2024-06-12, 20:34
Medlem
Ja, som rubriken lyder. Har jobbat inom både rekrytering och senaste 5 åren som HR Business partner. Erfarenhet både från offentlig och privat sektor. Shot!
Citera
2024-06-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monmonmon
Ja, som rubriken lyder. Har jobbat inom både rekrytering och senaste 5 åren som HR Business partner. Erfarenhet både från offentlig och privat sektor. Shot!

Inom vilken bransch? Antar att du är kvinna?
Citera
2024-06-12, 20:35
Medlem
Kapten-Kepss avatar
1. Hur mkt tittar du på folks löner bara för att du är nyfiken?
2. Hur mkt "rättvisa" finns det kring lönesättningen?
3. Har chefer rimliga löner eller belönar de varandra orimligt?
Citera
2024-06-12, 20:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ge exempel på ett bra personlig brev för den som vill ta steget upp på chefsnivå
Citera
2024-06-12, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analterego
Inom vilken bransch? Antar att du är kvinna?

Tech. Och ja, jag är kvinna.
Citera
2024-06-12, 21:01
Medlem
Knotknets avatar
Varför finns det så många dåliga rekryterare?
Citera
2024-06-12, 21:02
Medlem
auruns avatar
Citat:
Tech. Och ja, jag är kvinna.
Hur finner du mening i vardagen när du vet att du har ett låtsasjobb?
Citera
2024-06-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
1. Hur mkt tittar du på folks löner bara för att du är nyfiken?
2. Hur mkt "rättvisa" finns det kring lönesättningen?
3. Har chefer rimliga löner eller belönar de varandra orimligt?

1. Händer absolut, men inte så att jag söker upp en individ i systemet bara av nyfikenhet. Men sitter man med en stor Excel-fil så händer det att blicken fastnar på vissa individer.

2. Tråkiga svaret är ”beror på”. Sen beror det lite på vad du menar med orättvisa. Den främsta i min mening är utifrån kön. Men i en organisation med fler än 25 medarbetare har vi som arbetsgivare en skyldighet att kartlägga och arbeta för likvärdiga löner. Vid lönesättning ska inte kön/etnicitet/ålder/sexuell läggning osv vara en faktor. Lika jobb, lika prestation = lika lön. Men det här med att lönen är differentierad utifrån prestation är rätt svår för en del medarbetare att förstå och acceptera.

3. I det stora hela och utifrån de organisationer jag arbetat i - ja. Men att läkare som är chef i vården tjänar multum jämfört med om en sjuksköterska ska ha samma roll? Nej det är inte rimligt i min mening
Citera
2024-06-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ge exempel på ett bra personlig brev för den som vill ta steget upp på chefsnivå

Först och främst - varför är du intresserad av att bli chef, din syn på ledarskap och har du varit ledare på något vis utan att vara chef och vad lärde du dig av det?
Citera
2024-06-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Varför finns det så många dåliga rekryterare?

Ställt mig själv den frågan många gånger. Tror tyvärr många rekryterare glömmer bort sin roll och vem som finns till för vem, och glömmer bort att fokus kanske borde ligga på kandidatupplevelsen för att vara en attraktiv arbetsgivare oavsett om kandidaten får jobbet eller ej.
Citera
2024-06-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Hur finner du mening i vardagen när du vet att du har ett låtsasjobb?

Jag tycker inte att det är ett låtsatsjobb. Är mitt jobb kärnverksamheten i vad vi gör? Absolut inte. Men om jag kan stötta chefer i det som rör medarbetare och ge dem verktyg så de kan bli bättre ledare, så kommer det påverka vår business positivt. Medarbetare som trivs och mår bra på jobbet = engagerade medarbetare = presterar bättre
Citera
2024-06-12, 21:20
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ställt mig själv den frågan många gånger. Tror tyvärr många rekryterare glömmer bort sin roll och vem som finns till för vem, och glömmer bort att fokus kanske borde ligga på kandidatupplevelsen för att vara en attraktiv arbetsgivare oavsett om kandidaten får jobbet eller ej.
Jag tycker många rekryterare har anmärkningsvis låg kunskap om de branscher de rekryterar inom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in