2024-06-13, 12:03
Bannlyst
Fonderna jag tänker köpa är högrisk aktiefonder i tech bolag i USA. De har historiskt presterat så bra att jag som ägare får mer pengar över till mig själv på fem års sikt än vad jag hade fått i ett vanligt aktiekonto där man betalar skatt på vinsten.

Tanken är att spara cirka 14.000 varje månad i technolag i USA.

Tjänar jag på det?
Citera
2024-06-13, 12:12
Bannlyst
Du betalar schablonskatt på ISK men det vet du säkert för du är professor i ekonomi. Börsen har en historisk avkastning på 8%
You do the math jävla einstein
Citera
2024-06-13, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Du betalar schablonskatt på ISK men det vet du säkert för du är professor i ekonomi. Börsen har en historisk avkastning på 8%
You do the math jävla einstein
Alltså är det värt.
Citera
2024-06-13, 12:18
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Fonderna jag tänker köpa är högrisk aktiefonder i tech bolag i USA.
Kapitalförsäkring vore väl bättre än ISK då det inte rör sig om svenska fonder?
Citera
2024-06-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Kapitalförsäkring vore väl bättre än ISK då det inte rör sig om svenska fonder?

Det är ju inte sagt att det inte är svenska fonder, det finns ju inget som säger att det måste vara amerikanska fonder bara för att de placerar i USA.

Sen är jag lite tveksam till att kapitalförsäkring skulle vara bättre ändå. Vad jag kommer på så ligger fördelen för KF i det sammanhanget i hur källskatten hanteras (när försäkringsbolaget får tillbaks källskatt så räknas det på hela belagets innehav och om inte andra sparare har så mycket utländskt så kan du få tillbaks större del än vad du annars hade fått), men om jag inte har fel för mig så är där ingen källskatt att få tillbaks om man investerar i fonder.
Citera
2024-06-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Fonderna jag tänker köpa är högrisk aktiefonder i tech bolag i USA. De har historiskt presterat så bra att jag som ägare får mer pengar över till mig själv på fem års sikt än vad jag hade fått i ett vanligt aktiekonto där man betalar skatt på vinsten.

Tanken är att spara cirka 14.000 varje månad i technolag i USA.

Tjänar jag på det?

Det är ju en fråga som kräver att du har en bra kristallkula. Om fonderna du väljer presterar bättre än schablonavkastningen så tjänar du på det, annars förlorar du på det. Med tanke på att du tänker ge dig in på högriskplacering så finns ju också en större risk att din placering utvecklar sig sämre än så (och du alltså förlorar på ISK).

Frågan jag ställer mig är varför du väljer en högriskplacering?
Citera
2024-06-13, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är ju inte sagt att det inte är svenska fonder, det finns ju inget som säger att det måste vara amerikanska fonder bara för att de placerar i USA.

Sen är jag lite tveksam till att kapitalförsäkring skulle vara bättre ändå. Vad jag kommer på så ligger fördelen för KF i det sammanhanget i hur källskatten hanteras (när försäkringsbolaget får tillbaks källskatt så räknas det på hela belagets innehav och om inte andra sparare har så mycket utländskt så kan du få tillbaks större del än vad du annars hade fått), men om jag inte har fel för mig så är där ingen källskatt att få tillbaks om man investerar i fonder.
Lär dig skillnaden på aktier och fonder sen är KF att föredra skattemässigt just för källskatten. Din lilla novis
Citera
2024-06-13, 13:36
Medlem
Citat:
Lär dig skillnaden på aktier och fonder sen är KF att föredra skattemässigt just för källskatten. Din lilla novis

Frågan är om du själv har lärt dig skillnaden på aktier och fonder? Eller ens kan läsa? Källskatt är ju något som bara berör utländska innehav och det är ju inte givet att det rör sig om något sådant med tanke på att det är fonder som det talas om. Jag är inte ens så övertygad om att det behöver bli källskatt även om det är en utländsk fond om det skulle vara så att de återinvesterar utdelningarna.
Citera
2024-06-13, 13:42
Bannlyst
Citat:
Frågan är om du själv har lärt dig skillnaden på aktier och fonder? Eller ens kan läsa? Källskatt är ju något som bara berör utländska innehav och det är ju inte givet att det rör sig om något sådant med tanke på att det är fonder som det talas om. Jag är inte ens så övertygad om att det behöver bli källskatt även om det är en utländsk fond om det skulle vara så att de återinvesterar utdelningarna.
Vilken amerikansk fond tänker du på som har svenska bolag? Snubben tänker investera i amerikanska fonder med amerikanska bolag din nöt.
Citera
2024-06-13, 13:43
Medlem
Citat:
Vilken amerikansk fond tänker du på som har svenska bolag? Snubben tänker investera i amerikanska fonder med amerikanska bolag din nöt.

Det framgick inte i TS att det var amerikanska fonder din analfabet.
Citera
2024-06-13, 14:41
Bannlyst
Citat:
Det framgick inte i TS att det var amerikanska fonder din analfabet.
Det framgick väldigt tydligt

Citera
2024-06-13, 15:19
Medlem
Citat:
Det framgick väldigt tydligt

Fonder som i sin tur investerar i amerikanska tech-bolag, fonden behöver inte vara USA-registrerade för den sakens skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in