2024-06-11, 23:10
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Jag undrar att OM surrogatmamman skulle ändra sig och vilja behålla barnet hon burit på, vad får hon för böter(antar jag) då? Att om föräldrarna inte hämtar barnet är det väl hon som ska ta hand om barnet om hon inte väljer att adoptera bort den. Jag tänker att de flesta gravida känner ju saker för barnet de bär på, att det blir en relation redan innan födseln, så då kunde hon ju ångra sig och vilja behålla barnet själv även om det inte är hennes biologiska barn?
Naturligtvis kan man inte få böter för det. (Har man fått betalt innan kan det vara kontraktsbrott så man får betala tillbaka pengar.)

I nästan alla länder / delstater / provinser så är den som föder barnet = mor till barnet, och ägare av barnet.

Inte den som är genetiskt ursprung för ägget. Finns folk som gör tvärt om också, en person donerar ägget till en som bär ägget och där den som föder är den som ska ha kvar barnet som sitt.

På några få platser kan man skriva kontrakt på att barnen ska tillhöra köparen. I Kalifornien tror jag man kan göra så, då kan inte föderskan ta barnet. I Texas kan föderskan behålla barnet och kan ge fingret till köparen. I Nevada kommer det vara upp till domstolen att avgöra vem som ska ha barnet, om både föderskan och köparen gör anspråk på det. Det var tillåtet i en delstat i Mexico, Tabasco, att skriva kontrakt så att barnet tillhör köparen. Men det togs bort.

Oftast så ställer man krav på surrogatmodern, på att hon ska ha egna barn sedan innan, genomför psykologiska tester, o.s.v., så man minskar risken för att hon ska vilja behålla barnet själv.
Citera
2024-06-12, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Vet inte om någon av oss har fått läsa avtalet, men jag vet inte vad som står där.
Företaget verkar anse att "slutet" är när barnet är fött. Pappan med tvillingarna verkar anse att "slutet" är när barnen har landat i Sverige och alla papper är klara.

Som jag förstod det så hade "gamlingarna" betalt extra för att den flummige juristen skulle hjälpa dem med pappren för att ordna så att pappan fick vårdnad över barnen, barnen blev svenska medborgare, att pappans fru fick adoptera barnen osv, så den biten bör alltså inte ha ingått.

Om det inte står tydligt i avtalet att företaget tar på sig kostnaderna för eventuell sjukhusvård och sjuktransport så är det faktiskt pappans ansvar. Det är han som valde att hans barn skulle födas på andra sidan jordklotet.

Ja han valde det själv. Också att det skulle vara en tvillinggraviditet vilket är förenat med en hög risk.
Citera
2024-06-12, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tror inte att Tobias menade att Eduardo skulle delta i utspring när döttrarna tar studenten. Eller agera best man. Utan snarare kanske till barnen är på plats i Sverige.

Eduardo själv var ju missnöjd över hur hans eget surrogat-ärende sköttes. Det känns märkligt att han nu ”på den andra sidan” anser tvärtom att Tobias är gnällig.

Han är ju gnällig. Det är som att han inte förstår vad det innebär att skaffa barn.
Tror du det står i hans kontrakt att Eduardo ska fixa allt tills barnen är i Sverige? Troligtvis inte.
Citera
2024-06-12, 10:49
Medlem
Såg just tredje och sista delen på play. Herrejävlar, en pedofil som gillar småtjejer på 6-10 år beställde alltså en surrogatdotter. Branschen måste regleras, förbud funkade fint på 80-talet men med modern teknik, internet och flygresor köper ju folk bara surrogat utomlands, totalt utan några bakgrundskoller. Jämför kollen av hoppfulla adoptivföräldrar. Och pensionärsparet är rent tragiskt, synd att de satte två barn i den här situationen.
Citera
2024-06-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Han är ju gnällig. Det är som att han inte förstår vad det innebär att skaffa barn.
Tror du det står i hans kontrakt att Eduardo ska fixa allt tills barnen är i Sverige? Troligtvis inte.

Nej, det tror inte jag. Och det trodde inte Tobias heller.

Man kan ändå ställa frågan vad Nordic surrogacy själv menar med: ”Vi finns vid din sida från början till slut”? Eller: ”Följer dig under HELA processen”?

Nu är Nordic surrogacy bajsnödiga och har skrivit ett LÅNGT försvarstal på sin hemsida. Uppenbarligen är de rädda för allmänhetens och politikers reaktion på programserien.

Men det tänkte inte Eduardo på när han slängde luren i örat på Tobias under bästa sändningstid. Eller när han helt sonika LJÖG att företaget aldrig hade förmedlat surrogat till pensionärer - trots att sånt kan kollas i efterhand.

Eduardo är en simpel bedragare som har hittat ett sätt att tjäna pengar på människor desperation - och galna människors dårskap.

