Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Nej, men inte alltid som andra tolkar det. JVs favorit är väl avsnittet om att förskjuta dem som inte underordnar sig?
Då trädde Petrus fram och sade till honom: »Herre, huru många gånger skall jag förlåta min broder, om han försyndar sig mot mig? Är sju gånger nog?» Jesus svarade honom: »Jag säger dig: Icke sju gånger, utan sjuttio gånger sju gånger. — Matteus 18:21-22
Ja, som när Jesus förklarar i verserna innan (dom verser som du ignorerar) om hur man ska behandla en broder som syndar, och som inte ångrar sig och vänder om:
"
Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)
Man umgicks inte med hedningar och tullindrivare, man skulle alltså behandla en broder som syndar på samma sätt.
Men sedan kommer verserna som du citerar, som handlar om att förlåta brodern om han ångrar sina synder och vänder om,
då ska man förlåta "sjuttio gånger sju gånger".
Men du klipper bort vad Jesus säger i verserna innan, du väljer och vrakar på vad du själv vill höra, och inte på vad Jesus säger.
Så man ska
inte fråga dig om vad Jesus säger.