2024-06-14, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ukrainas president har mandat, varför skulle han inte ha det?

Förstår du inte? Om två parter kommer överrens om fred kan den ena parten, väst i detta falla, bryta avtalet. De kan börja provocera fram ett nytt krig genom manipulation och hävda att han inte hade mandat att skriva under ett fredsavtal. Typiskt USA att kringå ett avtal på det sättet. Det är därför Ryssland inte vill förhandla med honom. Det smartaste för alla vore att ett nytt val genomförs ganska snart och att sen sätta sej vid förhandlingsbordet med den nye valde presidenten.
Citera
2024-06-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men snälla du. Förstår du inte metaforer? Det var ju därför jag frågade om du var autistisk. Och det var du ju.

När jag ifrågasätter att Ryssland sprängde dammen och dränkte sina egna trupper, så betyder det ju inte bokstavligt att någon drunknade och dog, utan att man översvämmade den egna flodstranden.

Som om man skriver att "jag drunknar i mejl" eller "det är så kul så jag dör". Det betyder ju inte att man avlider för att man översvämmas av mejl, eller att man faktiskt dör på riktigt av skratt.

Spränga en damm och dränka sina egna var en väldigt dålig metafor för att inte dränka någon. Kan vara att det är du som har problem med metaforer.
Citera
2024-06-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorjeViking
Precis. Och hans namnteckning på ett eventuellt fredsavtal är inte värt 5 öre då Ukraina och väst senare skulle kunna hävda att han inte hade mandat att skriva under.

Men tala då om vem som kan ha mandat att skriva under något för Ukraina. Om inte den sittande presidenten, så vem då? Ge mig ett namn eller en titel på personen ifråga.
Citera
2024-06-14, 18:57
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Han är på en presskonferens för Nato (det är därför det finns Natosymboler i bakgrunden). En av journalisterna ber honom kommentera (”comment on”) Rysslands s k fredsförslag. Det som följer i videon du postade är Stoltenbergs svar. Jag skulle kalla det för en analys. Stoltenberg menar att det är orimligt att Ryssland ber Ukraina att dra sig tillbaka när det i själva verket är Ryssland som borde göra det. Hans kommentar liknar många av dem som har skrivits här. Det krävs inte att man är jättebegåvad för att förstå att ett svar på en journalists fråga på en presskonferens som inte ens handlar om ämnet inte är ett officiellt svar på ett fredsförslag.

Han talar för Natos inställning, han är företrädare för Nato, på en Natoscen, inför kameror, journalister. Kallar du inte detta för ett officiellt svar så vet jag inte.

Det krävs inte att man är "jättebegåvad " för att se vem som bestämmer i Ukrainakonflikten.
Citera
2024-06-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
" It's not for Ukraine to withdraw forces from Ukrainian territory. It's for Russia to withdraw their forces from occupied Ukrainian . So this is not a peace proposal. This is a proposal of more aggression, more occupation."

Kallar du det en analys? Han talar om vad Ukraina ska/inte ska göra? Vad har Nato med detta att göra, de är ju inte inblandande i konflikten eller hur?

Det du säger bevisar att du föredrar en diktatur. Ska man hålla på och vantolka uttalanden som du gör, så återstår ju bara att alla låter bli att prata eftersom det som aldrig sagts inte kan vantolkas. Men tror du det blir en bättre värld om vi slutar prata?
Citera
2024-06-14, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Absolut ingen logik i det du säger.
Finns ingen offensiv förmåga kvar i Ukrainia. Finns inte nog med manskap. Inget som klarar av att hålla större områden.
De klarar inte ens att trycka ut ryssarna från norr, fast man har ett numerärt övertag.
Att Ukraina avlivar mer än 1000 rysska inkräktare om dan tyder väl på en offensiv förmåga? Plus all jävla ryzzk materiel? Har jag förstått fel?
Citera
2024-06-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Han talar för Natos inställning, han är företrädare för Nato, på en Natoscen, inför kameror, journalister. Kallar du inte detta för ett officiellt svar så vet jag inte.

Det krävs inte att man är "jättebegåvad " för att se vem som bestämmer i Ukrainakonflikten.

Stoltenberg är en officiell företrädare för Nato det är korrekt. Det innebär fortfarande inte att kommenterar från honom som svar på en journalists fråga är ett officiellt svar på ett fredsförslag. Nu har vi rett ut det!

Ukraina har tagit initiativ till en fredskonferens nu i helgen så givetvis är det de som bestämmer hur fredsförhandlingarna ska gå till.
Citera
2024-06-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ukrainas data möjligheter inom diskar och annan hårdvara är kraftigt fallande. När man hade ett bättre förhållande med Ryssland fick man mycket hjälp från deras resurser inom programmering och media kontent. Men nu… även Sverige befinner sig i kraftig tillbakagång
Faktiskt inte skit! Vad har du fått det ifrån? Det var snarare tvärtom. Det var snarare så att ukrainarna hade kunskapen. Eller menar du databrickmöjligheter när du nämner hårdvara?