Det måste Sverige sätta stoppa på. Kan Danmark - då kan vi!
Citera
2024-06-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Såg just tredje och sista delen på play. Herrejävlar, en pedofil som gillar småtjejer på 6-10 år beställde alltså en surrogatdotter. Branschen måste regleras, förbud funkade fint på 80-talet men med modern teknik, internet och flygresor köper ju folk bara surrogat utomlands, totalt utan några bakgrundskoller. Jämför kollen av hoppfulla adoptivföräldrar. Och pensionärsparet är rent tragiskt, synd att de satte två barn i den här situationen.

Tråd finns ”Barnläkare från Skaraborg häktad för sexbrott på flera platser i Sverige.”
Citera
2024-06-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Tråd finns ”Barnläkare från Skaraborg häktad för sexbrott på flera platser i Sverige.”

Det hemska är att han fortfarande är pappan och enda vårdnadshavaren till dottern som han köpte från Ukraina.

Surrogat verksamhet har öppnat en ny dörr till pedofilerna. Vem vet hur många av dem driver en byrå? Därtill finns det säkert en uppsjö av ”Eduardos” ute i världen som skiter i ungarna och tänker på sin egen plånbok.

150miljarder om året..

Det börjar likna knarkhandel och vapenförsäljning..
Citera
2024-06-12, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej, det tror inte jag. Och det trodde inte Tobias heller.

Man kan ändå ställa frågan vad Nordic surrogacy själv menar med: ”Vi finns vid din sida från början till slut”? Eller: ”Följer dig under HELA processen”?

Nu är Nordic surrogacy bajsnödiga och har skrivit ett LÅNGT försvarstal på sin hemsida. Uppenbarligen är de rädda för allmänhetens och politikers reaktion på programserien.

Men det tänkte inte Eduardo på när han slängde luren i örat på Tobias under bästa sändningstid. Eller när han helt sonika LJÖG att företaget aldrig hade förmedlat surrogat till pensionärer - trots att sånt kan kollas i efterhand.

Eduardo är en simpel bedragare som har hittat ett sätt att tjäna pengar på människor desperation - och galna människors dårskap.

Det måste Sverige sätta stoppa på. Kan Danmark - då kan vi!

Försvarar inte Eduardo - det företaget han driver är galenskap. Men Tobias är också galen som använder sig av den här metoden för att få barn.
Citera
2024-06-12, 14:58
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Jag såg det tredje avsnittet igår och mitt intryck är att det äldre paret har lite problem med verklighetsuppfattningen. Men slutet när de satt ute och pratade om att få tillbaka barnen kändes det dock som om de själva inte riktigt trodde på det längre.

De sa att deras radhus dömdes ut för att trappan var för brant… Det är märkligt att de inte pratade mer om vilka anmärkningar socialen hade och bemötte/förnekade dem och berättade vilka förändringar de gjort. Eller om de gjorde det och att det sedan klipptes bort?

Hela reportaget om dem visar liksom bara hur olämpliga de är som föräldrar. Det är konstigt att de ställde upp på det här och jag undrar om de trodde att det skulle hjälpa dem att få tillbaka barnen?
Citera
2024-06-12, 15:01
Medlem
KnivStinas avatar
Vad kul det måste vara att begrava sina föräldrar vid 20 års ålder, utan syskon eller kanske övrig släkt?
Citera
2024-06-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Försvarar inte Eduardo - det företaget han driver är galenskap. Men Tobias är också galen som använder sig av den här metoden för att få barn.

Pensionärsparet är också helt blåsta i huvudet - har troligtvis varit det under hela sitt liv, men det hindrade inte Eduardo i sitt iver att tjäna pengar. Inte en tanke på barnen ..

Och sen ska vi inte ens tala om pedofiler som barnläkaren. Det är sådana här typer som dyker upp direkt när ngt inte är reglerat.

Sen är ju inte juristen heller helt hundra i skallen med tanke på hur han älskar att tänja på gränserna och tvinga staten på knäna inför ett fullbordat faktum.

Han tänkte inte heller på barnen och deras öde, utan såg detta snarare som ett spel som han ville vinna. Han ger ett intryck av att befinna sig i förpubertersåldern utan förmåga att se saker ur flera perspektiv. Det är som svenskt tv: allt handlar om att vuxna människor leker, medan vi andra tittar på OCH betalar för skiten.

Sverige kan inte bestämma över andra länders lagstiftning, men vi kan åtminstone se till att den här sortens förmedlingsfirmor inte får agera här i Sverige.

Förbjud skiten!
Citera
2024-06-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Jag undrar att OM surrogatmamman skulle ändra sig och vilja behålla barnet hon burit på, vad får hon för böter(antar jag) då?
Det beror på det aktuella landets lagstiftning. I Storbritannien bir surrogatmamman juridisk förälder och har rätt att behålla barnet efter förlossningen. I andra länder som Georgien har dom biologiska föräldrarna betydligt mer rättigheter rent lagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in