2024-06-12, 19:21
Medlem
Bomullsvantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det kan alltså inte handla om folk som tycker att det känns fel att höginkomsttagare får större möjligheter att köpa subventionerade tjänster, oavsett vilken inkomst eller samhällsstatus man har? Men, känns som ett symptom för ett land där det är helt normalt att slänga ut saker som fungerar och renovera med nytt vart femte för att ”vi behövde förnya oss lite”.
Självklart ska de ha mer då de bidrar mer
Citera
2024-06-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Det stämmer dock inte helt. Många arbeten är nu vita och då betalas det skatt på dom.
Tidigare var flytthjälp, städning etc svartjobb. Det är dom inte idag.
Har du funderat på vad det kan bero på?

Kan RUT-och ROT-avdrag ha någon del i det?

Du får får väl fundera ett tag.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-12 kl. 20:01.
Citera
2024-06-12, 20:06
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Beslutet innebär att man får göra rotavdrag för 75 000 kronor, plus rutavdrag för 75 000 kronor, per person i år. Det är en dubblering av det tidigare gemensamma taket.

Men det är bara de som tjänar över 58 000 kronor i månaden

https://sverigesradio.se/artikel/hojt-rut-och-rotavdrag-kan-bara-nyttjas-av-hoginkomsttagare
Kul att folk som förtjänar sitt uppehälle i socialdemokratins Sverige får något och inte bara bidragstagare
Citera
2024-06-12, 20:27
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
Det är väl inte bara skatt på lön som räknas utan snarare hela den skatt som man betalat enligt deklarationen. Exempelvis skatt på utdelningar, skatt på fonder, skatt på aktievinster osv.
Nej, skatt på utdelningar och alla varianter av inkomster av kapital gills inte.

Avdragen kan göras mot kommunal och statlig inkomstskatt, statlig fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift.
Citera
2024-06-12, 20:37
Medlem
Agent.Smiths avatar
Kvalificerat skattedribbleri. Sänk skatten istället.
Citera
2024-06-12, 20:47
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du tolkar texten fel.
Alla får göra obegränast med RUT- och ROT-avdrag, men hur mycket som godkänns beror på hur mycket skatt du betalar.
Det är bara de som tjänar över 58000:-/månad som betalar in så mycket skatt att de får möjligheten att fullt utnyttja det högre RUT-avdraget.

Din konspirationsteori är alltså falsk. Skulle man göra som du önskar skulle det bli tvärt om: Att den som tjänar lite men gör stora RUT- och ROT-avdrag slipper betala skatt över huvud taget. Alltså att lättja och lathet belönas, inte hårt arbete.

Anledningen till din ilska finns istället hos den tidigare rödgröna regeringen. De införde ett tak för RUT och ROT just därför att "de rika" inte skulle få samma procentuella förmån som de med lägre inkomster. Eftersom lönerna ökat flyttar man bara den gränsen lite högre.

Lösningen på ditt problem är istället att arbeta mer så att du betalar mer skatt och därmed kvalificerar dig till ett högre avdrag! Eller använd din fritid till att göra jobbet själva istället för att ta in en hantverkare.

Lösningen på orättvisorna är att ta bort RUT och ROT helt. Känns ruttet att staten subventionerar en hel sektor därför att man inte kan stävja svartarbete. Orättvist mot alla som jobbar hederligt.
Citera
2024-06-12, 21:31
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Skandal att skattebetalare ska finansiera tjänstefolk åt dom rika, tänk efter det är bara sjukt
Citera
2024-06-12, 21:42
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Om man vill göra det mer lönsamt att jobba mycket som förpliktigar till inkomstskatt, hade det väl varit bättre att bara sänka marginalskatterna? Mtp. att det mesta ändå skatteplaneras bort, tror jag inte ens att man hade förlorat så mycket på det.

Nu känns det som att man tar pengar från läkare och advokater och sen tröstar dem med att det blir billigare att bygga om en altan.
Citera
2024-06-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Om man vill göra det mer lönsamt att jobba mycket som förpliktigar till inkomstskatt, hade det väl varit bättre att bara sänka marginalskatterna? Mtp. att det mesta ändå skatteplaneras bort, tror jag inte ens att man hade förlorat så mycket på det.

Nu känns det som att man tar pengar från läkare och advokater och sen tröstar dem med att det blir billigare att bygga om en altan.

Men att bygga om altanen genererar till att stimulera marknaden. Att sänka marginalskatten i dessa tider förlorar man på, det är ändå inte alla som utnyttjar ROT och RUT då bolåneräntan fortfarande är hög, man är fortfarande försiktig.
Citera
2024-06-12, 21:56
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Skandal att skattebetalare ska finansiera tjänstefolk åt dom rika, tänk efter det är bara sjukt
Jamen tänk på alla pig-jobb som skapas, som dina barn kan försörja sig på sedan!
Citera
2024-06-12, 21:59
Medlem
Jag tycker den intressanta debatten är _varför_ Sverige behöver ha denna subventionering. RUT. ROT.

Varför.

Har Tyskland detta? Finland?

Hur man än ser det så har vi statligt subventionerade snickare, rörkrökare, murare, plattsättare, golvläggare, plåtslagare och takläggare. M fl. Städerskor.

Har vi så hög skatt och låga löner i Sverige så att alla skattebetalare måste bidra till RUT och ROT skall tillfalla bara den rika delen av befolkningen.

Jag tycker debatten skall handla om varför vi behöver ha RUT/ROT överhuvudtaget…

Är det inte ett symptom? På ett sjukt samhälle där branscher inte bär sig själva utan måste ha hyresrättsboendes surt förvärvade pengar för att, hum hum, ”överleva”.

Samma sak med ränteavdraget? Kan vi ha den diskussionen?

Personligen tjänar vi båda långt över 58000 och vi är båda ”högerkonservativa” men RUT och ROT tycker vi båda är djupt orättvisa reformer. Jag fattar att man kanske vill kunna ha detta vred att vrida på men varken RUT, ROT eller ränteavdragen ändrades under brinnande högkonjunktur.

Jag tycker rättvisedebatten är viktig men f-n om inte den andra debatten är viktigare. Det är därför jag vill ha mycket MINDRE skatt i detta land, större lönespridning (ta bort den orättvisa statliga inkomstskatten!) och ökat personligt ansvar. Vissa tycker annorlunda. 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-06-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Samma sak med ränteavdraget? Kan vi ha den diskussionen?
För att vi betalar skatt på ränta. Ta bort det ena så okej med det andra.

Jag betalade nästa tjugotusen i skatt på ränta 2023 (inklusive skatt på isk), varför ska jag göra det? Jag har låglöneyrke (350k inklusive en jävla massa nätter och helger). Kvittat med skatt på ränta som jag betalar.

Skrev fel, jag hade ungefär tjugotusen i kapitalinkomst. Så skatten var 30% av det.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-12 kl. 22:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in