Dina påståenden gör dig dig till ännu mer åtlöje än när du lanserade uttrycket ”databrickor”.

Är du vid dina sinnens fulla bruk? Eller har du sinnet fullt av bruk? Oavsett är du korkad på riktigt!
Riktigt korkad och okunnig!
Citera
2024-06-14, 19:06
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Jo, så lät det från mitt håll också tro det eller ej. Men vid den tidpunkten var jag, och många andra med, ovetandes om de bakomliggande orsakerna. MSM i väst gav aldrig en full bild och nu i efterhand inser jag hur lurade vi blev. Vi var förda bakom ljuset helt enkelt.

Så du gillar konspirationsteorier? Här har du lite till:
https://slate.com/news-and-politics/2014/11/vladimir-putin-chabad-whats-behind-the-russian-presidents-close-relationship-with-an-orthodox-jewish -sect.html
https://fitzinfo.net/

Men nu ska jag åtminstone lämna konspirationsträsket och titta på vad som sker i verkligheten.
Angående eventuella diskussioner gällande fred. Detta inkluderar både ryssens och Ukrainas syn på saken. Först ryssen.
Citat:
Under de senaste månaderna har Rysslands president Vladimir Putin och företrädare för Kreml antytt att Ryssland kommer att kräva att inte bara Krim utan också fyra regioner erkänns som en del av Ryssland. Putin upprepade kravet på fredagen när han öppnade Rysslands fredsvillkor. Hösten 2022 tillkännagav Ryssland annekteringen av regionerna Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja och Cherson som tillhör Ukraina, trots att Ryssland inte ens har ockuperat alla territorier i sin helhet. Enligt Putin bör Ukraina dra sig tillbaka från dessa områden och förbinda sig att inte gå med i Nato.

Sedan Ukraina.
Citat:
Ukraina var för sin del skeptiskt till Rysslands verkliga beredskap och vilja att förhandla redan 2022. När allt kommer omkring hade Ryssland också brutit mot tidigare avtal, såsom det som undertecknades 1994, där Ryssland erkände Ukrainas internationella gränser och suveränitet i utbyte mot att ge upp kärnvapen.
- De kan skriva under dokument, men om de håller sig till avtalen är en annan sak, säger den dåvarande försvarsministern Oleksij Reznikov, som var inblandad i de ukrainska samtalen, till Politico, med hänvisning till avtalet från 1994.
I november 2022 tillkännagav Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj Ukrainas villkor för fred. Ukrainas grundvillkor är tydligt: Ryssland måste dra sig tillbaka från Ukraina för att uppnå fred. Ukrainska företrädare har talat om att återupprätta 1991 års gränser, det vill säga att Ryssland ska dra sig tillbaka inte bara från östra och södra Ukraina, utan också från Krimhalvön.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010494226.html

Med andra ord. Då ingen kan lita på att ryssen håller ingångna avtal (se det fetade ovan), finns det ingen anledning för Ukraina att tro på ryssens välvilja eller att ett eventuellt avtal kommer att hållas av ryssen samt att Ukraina blir öppen för nya angrepp om ryssen "villkor" följs.
Och varför i hela helvete ska Ukraina ge över landsområden ryssen inte ens ockuperar?
För att inte tala om eventuella partisangrupperingar som kan tänkas göra livet till ett helvete för ryssen.

Så nej, detta skitsnack av puttefnask är inget annat än skitsnack.
Citera
2024-06-14, 19:08
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Stoltenberg är en officiell företrädare för Nato det är korrekt. Det innebär fortfarande inte att kommenterar från honom som svar på en journalists fråga är ett officiellt svar på ett fredsförslag. Nu har vi rett ut det!

Ukraina har tagit initiativ till en fredskonferens nu i helgen så givetvis är det de som bestämmer hur fredsförhandlingarna ska gå till.

Men varför ska då Nato, som tydligen inte har med konflikten att göra, uttala sig? Jag har inte sett att Zelensky uttalat sig.
Citera
2024-06-14, 19:09
Medlem
Citat:
Förstår du inte? Om två parter kommer överrens om fred kan den ena parten, väst i detta falla, bryta avtalet. De kan börja provocera fram ett nytt krig genom manipulation och hävda att han inte hade mandat att skriva under ett fredsavtal. Typiskt USA att kringå ett avtal på det sättet. Det är därför Ryssland inte vill förhandla med honom. Det smartaste för alla vore att ett nytt val genomförs ganska snart och att sen sätta sej vid förhandlingsbordet med den nye valde presidenten.

Är du helt efterbliven ryssjävel? Man kan inte förhandla med en terrornation som Ryssland. Speciellt inte en nation som våldtagit Ukraina sedan februari 2022.
Citera
2024-06-14, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Blir nog kö dit som det verkar för både Israels och Hamas ledare är på väg dit.

Å andra sidan är din älskare Putin med vänner efterlysta för krigsbrott i 133 länder vilket Israel och Hamas ännu ej kan leva upp till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in