2024-06-09, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Exakt. Varför trodde Mosley folk i sydligare länder sover siesta?

Man stiger upp tidigt för att hinna med dagens sysslor innan solen blir för varm. Sen vilar man, stannar inomhus/i skuggan och på kvällen kan man vistas utomhus igen.

Massor med folk som sprang i 25-27 graders hetta i Göteborg och i Stockholm behövde läggas in och få dropp. Och det handlade om unga människor. Några dog.

Mosley var säkert envis som synden och lyssnade inte på någon annans goda råd.

Ja, inte alltid envishet är en bra egenskap.
Citera
2024-06-09, 14:39
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Jag förstår inte riktigt, varför menar du att han inte skulle vilja bli hittad? Om han injecerar med självmordspreparat är det väl rimligare att göra det i en grotta än nära en turist-strand? Han behöver bara några minuter innan han är stendöd

Fast med det resonemanget hade han ju lika gärna kunnat tagit tabletterna på muggen
på restaurangen! Han dör ju ändå direkt!

Men suicida fungerar inte riktigt så. Han ville givetvis inte bli hittad innan han genomfört självmordet (och räddad), men ville ändå bli hittad till slut(för familjens skull).
Och varför skulle han gå in i en grotta? Ser man platsen från Google maps verkar det vara en ganska typisk suicid plats utifrån hans planering. Långt borta vid ett stenigt område. Invid en mur, vid stängslet. Inte på södra sidan där dom säkert letar, utan den norra.
Vem hittar honom där? Men nu blev han hittad redan efter 4 dagar tack vare filmteamet.

Men som sagt, obduktionen får visa vad han dog av. Tycker bara att självmord verkar troligast.
Citera
2024-06-09, 14:40
Medlem
RadioGaGas avatar
Han kanske hade tagit några glas öl eller vin och då blev förvirringen ännu värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Någon skrev redan "Mad dogs and Englishmen go out in the midday sun"

Ju mer man tänker på detta, ju mer inser man dumheten.

Jag själv börjar bli till åren och skall ta varning när jag är ute i hetta. Jag löptränar så tidigt jag kan för att undvika värme.
Citera
Medlem
Min undran är varför lämnade han sin fru och paret som var deras vänner?
Osams? Grälat? Var för intensivt och han begåvade ensamtid?
Citera
2024-06-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratorIdiot
Energidryck är vätskedrivande så inte det optimala. Bättre med en läsk och lite chips.

Coca-Cola fungerar bra när jag löptränar. Det släcker törsten och koffeinhalten är inte så värst hög. Jag tror att vi alla lär oss en läxa vad värme kan ställa till.
Citera
2024-06-09, 14:42
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Märkligt är det. Hur kan man ge sig ut och vandra i den hettan när solen står i zenit det är osedvanligt korkat och brist på omdöme det är ju direkt livsfarligt. Känns onödigt och mer än tragiskt det här....
Han hittades nära vattnet. varför la han sig inte bara i vattnet typ en timme för att kyla ned kroppen om han kände att det började bli olidligt? Något säger mig att han började må dåligt eller drabbades hjärtproblem väldigt hastigt. Eller att han blev helt sinnesförvirrad och inte kunde tänka klart på slutet
Citera
2024-06-09, 14:43
Medlem
Jag tror inte att han gjorde detta medvetet. Tror hellre på en olycka, att han blivit akut sjuk, halkat eller blivit biten av en orm.
Jag är nyfiken på hur han tänkte och vad som hände egentligen. Skadad är hemskt nog, men att dö... Det är fruktansvärt för hela familjen.
Citera
2024-06-09, 14:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Han hittades nära vattnet. varför la han sig inte bara i vattnet typ en timme för att kyla ned kroppen om han kände att det började bli olidligt? Något säger mig att han började må dåligt eller drabbades hjärtproblem väldigt hastigt. Eller att han blev helt sinnesförvirrad och inte kunde tänka klart på slutet

För att han inte nådde fram till vattnet. Han hade tydligen ett tiotal meter kvar. Verkligen en tragedi. Men också med flera mycket märkliga inslag som väcker frågor vi aldrig kommer få svar på.

Jag tror han satt sig ner på platsen för att vila, tog av sig kepsen för att torka sig om pannan och huvudet, och sedan tappade medvetandet i en kombination av utmattning, vätskebrist och värmeslag.

De två stora frågorna är varför han gick där han gjorde och varför hans sällskap släppte iväg honom, en så pass gammal man, på en så lång och förhållandevis krävande promenad, i sådan hetta, utan vatten och utan mobiltelefon, ensam, när han dessutom uttryckt att han inte mådde bra. Vad fan tänkte dom på? I en sådan situation säger man så klart, då tar vi båten tillbaka!
Senast redigerad av flashmaner 2024-06-09 kl. 14:47.
Citera
2024-06-09, 14:45
Medlem
Såg i en intervju med kameramannen som upptäckte honom i kameralinsen att sökinsatsen hade sökt en massa gånger där, både med drönare och helikopter

Även att kroppen var "seriously decomposed".

Sen kan vi sätta stopp för diskussionen om att han var/inte var, dum som inte tog mobilen med sig. Hade han haft den kunde han positionerats ganska omgående.

Berget är ganska brant där, man tror han klev fel och dråsade ner till utsidan av staketet och inte kunde ta sig upp.
Senast redigerad av Kickan 2024-06-09 kl. 14:49.
Citera
2024-06-09, 14:45
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
För att han inte nådde fram till vattnet. Han hade tydligen ett tiotal meter kvar. Verkligen en tragedi. Men också med flera mycket märkliga inslag som väcker frågor vi aldrig kommer få svar på.

Aha då dog han verkligen på "målsnöret" om han kom gående uppifrån. Fy fan. Fast han kanske hade dött ändå om han var uttorkad
Citera
2024-06-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Min undran är varför lämnade han sin fru och paret som var deras vänner?
Osams? Grälat? Var för intensivt och han begåvade ensamtid?
Jag tycker det är det mest märkliga av allt, så gör man faen inte och alla 4 agerade korkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in