2024-06-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Division64
Inte märkligt när man är kändis och är på drömsemester. Att slippa att det piper och ringer hela tiden kan vara underbart för många människor. Är man 67 så är det verkligen så.
Är man 20 så kan man nog inte vara utan mobilen en minut…..
Är värre än heroin 😊

Man kan ha mobilen på ljudlös utan vibration, då hör man inget surr eller pip. Då har man åtminstone med sig mobilen, om man vill kolla i GPS:en eller behöver ringa för att kalla på hjälp. Han kanske hade en fysisk karta, eller vandrade fritt (det hade inte jag vågat om jag varit på ett nytt ställe).
Läste att de hade ett hus på Symi, då kanske detta inte var första gången han vandrade i denna stenöken, utan kände till området, vad vet jag.
Det är alltid bra att ha med sig sin mobil även om man inte vill bli nådd, den tar ju inte stor plats. Det är väldigt konstigt att inte ha med sig den, tycker jag. Om inte annat, så tas mobilen alltid med som en säkerhet, in case of emergency.
Han var förberedd med både solglasögon, keps och paraply, det verkar ytterst märkligt att han inte skulle ha med sig vatten. Det krävs ingen läkarutbildning för att inse det, bara sunt förnuft.
Oerhört tragiskt. De åker på semester och hennes man dör... Det känns så overkligt 🌹
Citera
2024-06-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarplex
Ja, precis. Jag skrev nyss det i ett inlägg innan jag läste ditt att det kan vittna om bröstsmärta. Vi kommer säkert att få veta dödsorsaken med tanke på att han var så pass känd.
Men ormbettsteorin är också mycket trolig.
Det kan så fort och oväntat allting, chockartat för de anhöriga när döden kommer utan förvarning:-(

Ottoman viper med flera finns som sagt i området. Är det så hett som det var i onsdags, så lägger sig ju ormar gärna och solar. Något akut har i alla fall skett, han var nog inte så dum att han bara lallade omkring med solsting.
Citera
2024-06-09, 13:57
Medlem
Han sa att han inte mådde bra...och endå tog han sig ut på en promenad
Citera
Medlem
wwrs avatar
Hade han haft energidryck med sig (och paraplyet) hade han levt idag, det är min övertygelse. Inte mycket depåer på den tunna kroppen.

Eller bara läskedryck.

Men sedan är det lätt att säga att "det går nog bra ändå, en kort promenad"
Senast redigerad av wwr 2024-06-09 kl. 14:02.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ser på en video nu och där säger man att läkarna tror att han dog av värmeslag och uttorkning och det kan vem som helst göra och det var ju väldigt, väldigt hett där på ön. Han var så nära civilisationen, bara några meter:-(

Vi vet inte när han hamnade på fyndplatsen, kanske har han med stor möda under ett antal timmar kämpat för att ta sig dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han hade tillgång till skugga, ett paraply.

Att vara läkare och fatta beslut om att ta sig upp på berget kan tala för att han i allra högsta grad var vid sina sinnens fulla bruk och kunde göra en väl avvägd bedömning.

Ormbett, stukning eller hjärtsjukdom var inget han räknade med, kan vara så enkelt.

En kompetent läkare skulle ha gjort en annan bedömning.
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Värmeslag
När värmeutmattningen försvåras kan den i värsta fall leda till värmeslag, som är ett livsfarligt tillstånd. I kraftig fysisk ansträngning kan värmeslag även utvecklas mycket snabbt.

Vid värmeslag kan kroppen inte avlägsna värme i tillräcklig omfattning, svettningen slutar och kroppens temperatur stiger till mer än 40 grader. Symtom kan vara het och torr hud, huvudvärk, illamående, försämrat balanssinne, andningssvårigheter, snabb och svag puls, avvikande beteende eller förvirring, kramper och plötslig medvetslöshet.

Ring omedelbart nödnumret 112 om du misstänker värmeslag.

