2024-06-11, 20:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Säkerheten och decentraliseringen är den stora skillnaden, pga de större blocken. 2 av de 3 viktigaste grundpelarna hos en kryptovaluta.
Fullständigt nonsens då bitcoin är extremt centraliserat i dagsläget.
Citera
2024-06-11, 20:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ja, du säger så om allt när argumenten tryter.
Citera
2024-06-11, 20:23
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, du säger så om allt när argumenten tryter.
Då antar jag att du kan visa exempel på de otaliga gånger som den undermåliga säkerheten hos bitcoin cash har utnyttjats av illvilliga entiteter?
Citera
2024-06-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vilken form av attacker är möjliga mot bitcoin i dagsläget?
Citera
2024-06-11, 20:42
Avslutad
Spånar lite om hur man tänkt sig att implementera världens nya ekonomiska systemet efter att ha läst den här artikeln:

Saudi Arabia joins BIS- and China-led central bank digital currency project

https://www.reuters.com/technology/saudi-arabia-joins-bis-led-central-bank-digital-currency-trial-2024-06-05/

Citat:
The mBridge transactions can use the code China's e-yuan is built on. That code is also available to the project's 26 other "observing members" that include the likes of the New York branch of the Federal Reserve, the International Monetary Fund and European Central Bank.

The BIS also said the mBridge platform was now compatible with the Ethereum Virtual Machine - a piece of software that forms the backbone of the network used by the Ether cryptocurrency.

En modell som rent spontant framträder blir:

Bitcoin som förstalager.

Ethereum som andralager (tokenization of everything).

Sedan behöver man väl någon sorts snabb betallösning som tredjelager, skulle man då t ex kunna addera en CBDC* till detta, som tredjelager?

(Jag vet att man bekämpar CBDC i USA men låt oss utgå ifrån att "etablissemanget" ändå kan implementera det bakvägen på något vis, för det kan man om man vill.)

*I sin förlängning tänker jag mig en global CBDC och inte en nationell.

Tankar om detta?
Citera
2024-06-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Spånar lite om hur man tänkt sig att implementera världens nya ekonomiska systemet efter att ha läst den här artikeln:

Saudi Arabia joins BIS- and China-led central bank digital currency project

https://www.reuters.com/technology/saudi-arabia-joins-bis-led-central-bank-digital-currency-trial-2024-06-05/

En modell som rent spontant framträder blir:

Bitcoin som förstalager.

Ethereum som andralager (tokenization of everything).

Sedan behöver man väl någon sorts snabb betallösning som tredjelager, skulle man då t ex kunna addera en CBDC* till detta, som tredjelager?

(Jag vet att man bekämpar CBDC i USA men låt oss utgå ifrån att "etablissemanget" ändå kan implementera det bakvägen på något vis, för det kan man om man vill.)

*I sin förlängning tänker jag mig en global CBDC och inte en nationell.

Tankar om detta?

Förstår inte hur du menar att en CBDC skulle vara ett tredjelager på bitcoin? Ska den ha fast växelkurs till BTC, eller ska den vara en egen token som ligger på Bitcoin, typ runes protocol?

(Spontant tror jag inte att någotdera alternativ är attraktivt för världens nuvarande makthavare.)
Citera
2024-06-11, 21:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Förstår inte hur du menar att en CBDC skulle vara ett tredjelager på bitcoin? Ska den ha fast växelkurs till BTC, eller ska den vara en egen token som ligger på Bitcoin, typ runes protocol?

(Spontant tror jag inte att någotdera alternativ är attraktivt för världens nuvarande makthavare.)
Gissningsvis använder den 3:e lagret som räls. Dvs allt det dåliga med fiat kommer kvarstå i denna CBDC (så som med alla CBDCs), bara det att den går ovanpå Ethereum eller valfri krypto istället för via banksystem, clearinghus och kortföretagens dyra och långsamma nätverk/processer.
Citera
2024-06-11, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Hur det löses rent tekniskt har jag inget bra förslag på, spontana tankar bara. Men i princip så borde man alltså kunna få modellen att funka?

Du tror alltså inte att det finns någon plan, eller låt oss säga ambition bortom "dollar-styret"?

BlackRock är tämligen öppna med vad man vill ha såväl BTC som ETH till, tycker jag.
Citera
2024-06-11, 21:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Du tror alltså inte att det finns någon plan, eller låt oss säga ambition bortom "dollar-styret"?
Förenkla systemet är väl planen?

Det är betydligt lättare att trycka på några knappar än att hålla på att syssla med sedelpressar och ge banksystemen onödig makt.
Citera
2024-06-11, 22:03
Avslutad
Citat:
Förenkla systemet är väl planen?

Det är betydligt lättare att trycka på några knappar än att hålla på att syssla med sedelpressar och ge banksystemen onödig makt.

Ambitionen är alltså att fortsätta trycka dollar, men digitala dollar istället för sedel-dollar, menar du?

Vem/vilka är det som har dessa ambitioner menar du?
Citera
2024-06-11, 22:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ambitionen är alltså att fortsätta trycka dollar, men digitala dollar istället för sedel-dollar, menar du?

Vem/vilka är det som har dessa ambitioner menar du?
Ja precis. Centralbankerna fortsätter att göra sin grej, fast utan att vara lika beroende av diverse privata banker som idag.
Citera
2024-06-11, 22:50
Avslutad
Citat:
Ja precis. Centralbankerna fortsätter att göra sin grej, fast utan att vara lika beroende av diverse privata banker som idag.

Kanske ..

Du svarade inte på frågan om vem/vilka det är som planerar det?

BlackRock anser ju uppenbart att BTC är guld 2.0, och Fink är inte bara CEO för BlackRock utan sitter också i WEF's styrelse. Är Fink inte med och bestämmer framtiden, så undrar jag vilka det är som gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in