Citat:
Ursprungligen postat av
BothSidesNow
Varför klagar alla på Tyskland?? Dom har verkligen stöttat Ukraina på ett föredömligt sätt. All heder åt dem!
Vet inte hur andra ser på saken, men de enda tyskar jag har åsikter om är syltryggen Scholtz och förrädarna Schröder och Wagenknecht. Hoppas att Pistorius blir nästa (järn)kansler.
Nu ska jag dryga mig med lite mer finska länkar.
USA tillåter nu Azovbrigaden få jänkarvapen.
Citat:
USA:s president Joe Bidens administration planerar att tillåta användning av amerikanska vapen för den kontroversiella Azovbrigaden. Det rapporterade Washington Post på måndagen, baserat på information från USA:s utrikesdepartement. Enligt tidningen har UD ändrat ståndpunkt och beslutat att häva förbudet som funnits i tio år. Beslutet grundar sig på det faktum att den nya utredningen inte har funnit några bevis för att Azovbrigaden skulle ha begått brott mot de mänskliga rättigheterna.
- Efter en grundlig utredning klarade Ukrainas 12:e Azovbrigad en inspektion av utrikesdepartementet, skriver utrikesdepartementet i ett uttalande som Washington Post tagit del av. Enligt amerikansk lag är det förbjudet för landet att ge militärt stöd till utländska militära enheter som har begått brott mot de mänskliga rättigheterna.
Självklart gnäller pervot peskov
Citat:
Peskov beskrev informationen till reportrar som "extremt negativ". Enligt honom visar beslutet att USA inte har några gränser när man med alla medel försöker skada Ryssland.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010421668.html
Och så till avdelningen ryssens hybridkrigsföring mot andra länder.
Fortsatta GPS-störningar i Finland samt cyberattacker mot svenska hemsidor.
Citat:
PÅ tisdagsmorgonen var Finnairs flyg från Helsingfors till Joensuu tvunget att återvända till Helsingfors. Planet kunde inte närma sig och landa på grund av GPS-störningar, enligt Finnairs kommunikation.
- Ombord fanns 25 passagerare och flyget återvände till Helsingfors, säger Kaisa Tikkanen från Finnairs kommunikationsavdelning.
Centerns riksdagsledamot Hanna Räsänen berättade för X-sängen att hon på grund av händelsen inte själv kunde flyga till Helsingfors.
- Planet som var på väg till Joensuu kunde inte landa på grund av GPS-störningar. Voihan Venäjä. Det var där förmiddagens utskottsmöten gick, skriver Räsänen.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010491740.html
"Voihan Venäjä" är ett av de gamla finska uttrycken för att uttrycka irritation, kritik eller något annat negativt där nyckelordet är "voihan". Har själv svårt att göra en direktöversättning då det blir en "lost in translation"-moment, men ordvitsandet har med ryssland att göra.
Till börje: att kalla att jag drygar mig är ganska magstarkt när det kommer från någon som okritiskt, ohämmat samt ofiltrerat sväljer, rapar och återupprepar precis mer eller mindre ordagrant allt som kommer från den neo-boljevistiska och pro-fascistoida maffiahögborgen kreml. Vet hut!