2024-06-09, 11:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plommonstup
Har läst flera intervjuer med honom och han kör inte 5:2 längre, utan oftast 6:1 och bara vid behov när han kände att han gått upp lite i vikt. Dessutom kan han ha ändrat fastedagar, eller också fastade han inte alls vid tillfället och kanske inte hade gjort det på länge.
Ah, okej, har inte koll på hur hans diet ser ut nuförtiden. Var länge sedan jag såg hans program om det.
Citera
2024-06-09, 11:10
Medlem
ncr04s avatar
Här stod det något intressant:
Citat:
Then disaster struck. On a family holiday to Cornwall in 2021, he went out on a boat with his wife, Dr Clare Bailey — also a Daily Mail columnist — and decided to swim back to shore. The chilly Atlantic waters sent his nervous system into shock.

'I thought, I'm going to beat Clare back to shore,' he recalled last year. 'The next thing I know, I'm in casualty. Apparently I've swum back, Clare has caught up, but I was looking really vacant and I clearly had no idea who she is or who I am or where I am. Though I kept on repeating: 'I have a wife and four children.'

'I got a thorough examination and the consultant said: 'You have something called transient global amnesia, which is relatively rare — but it's brought on by swimming in cold water.'

'It's caused by a change in blood pressure and blood flow to the brain. My memory banks were entirely wiped for about two or three hours and then gradually came back.'
https://www.dailymail.co.uk/news/article-13504613/searchers-body-hunt-dr-michael-mosley.html

Citat:
Transient global amnesia (TGA) is acute onset anterograde amnesia that is temporary and usually occurs in middle-aged and older individuals. It is often precipitated by particularly strenuous activity, high-stress events, or coitus, but it can be seen with migraines. Studies have been inconclusive as to whether there are risk factors for the development of transient global amnesia, though some have suggested an association with a history of prior heart disease, migraine, or hyperlipidemia. Patients often present with repetitive questioning and total anterograde memory loss that resolves within 24 hours. While there may be disorientation with respect to other people and location, the patients do not lose self-awareness.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK442001/
Senast redigerad av ncr04 2024-06-09 kl. 11:13.
Citera
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag får känslan av att han tog sitt liv avsiktligt även om det är en tråkig tanke då jag också är en av personerna som gillade hans personlighet och forskning.

.

Allt är möjligt, men att ta sitt liv på det där sättet, uttorkning och solsting etc är nog ett val ganska få hade gjort. Låter plågsamt.
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Ja särskilt om man är i pensionsåldern, går på massa korkade dieter, är träningsnarkoman, och dessutom är läkare och tror man står över naturen, då är det väldigt lätt att dö av värmeslag. Naturen bryr sig inte om hur många miljoner böcker du sålt eller hur många tv-program du varit med i
Vi är alla lika inför naturen.
Citera
2024-06-09, 11:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Eller så drabbades han bara utav akut värmeslag med hjärtstopp som följd. Om jag drabbas av detta när jag går till affären har jag inte gått fel, men kanske missat andra bitar som att kolla väderprognosen, glömt att dricka vatten, är otränad m.m. Det finns en rad faktorer att ta hänsyn till. Men Mosleys intention kan ju hela tiden varit att gå runt udden som någon annan var inne på, bara det att han missbedömde hur pass bra form han var i och hur varmt det skulle bli.
Vad gjorde han där då? Ville han kolla in det vackra stängslet och de giftiga ormarna?

"Oj, vad fint stängsel! Oj vad fina ormar"

*Heart attack* out of nowhere
Citera
2024-06-09, 11:12
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plommonstup
Har läst flera intervjuer med honom och han kör inte 5:2 längre, utan oftast 6:1 och bara vid behov när han kände att han gått upp lite i vikt. Dessutom kan han ha ändrat fastedagar, eller också fastade han inte alls vid tillfället och kanske inte hade gjort det på länge.

Hade han ätit frukost morgonen han försvann tro:

Citat:
The expert explained what an 800-calorie day would look like, saying: "For breakfast, I've got eggs and asparagus - the book has a range of recipes, but I'm a huge fan of eggs, eggs fill you up.

"You can have scrambled eggs, boiled eggs, however you want them. Sometimes I have eggs with ham or a bit of salmon. No toast I'm afraid, plenty of tea and coffee, plenty of fluid. I would encourage anyone doing a low-calorie diet to drink lots and lots of fluid - because you're going to dry out."

https://www.nottinghampost.com/news/health/dr-michael-mosleys-breakfast-choice-9076701
Citera
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad gjorde han där då? Ville han kolla in det vackra stängslet och de giftiga ormarna?

"Oj, vad fint stängsel! Oj vad fina ormar"

*Heart attack* out of nowhere

Om han skulle gå runt udden var han ganska precis på den plats han skulle vara för att fortsätta färden efter att han mellanlandat i Agia Marina
Citera
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Här stod det något intressant:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13504613/searchers-body-hunt-dr-michael-mosley.html

Där har vi nog sanningen. När man är förvirrad, jag har varit det flera gånger när jag avtänt på alkohol, så får man för sig ibland att göra saker helt planlöst för hjärnan går på maxvarv och vet inte vad man ska ta sig till, så det blir high chaparall. Verkar som att han simmat och kommit upp ur vattnet med hjärndimma så att säga.
Citera
2024-06-09, 11:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Om han skulle gå runt udden var han ganska precis på den plats han skulle vara för att fortsätta färden efter att han mellanlandat i Agia Marina
Jaja, inse bara att du har fel and move on my friend.
Citera
2024-06-09, 11:13
Medlem
Alltså, inte så jävla otroligt. Stark hetta och 67 år gammal. Ingen här inne hade klarat sig speciellt länge i den solen och hettan vid 67 års ålder.

RIP Michael
Citera
2024-06-09, 11:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
OY har lagt denna plats som fyndplatsen. Är enig med honom: https://www.google.com/maps/place/36%C2%B037'26.5%22N+27%C2%B052'12.5%22E/@36.6240343,27.8675541,17z/data=!3m1!4b1!4m4!3m3!8m2!3d36.62403!4d27.870129?e ntry=ttu
Hm... Jag får upp Agia Marina med den länken. Enligt uppgift skulle han ha hittats 10 min promenad därifrån.
Citera
2024-06-09, 11:14
Medlem
Rätt skrämmande bild faktiskt, tror han är mördad och kastad där i natt man borde ha hittat honom tidigare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in