• 1
  • 2
2024-06-13, 11:29
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Blev kontaktad av Verisure med anledning av nedstängningen av 2g och 3g och nu vill man komma och byta ut huvudenheten.
Man har ju inte så mycket val men surt att behöva betala flera tusen för det.
Dom gjorde jämförelsen med robotgräsklippare och sa att "ingen ger dig en ny gräsklippare om den inte fungerar på nätet längre", och det är ju sant.

Hur har ni andra gjort och vad har det kostat er?
För mig som har ett litet system skulle det kosta 1990kr, ink service av alla komponenter (ingår väl i säljtaktiken). Skulle även få en ny larmpanel med röstenhet så dom kan prata bort tjuven via högtalare

Jag är egentligen inte nöjd med Verisure då jag tycker att dom blivit sämre.
Idag ringer dom inte ens ut vid larm utan skickar bara sms.
Vänner har dessutom haft brandlarm aktiverat och då har det dröjt flera timmar innan dom kommit och och kontrollerat (bara tittat i kamera).
Samtidigt går månadsavgiften ständigt upp.
Man betalar ju egentligen mest för dekalerna utanpå huset som avskräcker.

Hur tänker ni andra med era larm?
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2024-06-13 kl. 11:31.
Citera
2024-06-13, 12:00
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink

Jag tänker att larm är en dyr abonnemangstjänst med begränsad nytta, och har därmed inget larm. Jag menar, vad är det för lirare som sysslar med bostadsinbrott? Intelligenta yrkestjuvar som noga väger för och emot innan de beslutar sig för ett tillslag eller missbrukare som knappt märker om ett larm löses ut och inte heller bryr sig ifall de åker in på kåken ett par månader?

Hur tänker jag om Verisure då? Jo, att inget företag som bedriver uppsökande försäljning (dörrknackning) har några prisvärda produkter eller tjänster att sälja. Bra produkter säljer sig själva, inte genom övertalning.
Citera
2024-06-13, 12:02
Medlem
Citat:
Blev kontaktad av Verisure med anledning av nedstängningen av 2g och 3g och nu vill man komma och byta ut huvudenheten.
Man har ju inte så mycket val men surt att behöva betala flera tusen för det.
Dom gjorde jämförelsen med robotgräsklippare och sa att "ingen ger dig en ny gräsklippare om den inte fungerar på nätet längre", och det är ju sant.

Hur har ni andra gjort och vad har det kostat er?
För mig som har ett litet system skulle det kosta 1990kr, ink service av alla komponenter (ingår väl i säljtaktiken). Skulle även få en ny larmpanel med röstenhet så dom kan prata bort tjuven via högtalare

Jag är egentligen inte nöjd med Verisure då jag tycker att dom blivit sämre.
Idag ringer dom inte ens ut vid larm utan skickar bara sms.
Vänner har dessutom haft brandlarm aktiverat och då har det dröjt flera timmar innan dom kommit och och kontrollerat (bara tittat i kamera).
Samtidigt går månadsavgiften ständigt upp.
Man betalar ju egentligen mest för dekalerna utanpå huset som avskräcker.

Alternativet är väl Sector Alarm. De ringer t ex alltid när det är något. Tycker de funkar bra. Hör vad deras installation skulle kosta. Ibland ger de stora rabatter till nya kunder. Antar att dom inte installerar 2/3g längre. 2g stängs f ö först december 2025. Men 2000kr är väl inte så mycket, du får ju tydligen en del för det.
Citera
2024-06-13, 12:05
Bannlyst
Du kan nöja dig med att bara överföra larmen via bredbandet om du inte vill ha två vägar att skicka dom.
Citera
2024-06-13, 12:13
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Jag har inget larm men har tryckt upp egna klisterlappar med en påhittad larmfirma. Inga inbrott än
De som har inbrott som sitt yrke (inte pundare då utan kriminella ligor som letar specifika grejer, tex fyrhjulingar osv) har koll på vilka firmor som finns och hur aktiva dom är i div områden.
Att göra egna skyltar... nja, det låter lite B i mina öron
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag tänker att larm är en dyr abonnemangstjänst med begränsad nytta, och har därmed inget larm. Jag menar, vad är det för lirare som sysslar med bostadsinbrott? Intelligenta yrkestjuvar som noga väger för och emot innan de beslutar sig för ett tillslag eller missbrukare som knappt märker om ett larm löses ut och inte heller bryr sig ifall de åker in på kåken ett par månader?

