2024-06-15, 08:29
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Alla vill ha mer pengar i plånboken. Om man arbetar mindre blir det mer fritid men mindre pengar. Med lägre lön blir det mindre skattepengar så då får skatten höjas. Typiskt feministiskt tänk att arbeta mindre och leva på mannen. Så är det ju redan idag, kvinnan arbetar mindre/deltid medan mannen arbetar
övertid. Ingen arbetar 40 timmar/veckan idag utan har de inte lägre arbetstid så har de timmar till förfogande eller mer semester. Ska lönerna vara samma för mindre arbetstid kommer företag flytta utomlands. SD kan tänka logiskt till skillnad mot V som mest har otur när de försöker.
Du ser på människor som robotar. Troligtvis kommer inte effektiviteten gå ned vid 6 timmars arbetsdag, jämfört med 8 timmar. Produktionen kommer vara densamma.

Det innebär inte automatiskt att man skulle kunna göra de nuvarande 8 timmarna mer produktiva utan att ta bort arbetsglädje och det social kittet som får folk att vara lojala och göra det där extra när det verkligen behövs. Folk kommer troligtvis arbeta mindre effektivt vid sådana förhållanden.
Citera
2024-06-15, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Man kan undra varför du hittar på en massa saker. Som att jag vill leva på andras pengar och som om det allra viktigaste i livet är att bli rik. Genom sig själv känner man andra.
Du vill ju beskatta andra hårdare för att få fördelar själv. Det ser jag som att leva på andra.
Citera
2024-06-15, 08:34
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
För två dagar sen hade Sverige totalt 154 000 dollarmiljonärer. De är inte för få för att V politik ska fungera.
Tyvärr har vi dock en större del importerade bidragstagare och V vill ha fler...

Varför är inte V protektionistiska mot den svenske arbetstagaren? Det hade ett riktigt vänsterparti varit. Gäller även S, hela deras fundament är ju att de ska skydda den svenske arbetstagaren. Varför kastade de ut detta? Nu tvingas ju arbetstagaren rösta på andra partier...
Citera
2024-06-15, 08:41
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Alla vill ha mer pengar i plånboken. Om man arbetar mindre blir det mer fritid men mindre pengar. Med lägre lön blir det mindre skattepengar så då får skatten höjas. Typiskt feministiskt tänk att arbeta mindre och leva på mannen. Så är det ju redan idag, kvinnan arbetar mindre/deltid medan mannen arbetar
övertid. Ingen arbetar 40 timmar/veckan idag utan har de inte lägre arbetstid så har de timmar till förfogande eller mer semester. Ska lönerna vara samma för mindre arbetstid kommer företag flytta utomlands. SD kan tänka logiskt till skillnad mot V som mest har otur när de försöker.

Bara för att du inte arbetar 40 timmar i veckan utan mest sitter och rullar tummarna betyder det inte att alla gör samma sak. De finns faktiskt riktiga arbetare idag som jobbar minst 40 timmar i veckan med fysiskt och psykiskt arbete.

Högern sa likadant när vi införde 40 timmars arbetsvecka. Då skulle företagen fly landet och Sverige skulle gå i konkurs. Det är oerhört konstigt att Sverige fungerar med tanke på att vi har haft 40 timmars vecka i 50 år.
Citera
2024-06-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Har arbetare blivit det samma som arbetsskygg? 40 timmar är redan det inte så mycket. Sen fem veckors semester. Vi har för få miljonärer för att V politik ska funka.

Det stora problemet är allt hemmajobbandet under pandemin för att hålla landet igång som öppnat pandoras ask, där man nu kommit på att det inte är så roligt att jobba egentligen, inte så jättemycket ivarjefall.
Men i slutändan kommer det nog tyvärr vara oundvikligt. Detta stora problemet är ju med alla som inte kommer in i arbetslivet och många av dem utvecklar ju också massa skadliga vanor, psykisk sjukdom och massa annat under tiden.
Citera
2024-06-15, 08:44
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
När vi införde 40 timmars arbetsvecka på början av sjuttiotalet ledde det till en spik i arbetslösheten. De som är emot en arbetstidsförkortning är oroade för att precis samma sak ska hända igen.

