2024-06-09, 07:20
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Var kan man finna de bästa klippen där man ser ryska halvapor dö eller skadas?
Jag tycker att klippen på youtube är lite mesiga.
Reddit? Telegram?

https://t.me/osint_69

Varning för starkt innehåll. Inre bara från kriget. Även hoppande ryssar från balkonger osv inne i Ryssland. Och mycket mer.
Citera
2024-06-09, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Jag hade faktisk en djup respekt för Ryssland innan invasionen. Trodde verkligen deras armé var i någon form av miniatyr USA. Ack så fel jag hade. Blir en lång och plågsam krig, men tar en tvärkast när Trump vinner och kastar om geologiska kartan som blir ett helvete på olika sätt, minst sagt för oss i Europa när vi själva får stå mot Ryssland.

Tyckte annars Trump var en kul kuf, att se på. Men inte längre när det gällde NATO. Sen förvisso, han utlovar fred mellan Ukraina och Ryssland. Men jag tror inte den freden han ser är gynnsam för varken Ukraina eller Europa. Men å andra sidan, fred är fred. Tills vidare.

Djup respekt hade inte jag, jag såg nog mer på den med osäkerhet och viss fruktan (fruktan särskilt på Sovjettiden, på senare år har osäkerheten mest gällt om de har vårdar och har koll på sina kärnvapen). Men jag trodde onekligen att deras armé även idag var stark och kapabel. Nu har de ju iofs aldrig varit i kvalificerad strid sedan 1945, men nog trodde jag att den skulle vara starkare än vad vi sett här.

Trump är kul. Ibland. Särskilt i filmen Zoolander. Som president är han klart mindre kul.
Citera
2024-06-09, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Så du utgår ifrån att Ungern är " bästa vänner " med Europa nu och att Europa vänder andra kinden till helt utan eftergifter och du utgår samtidigt ifrån att Ungern med Orban i spetsen godtar dessa eftergifter ? Det vore iofs en intressant händelseutveckling men det kommer knappast att ske så smärtfritt .

Antar inget. Vad Orban gör är såklart intressant men vad Ungern gör och hur EU hanterar sina medlemsländer är väl det som faktiskt spelar roll. Hur demokratin (eller inte) utvecklas i landet och var EU är på väg långsiktigt.

Jag antar dock att precis ingen i EU är bästa vänner. Men så länge som de flesta anser att de alla har något att vinna på organisationen så kommer ju EU att bestå. Eftersom medlemsländerna kommer kämpa för detta. I olika utsträckning.

Vägval för Ungern? Det här kriget sätter mycket på sin spets. 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-06-09, 08:25
Medlem
Ser ut som om att Putin inte kommer att använda kärnvapen, till Flashbacks alla vatniks stora förtret.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tankesmedjan-isw-putins-avslojande-om-roda-linjer/
Citat:
”Putin sa att Rysslands kärnvapendoktrin anger att Ryssland bara får använda vapen i 'exceptionella fall' av hot mot Rysslands suveränitet eller territoriella integritet”, skriver tankesmedjan och fortsätter:

”Putin sa också att han inte anser att ett sådant 'exceptionellt' fall har förekommit så att det inte 'finns något sådant behov' för Ryssland att använda kärnvapen”.
Senast redigerad av Kratatch 2024-06-09 kl. 08:37.
Citera
2024-06-09, 08:41
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Antar inget. Vad Orban gör är såklart intressant men vad Ungern gör och hur EU hanterar sina medlemsländer är väl det som faktiskt spelar roll. Hur demokratin (eller inte) utvecklas i landet och var EU är på väg långsiktigt.

Jag antar dock att precis ingen i EU är bästa vänner. Men så länge som de flesta anser att de alla har något att vinna på organisationen så kommer ju EU att bestå. Eftersom medlemsländerna kommer kämpa för detta. I olika utsträckning.

Vägval för Ungern? Det här kriget sätter mycket på sin spets. 🤷🏼‍♂️

Citat:
EU hanterar sin medlemsländer

Märkligt uttryck.
Alla medlemmar är EU.
Man har gått med i unionen för man vill vara en del av en större gemenskap. Större grupp.
Större grupp, är inget Putin gillar. Putin vill tala utifrån en maktposition.
Med varje enskilt land, har han den möjligheten. Med EU är det en annan sak. Då kan inte Putin dominera och ställa krav hur som helst.
Som del i en grupp, jobbar man för gruppens intressen.
Demokrati är en av grunderna i EU. Att varje land arbetar för demokratisk utveckling.
Ett av skälen till att Turkiet har svårt att gå med 🇪🇺.
Också varför Ungern har varit under utredning av 🇪🇺.

