2024-06-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det som bekymrar tycker jag är att vandringen tog så lång tid. Vad har hänt under dessa timmar? När han kommer ner till Marina är han uppenbarligen helt utpumpad och däckar och dör. Han verkar ha pushat sig själv till det yttersta, kanske har han fått värmeslag på berget och satt sig för att vila istället för att vända om.

Ja det är sant, det är ju inga stora avstånd, flera timmar där på berget..
Citera
2024-06-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somersville
I början på promenaden när han filmades med sitt paraply så gick han "raskt och målmedvetet" stod det i något uttalande. Så stukningen måste hänt senare då.

Tycker man ser det också på filmerna när han går, det är rask takt för att vara så varmt som det är
Citera
2024-06-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det som bekymrar tycker jag är att vandringen tog så lång tid. Vad har hänt under dessa timmar? När han kommer ner till Marina är han uppenbarligen helt utpumpad och däckar och dör. Han verkar ha pushat sig själv till det yttersta, kanske har han fått värmeslag på berget och satt sig för att vila istället för att vända om.
Han gick förmodligen vilse
Citera
2024-06-13, 15:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kan man i en obduktion se "stukad fot"? Hade varit intressant. De borde kunna se om han fallit under sin promenad t.ex.

Hörde idag att det är 43 grader i Grekland och att skolorna är stängda. Man kanske inte ska resa dit som blek europe i juni. "Kom till vårt dödliga klimat".

Just nu är det 14 i Linköping mitt på dagen.

Ja, man bör kunna se en stukning vid obduktion. Stukningen orsakar skador i vävnaderna och oftast en blödning med svullnad, och dessa saker skall en rättsläkare se och notera.
Citera
2024-06-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krims80
Ja det är sant, det är ju inga stora avstånd, flera timmar där på berget..
Nja, lite över en timme (dvs extra utöver som det tar att gå)
Teorier att han helt enkelt förlorade orienteringen eller tappat bort sig på annat sätt. Lokalbefolkningen sa att det är otroligt svårt att hitta tillbaka om man tappar bort "märkena på stenarna" som visar vägen
Citera
2024-06-13, 16:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Han gick förmodligen vilse

Om han gått den "ordinarie" vägen från Pedi till Symi, tvärs över ön mellan bergen, så hade jag köpt att han kunde gått vilse, men den vägen han nu tog så uppfattar jag det som att han måste ha haft uppsikt över så gott som hela viken som Pedi ligger i, då det är så öppet och en bergssida som han går utmed/uppför. Jag har svårt att se att man inte hela tiden skulle ha uppsikt över viken och Pedi, och därmed också hela tiden ha en god uppfattning om var man befinner sig.
Citera
2024-06-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filosofiedoktorand
Dom kanske tyckte att han var en skitstövel.
Tja, vad vet man, men att han valde att promenera i stället för att åka båt, kanske berodde på att han mådde dåligt/ illa och tänkte att en båtfärd skulle förvärra saken. Att han inte mådde bra kan ha varit ett förtecken på att han var på väg att kollapsa, kanske p g a hjärtat. I så fall feltolkade han situationen eftersom att då borde han i stället tagit det lugnt i skuggan i stället för att börja gå. Men som sagt, vad vet man?
Citera
2024-06-13, 16:19
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifTheNotLucky
Mosley rekommenderade att inte ta med sig telefonen vid promenader i naturen för att vara närvarande i nuet.
Det ska han ha sagt i ett radioprogram förra året. Fritt översatt från: https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/28426856/dr-michael-mosley-leaving-phones-behind-nature-walks/

Anade nästan det. Då tror jag att han lämnade mobilen hemma med flit. Han ville bli ett med naturen i Symi.
Citera
2024-06-13, 16:19
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ost1000
En 59-årig amerikan borta sedan i tisdags efter en vandring i Grekland. Inte bra alls att ge sig ut och vandra i den värmen.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13522823/Retired-cop-59-goes-missing-hike-Greek-Island-temperatures-soared-past-100-degrees-days-celebrity-Br itish-doctor-dead-going-walking-Greece.html
En 74-årig tysk är också borta sedan i söndags efter en vandring i Grekland.
Amerikanen efterlyst av sin vän och tysken av sin fru.

Vad är det med män som ger sig iväg ensam på vandringar?

https://www.msn.com/en-us/news/world/two-more-tourists-missing-on-greek-islands-as-heatwave-grips-country/ar-BB1o9LZd?ocid=BingNewsSerp
Citera
2024-06-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Definitivt inte yr. Tror inte jag.
Dålig på ett sätt som inte var kopplat till värmen (tror jag), där han kanske till och med behövde en strapatslik promenad på "Mosley-vis" (om t ex magen krånglat)?
Men som sagt, fick väl solsting, och då går det snabbt, med förvirring och kollaps.
En sannolik teori.
Nu kom jag på att jag läste någonstans att enligt övervakningskameror så var han på strandtoaletten innan han lämnade fru och vänner. Han kanske var dålig i magen? Diarré är en orsak till snabb uttorkning. Finns ju ingen toa på badbåten kan jag tänka mig.
Citera
2024-06-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
En 74-årig tysk är också borta sedan i söndags efter en vandring i Grekland.
Amerikanen efterlyst av sin vän och tysken av sin fru.

Vad är det med män som ger sig iväg ensam på vandringar?

https://www.msn.com/en-us/news/world/two-more-tourists-missing-on-greek-islands-as-heatwave-grips-country/ar-BB1o9LZd?ocid=BingNewsSerp
Crocodile Dundee-komplex. Män ska gå på en ”walkabout” medan kvinnor går tillsammans på en pilgrimsvandring …
Citera
2024-06-13, 16:42
Medlem
Det som är oklart är fanns det något på berget som var värt att se?? En fornlämning eller liknande. Grottorna var väl inte där eller? I så fall förstår man att det var det han ville utforska!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in