Och spiken har varit konstant i 50 år menar du?
Citera
2024-06-15, 08:48
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Du vill ju beskatta andra hårdare för att få fördelar själv. Det ser jag som att leva på andra.

Vilken tur att människor som ratar 30 timmars arbetsvecka som till exempel näringslivstoppar inte lever på andra.
Citera
2024-06-15, 08:54
Medlem
Citat:
Sverigedemokraterna säger sig stå på arbetarnas sida men de säger blankt nej till 30 timmars arbetsvecka. Alla riktiga arbetare skulle vara väldigt glada med 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön. SD säger en sak och gör en annan. Jag kommer rösta på vänsterpartiet nästa riksdagsval enbart för att de vill införa 30 timmars arbetsvecka. Jag förstår inte vad Jimmie Åkesson tänker med.

Det är inte hållbart ekonomiskt.
Vem ska betala för det tror du ?
Citera
2024-06-15, 08:56
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Och spiken har varit konstant i 50 år menar du?
Nej, det menar jag inte. Det jag menade är att införandet av fyrtiotimmarsveckan på början av sjuttiotalet ledde till en tillfällig ökning av arbetslösheten. Det är vad jag menar med ordet ”spik”: en tillfällig uppgång.

Om vi skulle införa en 30-timmarsarbetsvecka nu så påstår jag inte att arbetslösheten fortfarande kommer vara högre år 2074. Det jag påstår är att den kommer öka tillfälligt. Kanske några år, möjligen upp till ett årtionde.

Idén bakom är i stort sett alla överens om. Om en anställd skapar 100 kronor av värde per arbetad timme, och får en lön på 90 kronor i timmen, då är chefen nöjd. Arbetsgivaren gör 10 kronor i vinst per arbetad timme. Om den löntagaren sänker sin arbetstid från 40 timmar i veckan till 30 timmar i veckan, med samma månadslön, då måste de få 120 kronor i timmen. Alltså går chefen inte längre med vinst. Istället går de back 20 kronor per arbetad timme. Vinstdrivande bolag gillar inte att gå med förlust, så personen får sparken. För de anställda vars lön är hög i förhållande till det värde de skapar är en 30-procentig höjning av deras lön per arbetad timme en stor risk.
Citera
2024-06-15, 08:56
Medlem
Morfuss avatar
Citat:
Sverigedemokraterna säger sig stå på arbetarnas sida men de säger blankt nej till 30 timmars arbetsvecka. Alla riktiga arbetare skulle vara väldigt glada med 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön. SD säger en sak och gör en annan. Jag kommer rösta på vänsterpartiet nästa riksdagsval enbart för att de vill införa 30 timmars arbetsvecka. Jag förstår inte vad Jimmie Åkesson tänker med.

Ologiskt. Du är ju vänster, vad svamlar du om. Det är bara vänstern som vill reducera från 40 timmars (heltid) per vecka till låga 30 timmars heltid per vecka, dvs tredjevärlds-nivå. Detta för att vänster-människor är värdelösa, kan inte producera något i hög kvalitet, är lata, och vill utnyttja billig och låg-kvalitets invandrare från tredje världen som förstör den Svenska strukturen.

40 timmar per vecka är standard som heltid för västvärlden av logiska anledningar. Arbete ger frihet.
Citera
2024-06-15, 08:58
Bannlyst
Citat:

30 timmars arbetsvecka gynnar inte arbetare, utan möjligen tjänstermän. Västerpartet hatar ju arbetarklassen. När hade dom en murare senast som partiledare? Finns fördelar med 30 timmars vecka. Det som kommer hända, ännu fler jobb kommer flyttas ut ifrån Sverige.

30 timmars är som kissa att i sängen , det varmt och gott i början, men sedan bli kallt och behagligt.
Citera
2024-06-15, 08:59
Bannlyst
Citat:
Det blir ju inte 30h/arbetsvecka bara för vänsterpartiet vinner. Skulle dom vinna så skiter dom i det som vanligt med partier som lovar saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in