2024-06-11, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast det är ändå märkligt att han valde att svänga upp över kullen strax innan Agia Marina. Tror att han förlorat omdömet helt där. Karta på hur dom tror att han har gått:
https://i.dailymail.co.uk/1s/2024/06/10/18/85917067-13513341-image-a-1_1718040034683.jpg

Vill passa på o tacka dig för ditt fina arbete i tråden!

Tack!

Ja, varför han troligtvis valde att svänga upp väster, över kullen strax innan Agia Marina, är ett mysterium. Kanske för att komma upp i höjd för att orientera sig? Kanske för utsikten? Han tycks ha varit på berget i 1 timme och 45 minuter. Han lär ha irrat runt ganska rejält, antingen medveten om att han var vilsen - eller kraftigt desillusionerad.
Citera
2024-06-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, lindriga symptom på solsting gjorde att han ville dra sig hemåt, vätskar upp sig på vägen hem och symptomen går över, tänker att han då kan passa på att bestiga berget med fin utsikt som han troligen spanat in under dagen och kanske även diskuterat med fru och vänner, de kände ju till att han hade en karta med sig där Agia Marina var utsatt, han är ju trots allt väldigt nära och är van vid att promenera varje dag.

Paraply, keps och vatten återställde kanske kroppen och han mådde bra när han var i närheten av Yachtklubben.

Det handlar inte om långa avstånd men kombinationen av värme, luftfuktighet och stigning gjorde att han uppe på berget fick värmeslag.

Tanken kan ha varit att gå mot bostaden men uppe på berget får han värmeslag och inser att han är illa ute och måste försöka ta sig till hjälp.

Närmsta hjälp finns i Agia Marina och han kämpar för att ta sig dit.

Vid fyndplatsen kan han ha svimmat, fått en blodpropp eller helt enkelt bara lagt sig ner för att samla kraft.

Jag inbillar mig att detta ligger nära sanningen om vad som har hänt.

Ja, du ligger nog nära sanningen.

Vidare, personer med förhöjd risk för värmeslag är:
- Personer med diabetes
- Personer som tar läkemedel mot depression/ångest
- 65+ år
Citera
2024-06-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De ägde (hon äger) ett hus där. Så rimligtvis var han ganska bekant med omgivningen.

I princip allt brittisk media skriver att paret inte ägde något hus på ön. Det var istället paret de semestrade med (en arkitekt och en jurist) som äger en lägenhet (3 sovrum) i Symi. Brittisk media skriver att de två paren bodde tillsammans i den lägenheten under semestern.
Brittisk media skriver även att detta var Michel Mosleys andra besök på ön, det senaste var för åtta år sedan.
Citera
2024-06-11, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
Det blir ju en definitionsfråga, men att ha svårigheter att lokalisera sig i tid (det var bara 20 minuter promenad till bussen i Pedi) och i rum (han gick förbi Pedi, vidare åt helt fel håll) tyder på att han blev desorienterad, troligtvis redan på den första sträckan mot Pedi.

Snabbaste vägen dit han hittades är nästan 4 km i delvis oändlig terräng, med +70 höjdmeter och i temperaturer över 40 grader. Inte ens som normaltränad och ca 20 år yngre hade jag gett mig ut på en sån vandring utan vatten.

Det är skillnad på att vara desorienterad och att göra en "klartänkt" felbedömning.

När han gick upp i bergen tror jag han var relativt klar i huvudet. Att gå till berget, istället för att följa huvudvägen till Symi, var nog ett helt medvetet beslut när han var relativt klartänkt.

Men han gjorde en rejäl felbedömning. Extremhetta, uttorkad, ett berg som visade sig bli en enorm utmaning.
Citera
2024-06-11, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Det är skillnad på att vara desorienterad och att göra en "klartänkt" felbedömning.

När han gick upp i bergen tror jag han var relativt klar i huvudet. Att gå till berget, istället för att följa huvudvägen till Symi, var nog ett helt medvetet beslut när han var relativt klartänkt.

Men han gjorde en rejäl felbedömning. Extremhetta, uttorkad, ett berg som visade sig bli en enorm utmaning.

Tror jag med
Frågan är hur mycket onödig tid han var däruppe eller gick han målmedvetet ner mot Marrinan?
Önskar nån kunde testgå sträckan Pedi Agian Marina (bergsvägen)
Nån av journalisterna borde göra det
Citera
2024-06-11, 03:25
Medlem
flashmaners avatar
Om jag förstått saken rätt så tog man bussen från Symi till Pedi, och sedan en båttur från Pedi till St Nicholas Beach. När de befinner sig på stranden så säger Mosley att han känner sig dålig, och beslutar sig för att promenera tillbaka till Pedi för att ta bussen hem till Symi.

Det som sedan uppenbarligen sker förefaller fullständigt irrationellt. Istället för att ta bussen tillbaka till Symi, så promenerar han rakt igenom Pedi ut på andra sidan i riktning bort från såväl Pedi som Symi och tycks företa sig att bestiga ett berg, en 65-plussare som känner sig dålig redan innan, i stekande hetta mitt på dagen när det är som allra varmast, utan vatten och utan mobil. Promenaden från Pedi ut till Agia Marina där han hittades är 10-15 minuter. Men han syns vad jag förstår på Agia Marinas CCTV närmare två timmar efter att han synts i Pedi. Han förefaller alltså ha kommit en bra bit upp på berget innan han vände ner, alternativt så har han stannat någonstans på vägen, en eller flera gånger.

