra är falsk.

Självklart kan båda vara sanna. Och de är sanna.
Citera
2024-06-13, 20:59
Medlem
Citat:
En jordglob är en perfekt karta. Allt annat är projektioner av globen. Du har inte visat på varför globen inte skulle vara en glob ännu. Är det pga "känslor"?
Citera
2024-06-13, 21:56
Medlem
Citat:

Det finns EN karta över hela jorden, där alla avstånd, vinklar och ytor stämmer med de mätningar som gjorts sedan antiken. Den kartan är JORDGLOBEN. Alla kartor på ett platt papper har fel, större fel ju större del av jorden kartan visar.
Varför har ingen kunnat avbilda den platta jorden på ett platt papper så att det stämmer?
Citera
2024-06-13, 22:10
Medlem
Om en konspirationsteori är lite för kul, lite för spännande, lite för otrolig, och allt för enkel att håna, då är det oftast något som är fel. Men många konsumerar alternativa teorier som underhållning, så siffrorna på videos på sådana här knasiga teorier klättrar av de som låter sig roas. Jag kan inte tänka mig att det på allvar är särskilt många som tror på det här. Jag blev liksom helt paff när jag insåg att det verkligen fanns de som trodde på det.

Ni kan väl ändå inte tro på detta på heder och samvete. Det är mest skoj va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in