2024-06-14, 13:07
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
De tillverkar för fullt men efterfrågan är för stor. De har drabbats av två bränder på kort tid i maj också vilket säkert påverkat verksamheten.

Håller verkligen med om att det handlar noll om viljestyrka i längden. Visst kan man gå på diet i ett par månader men för en hållbar viktminskning räcker inte det. Kämpar man mot stark hunger, tar läkemedel som ökar aptiten (som många antidepp-läkemedel gör om jag förstått det rätt), har sjukdomar som påverkar ämnesomsättningen (är mycket vanliga än vad folk tror) eller har fel vanor sedan kanske barnsben så är det inte viljestyrka som är svaret.
Noll viljestyrka handlar det ju inte om. Det är inte magi att byta livsstil eller skaffa dig bättre vanor.

Däremot krävs det eget ansvar och disciplin. Folk blandar ofta ihop disciplin och hur man skaffar sig dito med inspiration och just, viljestyrka.

För de första stegen krävs dock en vilja att vilja förändras. Sedan måste den nya rutinen hållas fast vid till dess den blivit en ny vana.

Viktigast är att inte se sig själv som ett hjälplöst offer för omständigheterna och förändra de omständigheter som arbetar emot en så de istället arbetar för en och de mål man har.

Ursäkta utläggningen, det jag mer ville fråga just dig eftersom du verkar både vettig och påläst var om du har några tankar om var detta pillerätande tar och gör med oss som individer och samhälle?

För mig är det inte direkt något negativt att vi tar piller mot allt möjligt, men jag drar också gärna en lans för att lite på sig själv och sin egen förmåga - eftersom jag är av uppfattningen att de mål man klarar själv utan stödhjul alltför länge skänker en djup tillfredställelse som man bör med sig genom livet.
Citera
2024-06-14, 14:33
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Noll viljestyrka handlar det ju inte om. Det är inte magi att byta livsstil eller skaffa dig bättre vanor.

Däremot krävs det eget ansvar och disciplin. Folk blandar ofta ihop disciplin och hur man skaffar sig dito med inspiration och just, viljestyrka.

För de första stegen krävs dock en vilja att vilja förändras. Sedan måste den nya rutinen hållas fast vid till dess den blivit en ny vana.

Viktigast är att inte se sig själv som ett hjälplöst offer för omständigheterna och förändra de omständigheter som arbetar emot en så de istället arbetar för en och de mål man har.

Ursäkta utläggningen, det jag mer ville fråga just dig eftersom du verkar både vettig och påläst var om du har några tankar om var detta pillerätande tar och gör med oss som individer och samhälle?

För mig är det inte direkt något negativt att vi tar piller mot allt möjligt, men jag drar också gärna en lans för att lite på sig själv och sin egen förmåga - eftersom jag är av uppfattningen att de mål man klarar själv utan stödhjul alltför länge skänker en djup tillfredställelse som man bör med sig genom livet.

Givetvis handlar allt om viljestyrka, självkontroll, disciplin, i längden.
De som äter för mycket ljuger i princip alltid för sig själva och omgivningen om hur mycket de faktiskt äter.

Har man kollat på My 600 Life förstår man Dr. Now fullt ut och vad han säger till de som medverkar. Han kan inte ändra några vanor åt dem men han kan ge dem verktyg. Somliga, de mest elementära elementen av kontroll, måste komma från den som vill gå ner i vikt. Att äta mindre är ett val. Man är inte ett offer för det när man bestämt sig för att inte vara det.

"There is no magic solution."
Citera
2024-06-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

För det första är Ozempic inte piller, det är injektioner.

För det andra behöver Ozempic inte vara så kontroversiellt om man inte gör det till det. Ser det lite som att köra bil eller promenera en mil till jobbet.

Kan jag promenera en mil till jobbet? Ja
Krävs det rejält med viljestyrka att promenera en mil till jobbet? Ja
Skulle det skänka mig en djup tillfredsställelse som jag burit med mig genom livet? Möjligtvis

Så varför promenerar jag inte en mil till jobbet varje dag? Jo för det finns en uppfinning som kallas bil. Och det är lite dyrare, visst. Men då får jag mer tid och energi att spendera på det jag faktiskt vill.

Både ozempic och bilen är ett hjälpmedel som tar en från en plats till en annan. Finns massor av val i livet där man kan ta en svår eller en enkel väg. Och visst kan man argumentera att samhället i stort hade varit tuffare och starkare om vi alltid tog den svåra vägen. Men livet hade inte varit särskilt roligt då
Citera
2024-06-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Jag behöver Ozempic för min diabetes. Jag får utskrivet 3 paket åt gången och 4 uthämtningar. Varje paket innehåller 4 doser. Jag få börja leta Ozempic när jag har typ 6 doser kvar. Jag har åkt 20 mil t/r för att hämta ut medicinen. Jag sätter upp mig i kö på olika närliggande apoteks-kedjor.
Samtidigt kan jag till viss del förstå att även tjockisarna behöver medicinen. Tjockisarna kostar sjukvården stora summor. Jag har högkostnadsskydd det har inte tjockisarna. Det finns även andra liknade mediciner som kan tas vid viktminskning.

