2024-06-11, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Ja det är märkligt. Man kan ju tycka att det borde vara mer konstruktivt att fokusera på att ringa in en GM eller grotta ner sig i ett uppslag man tror på, istället för att lägga ner större delar av dygnet på ett uppslag man inte tror på, dessutom förlöjliga såväl uppslag som de användare som tror på det. Mycket fascinerande.

Det är allvarligt att officiellt via åklagare och Polis anklaga en uppenbart oskyldig människa som Stig Engström.
Efter KPs famösa PK så har Engström en särställning,vilket gör kritik emot utpekandet extra viktigt.
Därför är det helt okay att kritisera hypotesen in absurdum,eftersom utpekandet var så allmänt offentligt gjort av personer i ansvarsställning.
Citera
2024-06-11, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
KN säger att hon ser paret gå Sveavägen i riktning mot Kungsgatan. De går ganska långsamt och stannar upp tittar i olika skyltfönster.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMNnI0V3p0UVF3RlE/view?resourcekey=0-OFPLEMzJInsV7rnTXJSFKA

Huruvida detta var makarna Palme och iakttagelsen i övrigt stämmer går inte att ta för givet. Folk ser och tolkar saker som inte behöver stämma med verkliga förhållanden. När makarna Palme lämnade Grand är obevisbart enligt mig. GMP föreslår 23.15. Enligt mig går det inte att säga att det är korrekt.

Man kan göra ett tankeexperiment och leka lite med materialet. Ponera att ett vittne som kände SE och som såg Mårtens Grandman och tyckte att denne såg ut som SE. Ingen såg vad som hände efter att SE stämplade ut 23.19 förrän han kom hem. SE lämnade inga uppgifter om vad som hade hänt på Sveavägen. Skulle man då som polis utifrån i övrigt orört material hävda att SE hade alibi och avskriva honom med hänvisning till att makarna Palme måste ha haft en medelhastighet av 1,3 m/s, inget annat vore möjligt?

Det går att räkna bakåt från en rimlig mordtid och via materialuppgifter få fram en realistisk tidpunkt då makarna lämnar sin plats utanför bokhandeln och påbörjar sin sista promenad Sveavägen söderut.

Via vittnen som observerat makarna från bokhandeln fram till mordplatsen,via kringuppgifter såsom exempelvis att bokhandelns skyltfönster har släckts 23.15 mm mm så bör man kunna komma rimligt nära.Lägg till rimlig gånghastighet för äldre par i armkrok en snål Februarikväll osv.

Jag arbetar med mordtid 23.21.00 och då får jag fram en rimlig anträdan av sista promenad 23.17.00

De flesta synes hamna omkring cirka fyra minuter från det promenaden startas fram tills dess att mördarens första skott avskjuts.
Citera
2024-06-11, 08:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
KN säger att hon ser paret gå Sveavägen i riktning mot Kungsgatan. De går ganska långsamt och stannar upp tittar i olika skyltfönster.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMNnI0V3p0UVF3RlE/view?resourcekey=0-OFPLEMzJInsV7rnTXJSFKA

Huruvida detta var makarna Palme och iakttagelsen i övrigt stämmer går inte att ta för givet. Folk ser och tolkar saker som inte behöver stämma med verkliga förhållanden. När makarna Palme lämnade Grand är obevisbart enligt mig. GMP föreslår 23.15. Enligt mig går det inte att säga att det är korrekt.

Man kan göra ett tankeexperiment och leka lite med materialet. Ponera att ett vittne som kände SE och som såg Mårtens Grandman och tyckte att denne såg ut som SE. Ingen såg vad som hände efter att SE stämplade ut 23.19 förrän han kom hem. SE lämnade inga uppgifter om vad som hade hänt på Sveavägen. Skulle man då som polis utifrån i övrigt orört material hävda att SE hade alibi och avskriva honom med hänvisning till att makarna Palme måste ha haft en medelhastighet av 1,3 m/s, inget annat vore möjligt?