Ungern borde ta en folkomröstning i frågan om sitt EU-medlemskap.
Citera
2024-06-09, 08:43
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ser ut som om att Putin inte kommer att använda kärnvapen, till Flashbacks alla vatniks stora förtret.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tankesmedjan-isw-putins-avslojande-om-roda-linjer/

Intressant med tanke på för alltid Ryssland. 4 oblast.
Ännu en ledtråd i frågan om kriget?
Citera
2024-06-09, 08:52
Medlem
Problemet med att Puttefnask säger att han inte ska använda kärnvapen är att han sa att han inte skulle invadera Ukraina heller. Går inte lita på fanskapet. Skönt att Kharkiv-offensiven tycks vara ett fullkomligt megafiasko och slakthus
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Intressant med tanke på för alltid Ryssland. 4 oblast.
Ännu en ledtråd i frågan om kriget?

Ja, det verkar ju som att inte ens Putin tror på snacket om "evigt ryska".
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Putin kommer inte att använda kärnvapen, till Flashbacks alla vatniks stora förtret.
Citat:
”Putin sa att Rysslands kärnvapendoktrin anger att Ryssland bara får använda vapen i 'exceptionella fall' av hot mot Rysslands suveränitet eller territoriella integritet”, skriver tankesmedjan och fortsätter:

”Putin sa också att han inte anser att ett sådant 'exceptionellt' fall har förekommit så att det inte 'finns något sådant behov' för Ryssland att använda kärnvapen”.
Märk väl att det sa den av ondska uppfyllde på Sankt Petersburgs ekonomiska forum vilket är att tänka på då Rysslands ekonomi fördärvats av kriget. Måhända en vädjan om kinesiska yuan då Xi vid upprepade tillfällen tagit avstånd från ett presumtivt användande kärnvapen?
Armodets av vodka & rödbetor levande Ivan och Olga är annars ett överhängande hot mot Putins ödeläggande av kadavret, sovjetryssland.
Senast redigerad av Taggad 2024-06-09 kl. 09:00.
Citera
2024-06-09, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Märkligt uttryck.
Alla medlemmar är EU.
Man har gått med i unionen för man vill vara en del av en större gemenskap. Större grupp.
Större grupp, är inget Putin gillar. Putin vill tala utifrån en maktposition.
Med varje enskilt land, har han den möjligheten. Med EU är det en annan sak. Då kan inte Putin dominera och ställa krav hur som helst.
Som del i en grupp, jobbar man för gruppens intressen.
Demokrati är en av grunderna i EU. Att varje land arbetar för demokratisk utveckling.
Ett av skälen till att Turkiet har svårt att gå med 🇪🇺.
Också varför Ungern har varit under utredning av 🇪🇺.

Ungern borde ta en folkomröstning i frågan om sitt EU-medlemskap.

Var väl lite så jag menade. Hur EU:s medlemmar organiserar sig.

Om Orban ser en uppsida med en folkomröstning så är det ju en möjlighet. Men jag är inte säker på hur den parlamentaristiska situationen ser ut i Ungern heller så opinionen kanske är emot honom? Det är ju kanske svårt att avgöra exakt hur utgången skulle bli. Omröstningar kanske inte heller är tvingande i Ungern? 🤷🏼‍♂️

Oavsett vad, så gör Pootin sitt allra bästa för att EU/Europa/USA/NATO/enskilda länder skall bli svagare relaterat Ryssland och dess allierade (vilka var det nu igen?). Det går sådär. Och det kommer fortsätta gå sådär fortsatt.

Jag tycker LNG-avtalen som löper ut Q4/2024 (eller var det 2025?) är intressanta att tala om. Har Ryssland mer att ge här för att orsaka energikris inom EU? Tanken är väl att vi skall helt sluta importera från Ryssland tids nog vilket ”väst” kommer att lösa och Ryssland kommer relativt sätt få det (mycket) sämre än ”väst” under lång tid. Speciellt med tanke på att sanktionerna kommer bli fler, bredare och djupare ju längre tiden lider. Även EFTER en eventuell fred så kommer sanktionerna att bestå. En ridå faller återigen.
Citera
2024-06-09, 09:11
Medlem
Ny förefaller ryktena vara bekräftade:

For the first time in history, a Russian Su-57 multirole fighter jet has been hit

It happened yesterday on the territory of the Akhtubinsk airfield in the Astrakhan region, located 589 kilometers from the front line.

The Su-57 is Russia's most advanced fighter jet, capable of using X-59 and X-69 missiles for strikes. Only a few units of these combat aircraft are in the Russian air force service.

https://x.com/nexta_tv/status/1799689562257527224?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Citera
2024-06-09, 09:12
Medlem
Citat:
Verkar som att det inte bara är Ryssarna som släpar fram museiföremål.

Ukraina har tagit en Yak 52 i aktiv tjänst för att jaga drönare. Är tyligen effektivt pga den låga farten som drönare har men fortfarande lite pinsamt med tanke på att vi sitter och trashar Ryska ww2 grejer haha.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1db08g7/russian_recon_drone_films_a_ukranian_yak52_used/

Ryssland kanske borde överväga att börja använda Yak-52 själva:

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1799693403824767333

Krigets första Su-57 slogs ut igår av en drönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in