2024-06-12, 22:31
Medlem
https://greekreporter.com/2024/06/12/dutch-tourist-reported-missing-island-of-samos/
En 74-årig holländare som skulle vandra i hettan saknas sedan i söndags på Samos.
Citera
2024-06-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En sak fattar jag inte. Är denna ö, vägarna där han gick, TOTALT folktomma? Man frågar ju annars någon "jag mår dåligt kan du hjälpa" om man har chansen. Någon som vet?

Det är mitt på dagen, i värsta hettan. Lokalborna har siesta och rör sig sällan ditåt den tiden. Enbart turister i såfall, och de lär ta den "naturliga vägen" på berget, som följer kustremsan. Han verkar ha tagit den "svåra" och mer branta vägen, där troligtvis VÄLDIGT få promenerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om man har keps och paraply, kan man verkligen dö av solsting? Det borde vara omöjligt.

Givetvis kan man dö av värmeslag även om man bär paraply och keps.
Citera
2024-06-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Men frågan är varför han valde att gå till resorten från Pedi, istället för till Symi där de bodde? Enligt tidningarna så gick han fel, men kan det verkligen stämma?

Nej, han gick troligtvis inte fel när han lämnade Pedi och gick till berget/mot Agia Marina. Det var nog ett medvetet beslut från hans sida. Om man ska från Pedi till Symi så är huvudgatan en väldigt naturlig del att gå och sedan svänga vänster, istället för mot havet och berget.

Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Frågan är även hur vägen från Pedi till Symi ser ut. Vad jag kan se på kartan så är den lite längre än till Agia Marina där han hittades död, men hur ser terrängen ut där? Hade han klarat sig om han hade gått den vägen istället?

https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/28418387/dr-michael-mosley-position-prevent-fainting/

Hade han gått vägen Pedi till Symi så hade han gått på en trafikerad väg, där bilar och människor passerar förbi hela tiden. Hade han fallit ihop där hade han troligtvis blivit sedd ganska omgående och fått hjälp. Han hade säkert heller inte fått värmeslag, då den vägen inte heller innehåller 100-200 meter högt berg att bestiga.
Citera
2024-06-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Mobilen hans var visst glömd på resorten vad jag läste..

Nej. Uppgiften fanns initialt, men rapporteras sedan det inte i någon media.
Alla skriver att den låg hemma i vännernas lägenhet, där de bodde under semestern.
Senast redigerad av GrevenFB 2024-06-12 kl. 23:56.
Citera
2024-06-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Han hade väl en skallskada.

Njae.

Rättsläkare sa dagen efter obduktionen att Mosley INTE har någon synlig huvudskada och att INGET tyder på att han har fallit och skadat sig.
Citera
2024-06-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det hade ju bara gått 120 minuter ifrån han började promenera tills han försvinner på övervakningskameran ifrån Marinan.
På så kort tid får man inte värmeslag och dör hux flux.

Jodå, det kan man visst få! Du kan få värmeslag på betydligt kortare tid och med betydligt mindre ansträngning än att bestiga ett sådant berg. Många faktorer inverkar.
Ett värmeslag kan komma från ingenstans. Ena sekunden känner du dig bara lite utmattad, för att nästa sekund börjar bli totalt utslagen. Det är det som gör värmeslag så förrädiskt. Det är något gemene man tyvärr inte förstår, vilket förklarar alla dödsfall i värmen runt om i världen (150 000-200 000 per år)
Citera
2024-06-12, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Kanske var det så att Mosley kände sig bättre när han kom fram till centrala Pedi, och istället för att ta bussen bestämde sig för att promenera tillbaka, det var trots allt inte mer än ett fåtal kilometer, och, tänkte han kanske, om jag tar genvägen tvärs över berget så blir det både roliga och närmre.

På väg uppför berget insåg att han inte alls mådde bättre, att han blev trött, yr, saknade vatten och tappade ork. Så han vände om mot närmaste bebyggelse, vilket då var Aiga Marina.

Någonting sådant tror jag det måste ha varit, eftersom det tog så pass lång tid för honom att dyka upp vid Agia Marina från det att han befann sig mitt i Pedi. Normalt är det 10-15 minuters promenad därifrån till Aiga Marina, men för Mosley tog det ca 1h45m. Han har nog vilat flera gånger på vägen, och vid sista stoppet reste han sig tyvärr aldrig igen.

Ja, något sådant!
Citera
2024-06-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nån som känner sig säker på vart sällskapet utgick ifrån med båt på onsdagen? Från symi town eller från Pedi?

I daily Mails grafik har de hela tiden åkt från Pedi till St Nikolaus beach och inget annat. Men den motstridiga uppgiften har också kunnat läsas på annat håll…

Bara Daily Mail som har den grafiken, så jag tar den uppgiften med en nypa salt.

Jag tror istället att de två parens båttur till St Nikolas Beach utgick från Symi, där de bodde. Det är därifrån sådana båtturer brukar utgå ifrån. Det känns onödigt att först gå/ta en buss till Pedi och sedan ta en båt till St Nikolas Beach.
Citera
2024-06-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krims80
Men om man känner sig risig och lämnar ett sällskap så är väl ändå inte den bästa medicinen att gå på en hike utan vatten och mobil.. känns konstigt

Fast vi vet inte på vilket sätt han menade när han sa att han mådde dåligt eller hur det uttrycktes till de andra i sällskapet. Det kan ha varit något i stil med "Usch, vad vamt det är! Jag orkar inte ligga här på stranden i den här extrema värmen, jag mår inte bra av det! Jag måste röra på mig lite. Jag går upp till Pedi, kanske går jag hem... Jag får se, men jag mår inte bra av att ligga här när det är så här varmt". Men det kan ju även ha varit något "värre".
Citera
2024-06-12, 23:38
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Varför han gick nära muren, tror jag var att där var minst sten lite grusgång, men som de flesta säger var det värmen som tog ut sin rätt, kände sig yr la sig ner o vaknade inte mer. Hade han följt muren 30m till så hade han kommit till öppningen o stranden o hjälpen.
Men med tanke på att han dog så snabbt när han la sig ner så hade det säkert inte gjort nån skillnad om han kommit ända fram. Han var ju så nära döden, organen hade kollapsat av värmen, så han hade säkerligen inte gått att hjälpa ändå tyvärr.
Citera
2024-06-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Nej. Uppgiften fanns initialt, men rapporteras sedan det i någon media.
Alla skriver att den låg hemma i vännernas lägenhet, där de bodde under semestern.

Tack för info...men sån otur att ha glömt den, bara det gjorde det riskfyllt att gå i väg på egen hand...
Citera
2024-06-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Men med tanke på att han dog så snabbt när han la sig ner så hade det säkert inte gjort nån skillnad om han kommit ända fram. Han var ju så nära döden, organen hade kollapsat av värmen, så han hade säkerligen inte gått att hjälpa ändå tyvärr.

Kanske besvikelsen med staketet gjorde att han bara la av, men att han skulle fått nytt hopp och kunnat överleva ifall han kommit igenom och sett att han hade en chans att bli räddad???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in