Vittnet KN är intressant när det gäller att uppskatta gångtider.
Det tar henne ca 15 minuter att gå från rummet där hon har tvn och sovrummet. Beroende på hur stor lägenhet hon har är gånghastigheten väldigt långsam hur man än räknar.

KN ger också utrymme för världshistoriens längsta "avsnäsning" då hon håller öppet för att hon stickade 15-30 minuter efter att hon sett "LOP" korsa gatan tills att hon hörde skotten.

Det kan således varit en lång och utdragen "avsnäsning" som började strax efter 23.00 och avslutades 23.22. Det går att tänka sig att den påhittade GM-SE avvek från sin egen "avsnäsning" och sprang runt Skandiahuset, rusade genom källaren och upp på sitt tjänsterum där det påhittade mordvapnet förvarades och stämplade ut i god tid för att mörda OP.

Ingenting är omöjligt när det gäller den påhittade GM-SE!
Citera
2024-06-11, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är allvarligt att officiellt via åklagare och Polis anklaga en uppenbart oskyldig människa som Stig Engström.
Efter KPs famösa PK så har Engström en särställning,vilket gör kritik emot utpekandet extra viktigt.
Därför är det helt okay att kritisera hypotesen in absurdum,eftersom utpekandet var så allmänt offentligt gjort av personer i ansvarsställning.

1. Uppenbarligen var han inte uppenbart oskyldig, enligt KP, HM och de övriga i PU. Lev med det.
2. Istället för att kritisera nedläggningen och utpekandet in absurdum 24/7 i fyra år, kan man ju tycka att det vore mer konstruktivt att fokusera på "rätt" GM? Frågor på det?
3. Med tanke på att KP, HM och de övriga i PU har tio ggr mer erfarenhet samt utbildning, osv än du och de övriga som sitter och gråter i Skandiamannen-tråden 24/7. Så är det givetvis rimligt, att anta att DE har rätt och DU har fel? Frågor på det?
4. Var inte du en lika enerverande och enträgen kämpe för Christer Pettersson fram till för något år sedan? Vad hände? Vaknade du en morgon och tänkte - CA it is!!! Resten är som sagt historia...
Citera
2024-06-11, 09:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Tänk att den påhittade GM-SE lyckades dupera alla vittnen som såg honom utanför Grand? Hur sannolikt är det?
Du har inte tänkt tanken att vittnena inte har sett vår Skandiaman figurera i media? Har för mig att till exempel AK i någon intervju menade att hon inte sett Engströms charader i media då det begav sig, inte förrän han blev presenterad som huvudmisstänkt i juni 2020.

LJ hade inte heller sett dessa framträdanden, inte förrän våren 2018.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-06-11 kl. 09:11.
Citera
2024-06-11, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Vittnet KN är intressant när det gäller att uppskatta gångtider.
Det tar henne ca 15 minuter att gå från rummet där hon har tvn och sovrummet. Beroende på hur stor lägenhet hon har är gånghastigheten väldigt långsam hur man än räknar.

KN ger också utrymme för världshistoriens längsta "avsnäsning" då hon håller öppet för att hon stickade 15-30 minuter efter att hon sett "LOP" korsa gatan tills att hon hörde skotten.

Det kan således varit en lång och utdragen "avsnäsning" som började strax efter 23.00 och avslutades 23.22. Det går att tänka sig att den påhittade GM-SE avvek från sin egen "avsnäsning" och sprang runt Skandiahuset, rusade genom källaren och upp på sitt tjänsterum där det påhittade mordvapnet förvarades och stämplade ut i god tid för att mörda OP.

Ingenting är omöjligt när det gäller den påhittade GM-SE!

KNs vittnesmål kan tyvärr icke ligga till grund för någonting.
Det finns,som du vet,ingen möjlighet att med någon säkerhet kunna fastslå att hon överhuvudtaget sett makarna.

