2024-06-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Slå tillbaka med samma mynt? själv har jag blivit utsatt för en ID-kapning, ger det mig rätt att ID-kapa id-kaparen ? sänker jag mig inte till samma nivå då ?

Jag vet inte vad ID-kapning är för något men eftersom du tar upp det som ett adekvat exempel, antar jag att det är en terrorhandling med sadistiska inslag genomförd i ditt numera plundrat och nedbränt hem, efter att ID-kaparen våldtagit och mördat din kvinna/man, slaktat dina barn medan du såg på, och du själv blivit misshandlad och bortförd, och används nu av ID-kaparen som gisslan/sköld, så att ID-kaparen kan undkomma lagföring, och du skriver på Flasback från en underjordisk tunnel i vilken du har tillbringat de senaste 8 månaderna.
Har jag fattat rätt?
Senast redigerad av dupazbita 2024-06-11 kl. 15:48.
Citera
2024-06-11, 17:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Oavsett vad man tycker om de civila dödsoffren i samband med operationen så är det objektivt otroligt imponerande att i fullt dagsljus kunna ta sig in i ett tättbebyggt område, späckat med beväpnade Hamas-män, och få ut 4 gisslan från lägenheter i två olika hus (varav en tre trappor upp).

Intressant genomgång av operationen som kostade ett (1!) IDF-befäl livet:
https://youtu.be/Uq7MfRzbTbE
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-03-22 kl. 02:00.
Citera
2024-06-11, 17:27
Medlem
Muslimfittas avatar
‘We’ve come to rescue you. Be calm’

Vilka hjältar IDF. Se det dramatiska klippet.

https://www.timesofisrael.com/dramatic-new-footage-shows-troops-rescuing-three-hostages-from-gaza-home/
Citera
2024-06-11, 20:35
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
FN skulle inkluderat den arabiska nationen tillsammans med Transjordanien. Då hade denna konflikten varit slut för längesen. Då hade vi hade haft en konflikt mellan Israel och Transjordanien ( Jordanien) och alla vet att Israel och Jordanien skrev fredsavtal 1979.
Vi andra vet att det skedde 15 år senare 1994, Egypten gjorde det dock 1979.
Västbanken var en del av Jordanien fram till 1967 då Israel ockuperade området. Sedan dess accepteras ingen annan än Israels militära makt där och det kommer aldrig att förändras.
Citera
2024-06-11, 23:27
Avstängd
Dessa förhandlingar om vapenvila börjar bli tröttsamma..Både Israel/Hamas vill kriga..

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/hamas-ledaren-civila-offer-ar-nodvandiga/
Citera
2024-06-12, 07:16
Bannlyst
Citat:
Dessa förhandlingar om vapenvila börjar bli tröttsamma..Både Israel/Hamas vill kriga..

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/hamas-ledaren-civila-offer-ar-nodvandiga/

Bara det att civiliserade länder och FN förhandlar med terroristerna i Hamas är ju uppåt väggarna fel. Det rätta vore ju att gå in med samlad kraft och utrota Hamas i grund. Därefter kan vi börja skissa på en lösning.

Ja men kom igen, ska vi förhandla med IS också? Eller med Putin?
Citera
2024-06-12, 08:17
Avstängd
Allting går enligt plan, enligt Sinwar. Att kvinnor och barn dödas är helt enligt plan. Det är nödvändigt.

Sinwar jämför kriget med Israel med kriget mellan Algeriet och Frankrike mellan 1954-1962 då 900 000-1 500 000 miljoner människor dog. Han är helt galen och denna galenskap måste man sätta stopp för nu.

https://omni.se/hamasbrev-visar-kallblodig-syn-pa-civila-forluster/a/2530Rl
Citera
2024-06-12, 13:42
Medlem
Citat:

Jag tror att Israel nu nöjer sig med att få ut gisslan. Detta är redan ett krig som markerar vad Israel tolererar från terrororganisationerna längs sina gränser.

Att utplåna Hamas är omöjligt, då hela befolkningen är Hamas. Det enda som återstår är att dra sig ur och låta dessa terrorister på Gaza ta hand om sina förstörda byggnader och skräp själva. En omöjlig uppgift då hela befolkningen är vana att bli matade och att pengarna flödar in i olika projekt. Min tanke är att det blir inte samma generösa bistånd som förr, och då löser sig många problem per automatik. Folk kommer lämna Gaza. När de inte längre kan skylla på Israel är det omöjligt för Hamas att styra befolkningen.

Intresset vi ser nu för Gaza bland olika krafter i väst handlar om hatet för Israel och civilisationen. När Israel drar sig tillbaka är intresset för denna konflikt borta. Araber som plågar araber ser vi överallt, och särskilt Jemen är anmärkningsvärt. Där vi ser hur barn svälter ihjäl utan att någon islamist bryr sig.
Citera
2024-06-12, 15:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror att Israel nu nöjer sig med att få ut gisslan. Detta är redan ett krig som markerar vad Israel tolererar från terrororganisationerna längs sina gränser.

Att utplåna Hamas är omöjligt, då hela befolkningen är Hamas. Det enda som återstår är att dra sig ur och låta dessa terrorister på Gaza ta hand om sina förstörda byggnader och skräp själva. En omöjlig uppgift då hela befolkningen är vana att bli matade och att pengarna flödar in i olika projekt. Min tanke är att det blir inte samma generösa bistånd som förr, och då löser sig många problem per automatik. Folk kommer lämna Gaza. När de inte längre kan skylla på Israel är det omöjligt för Hamas att styra befolkningen.

Intresset vi ser nu för Gaza bland olika krafter i väst handlar om hatet för Israel och civilisationen. När Israel drar sig tillbaka är intresset för denna konflikt borta. Araber som plågar araber ser vi överallt, och särskilt Jemen är anmärkningsvärt. Där vi ser hur barn svälter ihjäl utan att någon islamist bryr sig.

Israel kan knappast släppa Filadelfia-korridoren..alltså gränsen mellan Gaza och Egypten. Då lär de hjärntvättade i Gaza rusta för nya krig..för så galna är de.
Citera
2024-06-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Kan inte judar som blev av med sina hem i Tyskland åka tillbaka och kräva sina gamla hem tillbaka?

eller de. ca 800’000 som flydde från arabländer, 1920 och frammåt
Citera
2024-06-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Ja hela befolkningen är terrorister i gaza så enkelt är det men dom går ändå och besegra mer bomber ingen mat inget vatten osv så måste gaza kapitulera till slut gör dom inte det svälter dom ihjäl och problemet löser sig av sig själv
Citera
2024-06-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja hela befolkningen är terrorister i gaza så enkelt är det men dom går ändå och besegra mer bomber ingen mat inget vatten osv så måste gaza kapitulera till slut gör dom inte det svälter dom ihjäl och problemet löser sig av sig själv

Exakt !

Svält ut råttjävlarna och låt dem sakta och säkert tyna bort från denna värld ! !

Araber och muslimer i allmänhet och palestinier i synnerhet är ju De Facto den totala motsatsen till det framgångsrika Israel !
Ingen kommer sakna dem i framtiden då de enkom är ett problem för alla andra !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in