Frågan som uppstår, kände han sig verkligen dålig till att börja med, eller var det bara en förevändning för att kunna lämna övriga och göra något annat som han hade planerat, och vad var i så fall det, som tog honom till andra sidan bukten och upp på ett berg, i den hettan.

På de filmsnuttar man sett av honom vid Blue Corner Cafe och sedan en bit längre bort på väg ut ur Pedi, så förefaller han gå med raska och målinriktade steg. Så man får intrycket att han hade ett tydligt mål. Han såg verkligen inte ut som någon som mådde dåligt eller var i dåligt skick. Jag får känslan att antingen så gick hans illamående över, eller så var det en förevändning för något annat.

Kanske ville han bara bestiga det där berget, men ingen annan ville det, så där såg han sin chans att "smita" iväg och göra det. Väl där uppe, eller på väg upp, så känner han att han inte kommer att orka, ser sig omkring efter närmsta "civilisation" och ser Agia Marina, varpå han ger sig iväg dit, men kombinationen ålder, hetta, vätskebrist och utmattning tar ut sin rätt och han orkar inte hela vägen fram.
Citera
2024-06-11, 05:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
Det blir ju en definitionsfråga, men att ha svårigheter att lokalisera sig i tid (det var bara 20 minuter promenad till bussen i Pedi) och i rum (han gick förbi Pedi, vidare åt helt fel håll) tyder på att han blev desorienterad, troligtvis redan på den första sträckan mot Pedi.

Snabbaste vägen dit han hittades är nästan 4 km i delvis oändlig terräng, med +70 höjdmeter och i temperaturer över 40 grader. Inte ens som normaltränad och ca 20 år yngre hade jag gett mig ut på en sån vandring utan vatten.

Kortaste landvägen dit han hittades är från Pedi/farbar väg, över berget, runt 1000 meter fågelvägen.

Han hade enligt uppgift vatten med sig.

Att befinna sig på berget och försöka ta sig till Agia Marina talar för att han inte var desorienterad. Han hade sannolikt ett mål den sista halvtimmen i livet och strävade dit, Agia Marina.
Citera
2024-06-11, 05:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tack!

Ja, varför han troligtvis valde att svänga upp väster, över kullen strax innan Agia Marina, är ett mysterium. Kanske för att komma upp i höjd för att orientera sig? Kanske för utsikten? Han tycks ha varit på berget i 1 timme och 45 minuter. Han lär ha irrat runt ganska rejält, antingen medveten om att han var vilsen - eller kraftigt desillusionerad.

Jag tycker inte att det är ett mysterium, snarare stödjer det teorin att målet primärt var utsikt från en höjd men att han där uppe fick ett akut behov av hjälp och bestämde sig för att försöka nå Agia Marina.

Hade han en karta med Agia Marina utsatt fanns vandringsleden sannolikt också markerad, han bör ha följt den om Agia Marina var det primära målet.

Istället avviker han från leden och tar sig upp på berget, det talar för att höjden var målet, kanske bergstoppen cirka 500 meter norr om Agia Marina.
Citera
2024-06-11, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker inte att det är ett mysterium, snarare stödjer det teorin att målet primärt var utsikt från en höjd men att han där uppe fick ett akut behov av hjälp och bestämde sig för att försöka nå Agia Marina.

Hade han en karta med Agia Marina utsatt fanns vandringsleden sannolikt också markerad, han bör ha följt den om Agia Marina var det primära målet.

Istället avviker han från leden och tar sig upp på berget, det talar för att höjden var målet, kanske bergstoppen cirka 500 meter norr om Agia Marina.

Ja , något åt det hållet definitivt.

Hur ser du på att han ser ut att ha varit på berget runt 1,5 timme innan han syns på kameran nere vid Agia Marina? Tog han gått om tid på sig för att utforska berget, eller varför tog rutten sådan tid innan han begav sig ner till Agia Marina? Det är just denna 1,5 timme som får mig att undra om att han trots allt kanske gick vilse och inte sökte utsikt.

Eller, att han avviker från den naturliga leden och går uppåt höjden för utsiktens skull, men går vilse i en drygt timme. Alternativt att han är redan är så pass utmattad att det är på grund av utmattningen det tar 1,5 timme där uppe på berget totalt.
Senast redigerad av GrevenFB 2024-06-11 kl. 06:06.
Citera
2024-06-11, 06:14
Medlem
https://www.newsit.gr/ellada/maikl-moslei-apo-tin-pempti-stin-astynomia-to-yliko-apo-tis-kameres-asfaleias-me-ton-parousiasti-nea -vinteo-ntokoumenta-apo-ti-symi/4106748/

Övervakningsbilderna från Agia Marina Beach, som visar Msoleys sista steg i livet, lämnades till polisen redan samma kväll som försvinnandet.

Enligt grekisk polis är det svårt att identifiera Mosley i filmen eftersom han såg ut som en liten grynig prick, på grund av bildkvalitén.

Polisen satt alltså i fyra dagar på övervakningsbilder som visar Mosleys sista steg vid Agia Marina Beach

Vi får hoppas att filmen blir offentlig, så vi får se om polisen har gjort bort sig totalt eller ej
Senast redigerad av GrevenFB 2024-06-11 kl. 06:31.
Citera
2024-06-11, 06:23
Medlem
Citat:
Expressen skriver fel.
Som vanligt, dasspapper.
Citera
2024-06-11, 06:41
Medlem
Den grekiske obducenten är ett geni. Han kan meddela att Mosley avled kl 16:00 fem dagar tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in