2024-06-10, 16:59
Medlem
Ukraina verkar helt plötsligt veta exakt var S-300/400 är när de slår på sin radar. Tyder på att de fått bättre tillgång till någon sort SIGINT förmåga. ASC 890 kan väl inte vara på plats förrän om några månader tidigast?

Möjligt att ryssarna blivit lata och flyttar systemen för sällan, de är trots allt inte smarta.
Citera
2024-06-10, 17:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Ukraina verkar helt plötsligt veta exakt var S-300/400 är när de slår på sin radar. Tyder på att de fått bättre tillgång till någon sort SIGINT förmåga. ASC 890 kan väl inte vara på plats förrän om några månader tidigast?

Möjligt att ryssarna blivit lata och flyttar systemen för sällan, de är trots allt inte smarta.
De har inte fått använda västs vapen mot mål i Ryssland förut. De har bara fått stå och se på när ryssarna beskjutit dem från andra sidan gränsen.

Nu kan de använda både HIMARS och Storm Shadow mot mål i Ryssland och det visar genast resultat. Dessa mål är elektroniskt beskyddade mot lättare drönare. Men mot väst-missiler har de inte en chans.
Citera
2024-06-10, 17:16
Medlem
ThinkRightlys avatar
Jag börjar inte skratta åt den ryska militären förrän Ukraina börjar återta sitt territorium.

Många här som blir överlyckliga och börjar skratta åt ryssen t.ex. så fort ett ryskt stridsflygplan har skjutits ner, ett S-400 system har förstörts, eller när ett ryskt oljeraffinaderi har sprängts.
Finns även ännu larvigare exempel där någon börjar skratta åt ryssen bara för att ryssen har satt extra skydd på stridsvagnarna, eller på motorcyklarna eller whatever.

Det var en här som trodde att Ukraina kommer vinna detta år, bara för att Ukraina lyckades återta några tiotal meter territorium.

Jag ser mycket "cope" och önsketänkande från pro-ukrainarna här. De lever på små mikroskopiska ukrainska framgångar.

Riktigt så efterbliven är inte jag.
Såna saker ser jag som oviktiga småsaker.

Mvh: realisten/snudd på pessimisten.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-06-10 kl. 17:21.
Citera
2024-06-10, 17:21
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
USA bekräftar att ryssarnas A-50U AWACS sköts ner av ukrainskt Patriot system.

Ukraina hyllas för "really historic things" av talespersonen.

Not friendly fire: Russian A-50U AWACS was shot down by Ukrainian Patriot air defence system in January 2024, American Colonel Clemente confirms.

Russian side claimed the incident was a friendly fire.

https://x.com/clashreport/status/1800050256270487659
Citera
2024-06-10, 17:24
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
USA bekräftar att ryssarnas A-50U AWACS sköts ner av ukrainskt Patriot system.

Ukraina hyllas för "really historic things" av talespersonen.

Not friendly fire: Russian A-50U AWACS was shot down by Ukrainian Patriot air defence system in January 2024, American Colonel Clemente confirms.

Russian side claimed the incident was a friendly fire.

https://x.com/clashreport/status/1800050256270487659
Och det kommer att ha påverkan på kriget eller?
Resulterade det i att Ukraina fick tillbaka mer av sitt territorium?
Nä.
Kolla på kartan för fan. Det ser jävligt mörkt ut. Till exempel hur nära är Ukraina att återta Krim? Finns fan inte på kartan. Kommer inte att hända.
Ryssland behåller fortfarande en stor bit av Ukraina. Det är det som räknas, inget annat.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-06-10 kl. 17:27.
Citera
2024-06-10, 17:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Och det kommer att ha påverkan på kriget eller?
Resulterade det i att Ukraina fick tillbaka mer av sitt territorium?
Nä.
Kolla på kartan för fan. Det ser jävligt mörkt ut.
Ryssland behåller fortfarande en stor bit av Ukraina. Det är det som räknas, inget annat.
Många bäckar små givetvis.

