• 1
  • 2
2024-06-14, 04:04
Medlem
Jahbrahs avatar
Vad säger MSDS?
Citera
2024-06-14, 04:05
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Varför måla den, tyckte jag var en bra fråga

Ja, stål ãr ju fint som det är.

Inte måla något i onödan eller med fãrg som inte är gjord för sjö och hav.
Senast redigerad av StartGenealogy 2024-06-14 kl. 04:18.
Citera
2024-06-14, 04:06
Medlem
Jahbrahs avatar
Vad säger MSDS? Dels om vilka förhållanden man kan använda den i, samt om det är ok för miljön eller ej.
Läs på om den färg du vill använda, står klart och tydligt i MSDS
Citera
2025-01-13, 17:13
Avstängd
Knivur-273s avatar
Inte på borden, men på däcket möjligtvis.
Citera
2025-01-13, 18:13
Medlem
Kallasfalt är överlägset. Epoxi gör att man inter ser kapilläreffekten tidigt. Vanlig, typ Biltemafärg går lika bra, måla om på våren. Blästrar man kommer oxidskiktet inom 30 sek, redan för sent med epoxi. Mitt påstående som stålbåtsägare och metallurg.
Citera
2025-06-04, 21:22
Avstängd
Knivur-273s avatar
Asfalts-Epoxi anses vara väldigt bra för blästrade gjutjärnskölar, så varför ej på hela stålskrovet under vattenytan ?
Citera
2025-06-05, 13:05
Medlem
Att använda billig betonggolvsepoxyfärg på en stålbåt skulle jag inte rekommendera. Betongfärger är avsedda för porösa ytor och fäster dåligt på metall, vilket kan leda till att färgen skalar av. Dessutom kräver stålbåtar ett specifikt skydd mot rost och korrosion, vilket bäst uppnås med specialformulerad marinfärg eller epoxifärg. Billiga betongfärger kan också vara styva och spricka under rörelser, vilket minskar hållbarheten. För optimal skydd och långvarig slitagetålighet bör du alltid välja färg avsedd för metallbåtar. Endast egen erfarenhet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in