Vi har Lisbeths vittnesmål om hur promenaden framskridit.Det finns ingen rimlig anledning att misstro hennes utsaga.
Citera
2024-06-11, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Du har inte tänkt tanken att vittnena inte har sett vår Skandiaman figurera i media? Har för mig att till exempel AK i någon intervju menade att hon inte sett Engströms charader i media då det begav sig, inte förrän han blev presenterad som huvudmisstänkt i juni 2020.

Alldeles riktigt gällande Korhonen. Man lär komma ihåg att inslaget med SE visades en gång 1986, möjligen repriserade man det i någon sändning. Risken att missa det var så klart stor. Inte konstigt alls att en hel hög missade inslaget, givetvis kan man inkludera några mordplatsvittnen till den skaran. Inget konstigt alls.

Det finns ju stollar i tråden, som tror att alla morsplatsvittnen såg alla tv-sända nyheter 24/7 och läste alla artiklar om MOP i tidningarna varje dag. Tråden drar åt sig en hel del bokstavsbarn tyvärr. Tack vare dem har de kunnigaste/seriösaste debattörerna sedan länge lämnat tråden. Trist utveckling.
Citera
2024-06-11, 09:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Det kändes märkligt också att KP på den molokna pressträffen inte visade hur han tänkte sig att mordet hade gått till utan fastnade i att inte kunna runda SE som misstänkt. Man fick ett intryck av att man mentalt låst sig vid SE som GM och blundat för allt som pekade bort från SE.

När argumenten tog slut började man rita en gul linje i mordplatsskissen och fantisera om denna linje. När nyhetens behag med gult bläck falnade på pressträffen övergick KP till att gissa på sulor. Det kändes lite som om tiden måste fyllas ut med något eftersom verklig substans saknades.

När tittarna började nicka till då inget av intresse som inte redan var känt presenterades blev det 'filmtajm' och KP fyllde ut tiden på pressträffen med klipp från Rapport. Det kändes nästan som om KP hånade tittarna.

Den enda som inte kände sig hånad efter pressträffen var SE själv eftersom han var död.

Edit: SEs påhittade mordsulor är så hala att de inte går att binda till de verkliga mordsulorna då de är så släta att mönstret inte går att jämföra enligt NFC.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-11 kl. 10:03.
Citera
2024-06-11, 09:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

LJ hade inte heller sett dessa framträdanden, inte förrän våren 2018.

Vari ligger rationaliteten att den påhittade GM-SE skulle tycka att det var ett troligt utfall av att visa sig i media? Att ingen tittade eller att de som tittade inte kände igen honom som Grandmannen?

Du kanske inte ser problemet här själv, men många gör nog det.
Citera
2024-06-11, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
1. Uppenbarligen var han inte uppenbart oskyldig, enligt KP, HM och de övriga i PU. Lev med det.
2. Istället för att kritisera nedläggningen och utpekandet in absurdum 24/7 i fyra år, kan man ju tycka att det vore mer konstruktivt att fokusera på "rätt" GM? Frågor på det?
3. Med tanke på att KP, HM och de övriga i PU har tio ggr mer erfarenhet samt utbildning, osv än du och de övriga som sitter och gråter i Skandiamannen-tråden 24/7. Så är det givetvis rimligt, att anta att DE har rätt och DU har fel? Frågor på det?
4. Var inte du en lika enerverande och enträgen kämpe för Christer Pettersson fram till för något år sedan? Vad hände? Vaknade du en morgon och tänkte - CA it is!!! Resten är som sagt historia...