Hur tänker jag om Verisure då? Jo, att inget företag som bedriver uppsökande försäljning (dörrknackning) har några prisvärda produkter eller tjänster att sälja. Bra produkter säljer sig själva, inte genom övertalning.
Ett stort företag som tex Verisure säljer ju mycket pga sitt namn. Sen vill dom så klart tjäna pengar på sina tjänster.
Jag har egna kameror och vakthund så egentligen räcker det bra för mig. Men skyltarna gör även sin del i arbetet. Själva larmsystemet bryr jag mig egentligen inte så mycket om.
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Alternativet är väl Sector Alarm. De ringer t ex alltid när det är något. Tycker de funkar bra. Hör vad deras installation skulle kosta. Ibland ger de stora rabatter till nya kunder. Antar att dom inte installerar 2/3g längre. 2g stängs f ö först december 2025. Men 2000kr är väl inte så mycket, du får ju tydligen en del för det.
Tidigare funderade jag på att byta firma och då var Sector en kandidat då jag hört att dom är billigare.
Men nu har jag redan systemet, de är betalt och mitt. Jag betalar bara för larmtjänsten vilket tyvärr blivit sämre och sämre med åren. Jag tror inte att det kommer någon om mitt larm går. Efter några minuter (när tjuven redan tagit det dom vill ha och försvunnit) ringer dom kanske upp.
Nu har jag inte brandlarm genom dom då det känns totalt värdelöst, men huset hade brunnit ner flera gånger innan någon kommit och kontrollerat det larmet. Möjligtvis att dom sett om det brann i en kamera.
2000kr är i sig inte så farligt, men vad får man för pengarna. Jag får ju bara en fortsatt likadan tjänst som jag har idag, och en högtalare dom ev kan prata i.
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Du kan nöja dig med att bara överföra larmen via bredbandet om du inte vill ha två vägar att skicka dom.
Den frågan ställe jag till teknikern som ringde men det skulle inte gå.
Min tanke var också att skippa telenätet och bara ha det via bredbandet.
Antingen ljög dom, eller så är det nåt kombinerat i nya huvudenheten (version 4).
Citera
2024-06-13, 12:23
Bannlyst
Citat:

Den frågan ställe jag till teknikern som ringde men det skulle inte gå.
Min tanke var också att skippa telenätet och bara ha det via bredbandet.
Antingen ljög dom, eller så är det nåt kombinerat i nya huvudenheten (version 4).

Ja han ljög, vad finns det annars för anledning att skryta om att man har två vägar att skicka larmen om bredbandets överföring slutar fungera om 3gnätet ligger nere.

Jävla skojare! Förmodligen ingen tekniker som ringde utan en säljare.
Citera
2024-06-13, 12:30
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Ja han ljög, vad finns det annars för anledning att skryta om att man har två vägar att skicka larmen om bredbandets överföring slutar fungera om 3gnätet ligger nere.

Jävla skojare! Förmodligen ingen tekniker som ringde utan en säljare.

Larmsändaren måste ju ha Wi-Fi. Sitter med samma fråga, men Telia släcker väl väljer först 2027.

Blir till att kolla med min larmkille.
Citera
2024-06-13, 13:39
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Larmsändaren måste ju ha Wi-Fi. Sitter med samma fråga, men Telia släcker väl väljer först 2027.

Blir till att kolla med min larmkille.

Nä larmsändaren har inte wifi.
Den kommunicerar genom mobilnätet (4g) och eventuellt parallellt med ethernet.
Citera
2024-06-13, 13:47
Medlem
Jag blev också kontaktad av Verisure för byte av huvudenhet. Jag sa att jag inte tänkte betala ett öre eftersom de är redan dyra samt att de höjer varje år, jag sade bestämt att jag byter till ett annat larmbolag. De gick med på att byta huvudenhet helt gratis. Jag tipsade alla mina grannar och ingen behövde betala.
Citera
2024-06-13, 13:48
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Nä larmsändaren har inte wifi.
Den kommunicerar genom mobilnätet (4g) och eventuellt parallellt med ethernet.

Skulle ju då gå dra en kabel till wifi router, de brukar ha ethernetportar.
Citera
2024-06-13, 13:56
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Skulle ju då gå dra en kabel till wifi router, de brukar ha ethernetportar.

Absolut men om du får strömavbrott har larmet ingen connection.
Strömavbrott är allvarligt, på sommaren går kyl o frys ner. På vintern går värmesystemet ner.
Så enbart ethernet är inte bra.
Citera
2024-06-13, 14:23
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Det här gäller inte bara Verisures grejer, alla sådana anläggningar påverkas som är av äldre modell, en hel jävla drös med andra ord i hela landet.

Det är läge att se över sina larmavtal och eventuellt teckna om med någon som erbjuder bättre pris än Verisure, som förvisso fungerar bra men har absurda priser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in