Citat:
Ursprungligen postat av
Pillerarm
Har du någon källa på att just ateister skulle lida mindre?
Mitt intryck är att troende lider mer, men det är endast mig egen observation. Så spännande om du kan via på någon källa.
Och varför skulle det bli värre att dö i framtiden?
Nä ingen källa på rak hand men jag kan mycket om döden och dödsögonblicket förr och det tycks mig som att deras tro och föreställningsvärld avdramatiserade döden mycket. De visste att de kom till himmelen och att de gjort vad de skulle i jordelivet. Men jag kan ha fel.
Jag tror det blir värre att dö när man saknar en religiös tro på ett efterliv. Och när man inte har några barn och barnbarn som lever vidare. Genom sina barn lever man ju själv på sätt och vis vidare. Förr var det viktigt att man hade en efterträdare till gården, allt man gjorde på gården var ju för nästa generation i princip. Senare funkade trädgården liknande: man planterade träd och buskar för kommande generation att njuta av.
Idag tänker vi inte så längre. Och det tror jag gör döden mer skrämmande. Men det är bara en teori. Själv försöker jag leva mer som förr och tänker långsiktigt, jag har många barn och hoppas att de kommer ta över familjegården och föra arvet vidare. Det är en tröstande tanke för mig.