Jag har också diabetes typ 2. Jag får nöja mig med rybelsus(semaglutid i pillerform) istället för ozempic för alla tjockisar verkar ha företräde. Lite irriterande måste jag säga. Hade varit skönt att kunna ta en spruta i veckan istället för att börja dagen med den äckliga smaken och sen behöva vänta med att äta. Tjockisar ska alltid ha lite räkmacka.
Citera
2024-06-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamBaa
Jag har också diabetes typ 2. Jag får nöja mig med rybelsus(semaglutid i pillerform) istället för ozempic för alla tjockisar verkar ha företräde.
Anser du att de med fetma har en sjukdom som är mindre allvarlig än din?
Citera
2024-06-14, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Anser du att de med fetma har en sjukdom som är mindre allvarlig än din?

Varför kan inte tjockisarna äta rybelsus istället för mig? Äta verkar dom inte ha problem med ju.

Fetma är väl lite mindre allvarligt än diabetes skulle jag säga. Finns många tjockisar som har jättebra värden.
Citera
2024-06-14, 15:10
Medlem
Citat:
Varför kan inte tjockisarna äta rybelsus istället för mig? Äta verkar dom inte ha problem med ju.

Fetma är väl lite mindre allvarligt än diabetes skulle jag säga. Finns många tjockisar som har jättebra värden.
Varför kan du inte lika gärna äta Semaglutid?

Och är det verkligen så att behandlad diabetes 2 är värre än fetma?
Citera
2024-06-14, 15:17
Medlem
Citat:
Varför kan du inte lika gärna äta Semaglutid?

Och är det verkligen så att behandlad diabetes 2 är värre än fetma?

Är du tjock eller?
Även en behandlad diabetes kan vara ganska krävande att leva med. Jag äter ungefär 100 g kolhydrater om dagen utspritt mellan kall potatis och lite frukt. Sen en del från grönsaker. Jag promenerar minst 60 minuter varje dag för att kunna hantera så ”mycket” kollisar. Hade en tjockis bara ätit och rört sig som mig så hade dom inte ens behövt ozempic.

Men det är klart det är synd om tjockisarna. ☺️
Citera
2024-06-14, 15:20
Medlem
Citat:
Är du tjock eller?
Även en behandlad diabetes kan vara ganska krävande att leva med. Jag äter ungefär 100 g kolhydrater om dagen utspritt mellan kall potatis och lite frukt. Sen en del från grönsaker. Jag promenerar minst 60 minuter varje dag för att kunna hantera så ”mycket” kollisar. Hade en tjockis bara ätit och rört sig som mig så hade dom inte ens behövt ozempic.

Men det är klart det är synd om tjockisarna. ☺️
Säger inte att det är synd om "tjockisarna". Jag bara frågade om om diabetes 2 verkligen är värre än fetma.

Om inte annat så leder ju fetma ofta till diabetes, så det kanske inte är så dumt att mota Olle i grind?

Du skriver att du rör dig massor. Är du över BMI för normalvikt?
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-14 kl. 15:23.
Citera
2024-06-14, 15:26
Medlem
Citat:
Säger inte att det är synd om "tjockisarna". Jag bara frågade om om diabetes 2 verkligen är värre än fetma.

Om inte annat så leder ju fetma ofta till diabetes, så det kanske inte är så dumt att mota Olle i grind?

Jag undra hur du hade tänkt om du hade diabetes. Jag var varken överviktig eller storkonsument av socker, ändå fick jag typ 2.
Jag personligen tycker fetma är lite individens egna fel medans diabetes inte är något du väljer att få.
Fetma hade kunnat motverkas med massa olika saker, kbt, träning eller vanlig vardagsmotion. Äta lite bättre mat och rör dig lite mer = ingen fetma.
Citera
2024-06-14, 15:28
Medlem
Citat:
Jag undra hur du hade tänkt om du hade diabetes. Jag var varken överviktig eller storkonsument av socker, ändå fick jag typ 2.
Jag personligen tycker fetma är lite individens egna fel medans diabetes inte är något du väljer att få.
Fetma hade kunnat motverkas med massa olika saker, kbt, träning eller vanlig vardagsmotion. Äta lite bättre mat och rör dig lite mer = ingen fetma.
Och problemen med diabetes 2 kan motverkas av kost och läkemedel.

Är ditt problem större än problemen som överviktiga har?
Citera
2024-06-14, 15:28
Medlem
Citat:
Du skriver att du rör dig massor. Är du över BMI för normalvikt?

Jag är i lägre skiktet av normalvikt. Inte vägt mig på ca 5 månader men då hade jag nästan 21 i BMI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in