Citat:
Ursprungligen postat av
DrFilip
Det är just det jag menar, att då ska de skriva i utredningen att det är magkänslor som fått dem att komma fram till just det påståendet. Skulle de behöva skriva ner vartenda litet steg i utredningen, då skulle de ligga pyrt till.
Ja det borde krävas att alltid använt sig av vetenskaplig utredningsmetodik. Det ska tydligen ingå i socionomutbildningen enligt "sagoflickan", men i stort sett alla socialsekreterare verkar ha glömt innehållet i den kursen.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrFilip
Exempelvis skulle socialsekreterarna i F* as barns utredningar redovisa exakt på vilket sätt de har kommit fram till att föräldrarnas konflikt skulle ha skadat barnen.
Det är precis det som är en vetenskaplig utredningsmetod. Oavsett vilken tjänsteperson som skriver utredningen så ska de alltid komma fram till precis samma slutsats. Är det så det går till idag?
Nope. Det är magkänslor, tyckande, och "jag känner att xxx" eller "Jag anser att yyy". Jag tror dessvärre att grov inkompetens råder där. Det är inte smarta personer som söker sig till soc.
Personalomsättningen är extremt hög, vilket också i sig såklart påverkar utredningarnas kvalitet. Inte minst när innehållet i dokumentationen är vinklad. Då blir fortplantar sig felen när det byts handläggare. Jag tror det har att göra med att det är få som vill jobba med utredningen, utan kommer in där på ett bananskal som nyutexaminerade eftersom det är så svårt att få utredande socialsekreterare att stanna en längre tid, vilket också såklart påverkar negativt.
Det är ett speciellt släkte som hamnar på soc och jag tror också att jobbet i sig är mycket psykiskt påfrestande när man i sin vardag får möta människor i mycket svåra situationer, vilket kan påverka det egna psyket och även omdömet när det ska skrivas utredningar rent allmänt.