2024-06-13, 18:48
Avslutad
Någon som har historier eller erfarenhet kring ett fungerande amfetamin bruk under längre tid?

Är det en omöjlighet eller är det jag som använder för mycket och saknar kontroll när jag (miss)brukar?
Citera
2024-06-13, 18:53
Medlem
HBTKuks avatar
Halva Sveriges skolbarn går på amfetamin.

Jag känner en som faktiskt haft ett fungerande gatutjacksbruk och kunnat kombinera det väl med sitt jobb, som kräver professionalitet. Denne börjar morgonen med en bomb och några bongbloss. Tar inga större mängder men fyller på lite vid lunch.

Går inte att ta för mycket om man ska hålla på så och väldigt få klarar av att hålla det på den nivån. Nästan alla tjackisar man träffat är ju bara sorgliga figurer så det är ingen vidare framgångsssaga även om det i undantagsfall kan fungera.
Citera
2024-06-13, 19:01
Medlem
wes420s avatar
många pundare, oavsett drog, åker på behandling 3-6 månader per år för att kunna knarka och jobba andra tiden. oftast bara knarka.

visst finns det undantag, men har du nånsin träffat nåt?
Citera
2024-06-13, 19:12
Medlem
Alla människors amfetaminbruk är fungerande till en början och alla intalar sig själva att det kommer att förbli så...
Sen finns det dem som intalar sig att det fortfarande är fungerande fast de gör bryt i källarförråd varje kväll.

Hur skulle du definiera 'fungerande'?

Att som nämns ovan 'ha ett jobb som kräver professionalitet' säger inte så mycket. Det hade jag med trots att jag körde mitt liv rakt ned i avgrunden.

Att kunna ha en familj som mår bra, pensionssparande, bra jobb och en sund vänskapskrets samtidigt som man pundar på tjack finner jag däremot osannolikt.
Senast redigerad av Blomsterklet 2024-06-13 kl. 19:15.
Citera
2024-06-13, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet

Att kunna ha en familj som mår bra, pensionssparande, bra jobb och en sund vänskapskrets samtidigt som man pundar på tjack finner jag däremot osannolikt.

Det var det jag menade med fungerande. Då är det väl dags att lägga snabba skorna på hyllan. Iaf för mig.
Citera
2024-06-13, 19:26
Medlem
Cashleys avatar
Har använt på jobbet i över 3 år. Ingen som sagt något ännu, funkar bra med familj också.
Citera
2024-06-13, 19:41
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Har missbruk i familjen och min bror har bla brukat amfetamin större delen av sitt liv, i längre perioder.
Han har trott att han fungerar normal periodvis och att ingen märker något. Men den som inte värker något är antingen dum eller blind.
Och om man tror att det ska fungera på sikt har nog redan tagit för mycket droger.
Ja visst kan man ta små mängder under regelbundna tider och få det att fungera ok, en tid men på sikt kommer du att behöva mer eller missat nåt tillfälle osv och då är du allt annat än normal.

Min bror är idag närmare 60 år och har nu varit nykter i ca 6 månader. Längsta tiden på många år efter att ha lagt in sig själv på behandling då han gett upp att försöka leva "normalt" som missbrukare.
Nu börjar han bli "normal" och sig själv igen (utöver de skador långvarigt missbruk skapat).
Han har nu lagt av med allt som förknippas med sitt gamla liv. Han varken dricker alkohol eller tar sina ADHD-mediciner längre. Tidigare har han försökt ha en fot kvar i något och det har aldrig fungerar. Enligt honom själv har det varit en lögn för honom själv att vilja tro att de tex går att käka medicin med ämnen som han missbrukat. Det är liksom bara att byta ut det ena mot det andra. Det håller aldrig i längden.
Hur det kommer att fungera den här gången återstår att se men som han är nu har jag knappt sett honom förut, och då har han ändå varit nykter i perioder förr också.

Jag förstår inte varför man vill försöka "fungera normalt" i ett missbruk. Eller jo jag förstår om man vill dölja det. Men varför inte ta tag i dom problem som gör att man missbrukar från början istället för att va en brukare. Vad det än är så kommer det alltid ikapp förr eller senare och ju senare ju svårare är det att lägga av, ju fler har drabbats, ju mer skador har det gjort både fysisk och psykisk. Även om man tror att man kunnat leva "normalt".

Men oavsett. Lycka till!

Klart slut.
Citera
2024-06-13, 20:14
Medlem
slimharlots avatar
Går att göra ett par år, men nån gång måste man betala för att man konstant rubbar på signalsubstanser.

Man kan prestera på topp i flera år, men kommer det en krasch så är den hård.
Citera
2024-06-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensorry
Någon som har historier eller erfarenhet kring ett fungerande amfetamin bruk under längre tid?

Är det en omöjlighet eller är det jag som använder för mycket och saknar kontroll när jag (miss)brukar?

Jag lovar dig, det fungerar aldrig att bruka amfetamin i längden (mer än typ 2-3 mån), det kan jag lova till 100%

Edit. Det går åt helvete varenda gång!!!’
Senast redigerad av brasnyggman 2024-06-13 kl. 20:29.
Citera
2024-06-14, 03:15
Medlem
NiceNameTwices avatar
Jag jämför mig med såna jag råkar på och såna jag umgås med och skulle vilja påstå jag är relativt fungerande i jämförelse med många av dem. De allra flesta kan inte hantera det i längden och åker på nån konstig nojja eller psykos. Blandmissbrukar med annat skit som benso och cannabis, tro fan det slår slint då.

Har definitivt mina nojjor jag med, men de går i regel att hantera och leva med. Hur som helst behöver man ju inte göra det ännu svårare än vad det redan är att tampas med amfetaminet i sig.

Min tandhälsa har börjat gå åt helvete senaste två åren kanske, det känns inte bra och som en rätt stark motivator att åtminstone ta ett år eller två med uppehåll från det här. Börjar redan lessna av andra anledningar, så får utmana mig själv att kliva av tåget ännu en gång.
Citera
2024-06-15, 14:03
Medlem
Tjack-Bennys avatar
Jo, jag

Jag brukar amfetamin endast under vissa helger och då nyttjar jag alltid ruset med att laga musik eller överlag va kreativ och ibland skapa konst med mina vänner.

Jag tänder av i god tid för mitt jobb eller annat ansvar jag har. Går aldrig påverkad till jobbet eller annat.

Förstår fan inte det här med att tända på, va vaken en hel natt och antingen sitta o tjacktöla om helt värdelösa saker, om det inte kanske är en grupp med riktigt nära vänner. Eller sitta och tjackrunka som en jävla dåre. Nej jag spelar hellre gitarr i 8h än att sitta och runka, vafan.

Överlag tänder jag på kanske 15 dagar på en månad, utspritt, sköter kropp, mat och hygien. Alltid

Det som är så jävla synd att jag vet bara en till som är som jag och vi skriver en bok tillsammans.

Tjackpundare som gör bryt och e allmänt pundiga förstör för oss andra brukare och dom fattar inte vilken potential amfetamin har om man använder ruset rätt.
Citera
2024-06-26, 16:47
Medlem
Varje dag under ett års tid. Går även på ksalol och imovane för sömnen. Sköter jobb och kost och det fungerar utmärkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in