Medan man väntar på ambulansen:

Ska personen placeras där det är skugga och svalt. Personen ska kläs av och man ska genast börja svalka kroppen. Man kan svalka kroppen genom att spruta eller skölja huden med svalt vatten och fläkta. Man kan placera kylkompress eller kylpåse på nacken, i armhålorna och på ljumsken.
Om personen är vaken, ska hen placeras i halvt sittande ställning eller liggande med fötterna lite högre. En medvetslös person ska placeras i framstupa sidoläge.
Om personen är vaken är det bra att ge kallt vatten eller någonting annat att dricka (inte alkohol eller koffeinhaltiga drycker).
Ge inte personen läkemedel som används för att sänka febern, till exempel paracetamol eller aspirin.
https://thl.fi/sv/teman/miljohalsa/varmebolja1/symptom-och-behandling-av-varmesjukdomar
Citera
2024-06-09, 13:58
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ja, precis. Jag skrev nyss det i ett inlägg innan jag läste ditt att det kan vittna om bröstsmärta. Vi kommer säkert att få veta dödsorsaken med tanke på att han var så pass känd.
Men ormbettsteorin är också mycket trolig.
Det kan så fort och oväntat allting, chockartat för de anhöriga när döden kommer utan förvarning:-(

Ormbettsteorin är inte alls trolig skulle jag säga.
1. Dödliga ormbett är extremt ovanliga i Grekland, ormbett överhuvudtaget
2. De ormarna som skulle vara aktuella håller i sig i regel undan från människor
3. De ormarna håller sig hellre i skuggan och nära vegetation, inte på en sån utsatt plats mitt under eftermiddagshettan
Citera
2024-06-09, 13:58
Medlem
Overminds avatar
Covidvaccinet kanske tog honom? Vet vi om han förespråkade covidvaccinet och vaccinerade sig själv? Annars kan det vara självaste Covidviruset.
Citera
2024-06-09, 14:01
Medlem
Solarplexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Ottoman viper med flera finns som sagt i området. Är det så hett som det var i onsdags, så lägger sig ju ormar gärna och solar. Något akut har i alla fall skett, han var nog inte så dum att han bara lallade omkring med solsting.
Ja, när man ser det stenigt karga området så ser man framför sig ett paradis av solande ormar. Läskigt.
I den video jag tittade på sas att han känt sig trött och därför lämnat sällskapet. Han kanske piggnade till när han börja promenera och röra på sig och utifrån det fick för sig att ta en längre promenad.

Nu ser jag någon utesluta ormbettsteorin och solande ormar. Okej!
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackskonto
Man kan ha mobilen på ljudlös utan vibration, då hör man inget surr eller pip. Då har man åtminstone med sig mobilen, om man vill kolla i GPS:en eller behöver ringa för att kalla på hjälp. Han kanske hade en fysisk karta, eller vandrade fritt (det hade inte jag vågat om jag varit på ett nytt ställe).
Läste att de hade ett hus på Symi, då kanske detta inte var första gången han vandrade i denna stenöken, utan kände till området, vad vet jag.
Det är alltid bra att ha med sig sin mobil även om man inte vill bli nådd, den tar ju inte stor plats. Det är väldigt konstigt att inte ha med sig den, tycker jag. Om inte annat, så tas mobilen alltid med som en säkerhet, in case of emergency.
Han var förberedd med både solglasögon, keps och paraply, det verkar ytterst märkligt att han inte skulle ha med sig vatten. Det krävs ingen läkarutbildning för att inse det, bara sunt förnuft.
Oerhört tragiskt. De åker på semester och hennes man dör... Det känns så overkligt 🌹
Han ska ha haft med sig en flaska vatten.

Klockan, som det pratats mycket om i tråden, var en vanlig utan GPS.
Citera
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Tänk om han hade haft telefonen med sig.

Vill man ta livet av sig så tar man nog inte med sig telefonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in