Det är en självklarhet att kriget är tufft för Ryssland ekonomiskt. Varje förlorat ryskt vapensystem är ett vapensystem som är borta eller måste ersättas.

Har inte Ryssland ekonomi att kriga mer så blir det lätt att återta förlorad mark.
Citera
2024-06-10, 17:28
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Många bäckar små givetvis.

Det är en självklarhet att kriget är tufft för Ryssland ekonomiskt. Varje förlorat ryskt vapensystem är ett vapensystem som är borta eller måste ersättas.

Har inte Ryssland ekonomi att kriga mer så blir det lätt att återta förlorad mark.
Hoppas det. Vi får väl se.
Jag förespråkar alltid mycket mer militärt stöd för Ukraina. Det är liksom det viktigaste.
Femdubbla allt som vi tänkte skicka.
Om vi skickade 2 st ASC 890, så skicka 10 st istället.
Men helst av allt borde vi ju officiellt förklara krig mot Ryssland. För då finns det inga begränsningar längre.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-06-10 kl. 17:37.
Citera
2024-06-10, 17:30
Medlem
leachs avatar
⚡️The result of yesterday's 🇺🇦M142 HIMARS attack on the command post of the 🇷🇺Russian Armed Forces in the settlement of Shibekeno, Belgorod region
https://x.com/front_ukrainian/status/1800188201451299173
Citera
2024-06-10, 17:39
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Jag börjar inte skratta åt den ryska militären förrän Ukraina börjar återta sitt territorium.

Många här som blir överlyckliga och börjar skratta åt ryssen t.ex. så fort ett ryskt stridsflygplan har skjutits ner, ett S-400 system har förstörts, eller när ett ryskt oljeraffinaderi har sprängts.
Finns även ännu larvigare exempel där någon börjar skratta åt ryssen bara för att ryssen har satt extra skydd på stridsvagnarna, eller på motorcyklarna eller whatever.

Det var en här som trodde att Ukraina kommer vinna detta år, bara för att Ukraina lyckades återta några tiotal meter territorium.

Jag ser mycket "cope" och önsketänkande från pro-ukrainarna här. De lever på små mikroskopiska ukrainska framgångar.

Många bäckar små.....
Citera
2024-06-10, 17:58
Medlem
Silfverryggs avatar
Kommer ni ihåg de där forskarna som togs av FSB?
Citat:
Ryssland misstänker redan sina egna toppfysiker för spionage. Flera forskare som arbetar med utveckling av hypersonisk teknik har fängslats i landet de senaste åren, enligt det brittiska tv-bolaget BBC. Enligt brittiska medier har så många som 12 fysiker gripits i Ryssland sedan 2015. De flesta av fysikerna var äldre när de greps och tre av dem har redan dött. BBC har till och med kallat gripandena för "spionmani".
En av de avlidna hade släpats till arresten direkt från sjukhussängen där han låg på grund av långt framskriden cancer. Fysikern i fråga dog två dagar efter gripandet. Alla fångar arbetade med hypersonisk teknik. Under de senaste åren har Ryssland utvecklat missiler som rör sig med mer än fem gånger ljudets hastighet, vilket är svårt för en försvarare att genskjuta.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6e7ce2f3-a71f-4556-a1e6-f01cd11c873d

Tar man med i beräkningen kring de nu avpolletterade höjdarna inom försvaret, så ser man klart och tydligt vem det är som numera styr rysseriet: Föreningen Sjuka Bögar (FSB). Med andra ord är det som på den "gamla goda tiden" när KGB härjade fritt i den nu utdöda spektaklet sovjetunionen som puttefnask vill återuppliva.

Hade gärna översatt hela artikeln då den innehåller en hel del matnyttigt.
Citera
2024-06-10, 18:02
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Ukraina har väl tagit tillbaka ca 40% av områden som ryzzarna ockuperade,
vet du inte det??
Så du verkar trots allt lite efterbliven?
Citera
2024-06-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Varför hade ryska bilar så svårt att slå sig in på världsmarknaden? Varför vinner ryska idrottsmän endast då de är dopade?
Varför knäpper ingen den där dvärgmongolen i Kreml?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in