Citat:
Noll viljestyrka handlar det ju inte om. Det är inte magi att byta livsstil eller skaffa dig bättre vanor.De tillverkar för fullt men efterfrågan är för stor. De har drabbats av två bränder på kort tid i maj också vilket säkert påverkat verksamheten.
Håller verkligen med om att det handlar noll om viljestyrka i längden. Visst kan man gå på diet i ett par månader men för en hållbar viktminskning räcker inte det. Kämpar man mot stark hunger, tar läkemedel som ökar aptiten (som många antidepp-läkemedel gör om jag förstått det rätt), har sjukdomar som påverkar ämnesomsättningen (är mycket vanliga än vad folk tror) eller har fel vanor sedan kanske barnsben så är det inte viljestyrka som är svaret.
Håller verkligen med om att det handlar noll om viljestyrka i längden. Visst kan man gå på diet i ett par månader men för en hållbar viktminskning räcker inte det. Kämpar man mot stark hunger, tar läkemedel som ökar aptiten (som många antidepp-läkemedel gör om jag förstått det rätt), har sjukdomar som påverkar ämnesomsättningen (är mycket vanliga än vad folk tror) eller har fel vanor sedan kanske barnsben så är det inte viljestyrka som är svaret.
Däremot krävs det eget ansvar och disciplin. Folk blandar ofta ihop disciplin och hur man skaffar sig dito med inspiration och just, viljestyrka.
För de första stegen krävs dock en vilja att vilja förändras. Sedan måste den nya rutinen hållas fast vid till dess den blivit en ny vana.
Viktigast är att inte se sig själv som ett hjälplöst offer för omständigheterna och förändra de omständigheter som arbetar emot en så de istället arbetar för en och de mål man har.
Ursäkta utläggningen, det jag mer ville fråga just dig eftersom du verkar både vettig och påläst var om du har några tankar om var detta pillerätande tar och gör med oss som individer och samhälle?
För mig är det inte direkt något negativt att vi tar piller mot allt möjligt, men jag drar också gärna en lans för att lite på sig själv och sin egen förmåga - eftersom jag är av uppfattningen att de mål man klarar själv utan stödhjul alltför länge skänker en djup tillfredställelse som man bör med sig genom livet.