Citat:
Naturligtvis kan man inte få böter för det. (Har man fått betalt innan kan det vara kontraktsbrott så man får betala tillbaka pengar.)Jag undrar att OM surrogatmamman skulle ändra sig och vilja behålla barnet hon burit på, vad får hon för böter(antar jag) då? Att om föräldrarna inte hämtar barnet är det väl hon som ska ta hand om barnet om hon inte väljer att adoptera bort den. Jag tänker att de flesta gravida känner ju saker för barnet de bär på, att det blir en relation redan innan födseln, så då kunde hon ju ångra sig och vilja behålla barnet själv även om det inte är hennes biologiska barn?
I nästan alla länder / delstater / provinser så är den som föder barnet = mor till barnet, och ägare av barnet.
Inte den som är genetiskt ursprung för ägget. Finns folk som gör tvärt om också, en person donerar ägget till en som bär ägget och där den som föder är den som ska ha kvar barnet som sitt.
På några få platser kan man skriva kontrakt på att barnen ska tillhöra köparen. I Kalifornien tror jag man kan göra så, då kan inte föderskan ta barnet. I Texas kan föderskan behålla barnet och kan ge fingret till köparen. I Nevada kommer det vara upp till domstolen att avgöra vem som ska ha barnet, om både föderskan och köparen gör anspråk på det. Det var tillåtet i en delstat i Mexico, Tabasco, att skriva kontrakt så att barnet tillhör köparen. Men det togs bort.
Oftast så ställer man krav på surrogatmodern, på att hon ska ha egna barn sedan innan, genomför psykologiska tester, o.s.v., så man minskar risken för att hon ska vilja behålla barnet själv.