Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnySamhall
Funderar på följande.
Ryssland ska "avnazifiera" Ukraina.
Ryssland ("Putins gäng") är nazister och kan enligt "experter" t om bli "värre än Hitler".
Zelensky har judiskt påbrå.
Några dussin svenska nazister åkte till Ukraina ca 2014 för att slåss mot Ryssland.
Logiken går ej ihop.
Finns det något annat krig/konflikt där det slängts med "nazi" och "Hitler" mer än detta krig?
Jag försöker sätta mej in i både rysslands situation och ukrainas - som vanlig fattig lågstående medborgare så att det blir verklighetstroget den situation jag normalt är i här hemma i Sverige. Jag tror fan att jag skulle bestämma mej för att fly från bägge länder i detta krig. Dels det omoraliska att tvingas döda sin granne och långväga släkting men samt detta propagandakrig där ALLA är nazis men där ALLA oxå är "godhetskrigare" beroende på vilken sida man råkar vara på.
Nazist-snacket som inleddes av putin är bara trams för att få med sig den ryska befolkningen genom att dra paralleller med WW2.
putin vill få till ett storryssland igen, men behöver ursäkter för att kunna invadera och ockupera utan att folket stör sig för mycket på krigen. Då passar det utmärkt att skrika nazist, hänvisa till 1942, och dra igång apparaten. ”En gammal fiende” att skylla på, så att säga.
Naturligtvis finns det nazister i Ukraina. Det finns också nazister i ryssland. Och i typ alla världens länder.
Däremot skulle man vilja fråga svenskarna som åkte ner för att strida i Ukraina, varför de valde Ukrainas sida? För vissa högerfolk (SD:are och högerut) verkar ju föredra ryssland. Men det kanske bara är för att man gillar putins raka rör kring woke, homosexualitet, och kärnfamiljen. Eller så finns det sponsring.