1.Uppenbart är han oskyldig i juridisk mening.Eftersom han är det så skall han inte pekas ut av personer som åklagare samt polis offentligt.Frågor på det?
2.Jag fokuserar på rätt GM,som du redan vet om.Eftersom jag gör det så måste jag ju därmed kunna kritisera utpekanden av "icke rätt" GMs.Oskyldiga personer skall väl inte anklagas utan mothugg?
3.Eftersom KP,HM med flera inte ens brytt sig om att författa en rimlig gärningsbeskrivning med SE i rollen som Palmes baneman samt att KP framför direkt felaktiga faktauppgifter som ligger till grund för utpekandet av Engström,så är det självfallet rimligt att kritisera detta.Frågor på detta?
4.Jag tillhör de få inom den allmänna Palmedebatten som kan erkänna personliga fel och brister och som därigenom kan ändra mig om argument är starkt nog.Detta ser jag som en styrka.Alltför många saknar denna förmåga och målar sig för evigt fast kring hypotes oavsett hur orimlig den är.
Att kunna ändra ståndpunkt i takt med att materialet blir större och ny fakta kommer i dagen är en styrka.Jag kan bara beklaga att du ser det som en svaghet.
Hur länge har du hållit fast vid din övertygelse?
Kommer du någonsin att kunna ändra dig om fakta faller annorlunda,eller kommer du att vägra?
Citera
2024-06-11, 09:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
KNs vittnesmål kan tyvärr icke ligga till grund för någonting.
Det finns,som du vet,ingen möjlighet att med någon säkerhet kunna fastslå att hon överhuvudtaget sett makarna.

Vi har Lisbeths vittnesmål om hur promenaden framskridit.Det finns ingen rimlig anledning att misstro hennes utsaga.

KN ska ändå dras upp i tråden tydligen.

Kanske det tyder på att hypotesen att SE mördade OP är väldigt svag?
Borde inte LOP korsat vägen även om någon annan än SE sköt OP?

De som inte tror på det får gärna jämföra med "två-olika-personer-teorin" som innehåller en bra förklaringsmodell om den påhittade mördaren SE inte ens är inblandad i mordet.
Citera
2024-06-11, 09:24
Avslutad
Citat:
1.Uppenbart är han oskyldig i juridisk mening.Eftersom han är det så skall han inte pekas ut av personer som åklagare samt polis offentligt.Frågor på det?
2.Jag fokuserar på rätt GM,som du redan vet om.Eftersom jag gör det så måste jag ju därmed kunna kritisera utpekanden av "icke rätt" GMs.Oskyldiga personer skall väl inte anklagas utan mothugg?
3.Eftersom KP,HM med flera inte ens brytt sig om att författa en rimlig gärningsbeskrivning med SE i rollen som Palmes baneman samt att KP framför direkt felaktiga faktauppgifter som ligger till grund för utpekandet av Engström,så är det självfallet rimligt att kritisera detta.Frågor på detta?
4.Jag tillhör de få inom den allmänna Palmedebatten som kan erkänna personliga fel och brister och som därigenom kan ändra mig om argument är starkt nog.Detta ser jag som en styrka.Alltför många saknar denna förmåga och målar sig för evigt fast kring hypotes oavsett hur orimlig den är.
Att kunna ändra ståndpunkt i takt med att materialet blir större och ny fakta kommer i dagen är en styrka.Jag kan bara beklaga att du ser det som en svaghet.
Hur länge har du hållit fast vid din övertygelse?
Kommer du någonsin att kunna ändra dig om fakta faller annorlunda,eller kommer du att vägra?

1. Uppenbarligen delar inte åklagaren och PU din uppfattning, och givetvis har de mer på fötterna än en klåpare på internet? Frågor på det?
2. Huruvida CA är "rätt" GM vet du ingenting om. PU utredde honom noggrant under flertalet år, utan att kunna hitta ett endaste bevis, bara lösa och sladdriga indicier. Frågor på det?
3. Ids inte svara. På tok för korkat.
4. Att du har ett uppblåst ego och noll självinsikt, har varit solklart sedan dagen du knallade in på detta fora. Sorry.

Jag har varit övertygad om SEs skuld i drygt fem år. Personligen har jag ingen som helst prestige i detta. Dyker det upp något som pekar i annan riktning än SE är det givetvis helt OK för mig. Det viktiga är att MOP får en "lösning".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in