2024-06-09, 08:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
Någon eller några har berövat doktorn livet.
Han kanske blev påkörd av en grekisk fiskare som fått i sig lite för mycket ouzo. Fiskaren hade villkorlig dom, så ett dråp hade inneburit livstid på kåken. Istället slängde Kostas in honom i baksätet, plattan i mattan hem, där han styckade honom med sin fiskekniv och dumpade sedan kroppsdelarna i havet. Fiskaren noterade dock i förbifarten, att Mosley hade väldigt mört och fint kött - t.f.a. sin 5:2-diet.
Citera
2024-06-09, 08:20
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattning
Uppdaterad: 240609

Till startinlägget.

/Mod
Citera
2024-06-09, 08:26
Medlem
Hur kunde han gå iväg utan vatten och samtidigt må dåligt..
Citera
2024-06-09, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Gällande mobilen är det sant att den äldre generationen inte använder den på samma sätt men det är oväsentligt här. I detta fall är det extra viktigt att ta med sig mobilen om man skall promenera och ALLA i sällskapet borde checka det. Tycker hela sällskapet betett sig som en påse nötter tyvärr.

Jag tror de har tänkt när de åker iväg att det räcker med en mobil. Alternativt att han med flit lämnade den hemma för han hade en plan med dagen och vill inte bli spårad.
Sen när han uppger att han mår inte bra o vill ta sig hem tidigare kan det mycket väl kommit fram att jag glömde mobilen hemma. Jag ringer när jag är hemma. Det hade jag litat på. Han har säkert redogjort att jag går till busshållplatsen o sen tar jag bussen hem. Jag är hemma senast 14.30. Hur dåligt han mådde vet vi inte men uppenbarligen inte tillräckligt för att sällskapet skulle känna oro. Han kanske hade kass mage o bara ville hem eller huvudvärk.
Att de inte beter sig som hysteriskt för att han inte har mobilen är inte konstigt. De har levt i 50 år utan att ha mobilen fastklistrad i handen, kanske längre. De är en annan generation och kan som nämnts ovan gjort ett medvetet val om att inte vara beroende av sin telefon.
I vilket fall får jag känslan av att han planerat något sedan länge. (Man hoppas ju att de går igenom sökhistoriken på telefon och dator) De kom till ön på tisdagen och på onsdagen försvinner han. Jag är orolig att det trots allt handlar om självmord. Han och hans fru var klara med turnén. Han har inte svikit henne för det. Nu ska han bara få vila. Sömnbrist kan göra vem som helst deprimerad. Kanske hade han fått diagnos diabetes och kände sådan skam att det bättre att dö för att leva upp till hans teorier.
Citera
2024-06-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Hur kunde han gå iväg utan vatten och samtidigt må dåligt..

Det har jag inte läst någonstans att han gjorde.
Han kanske hade med sig en liter men det räcker ju inte långt i värmen.
Citera
2024-06-09, 08:48
Medlem
FedupFlorences avatar
Frun har via någon rapportering sagt att han haft en flaska vatten och en klocka med sig/i ryggsäcken.
Och han hade väl sedan ett par år prediabetes, som han reglerade väl med kost och motion?
Senast redigerad av FedupFlorence 2024-06-09 kl. 08:50.
Citera
2024-06-09, 08:50
Medlem
Att gå iväg när man mår dåligt. Ologiskt val om det gäller t ex illmående, feberkänsla, magsmärtor eller ont i halsen.
Men vid andra skäl till att man mår dåligt kan en promenad vara ett strategiskt bra val för att känna sig bättre. Det skulle t ex kunna vara
- känner sig helt sänkt efter dålig sömn och behöver få igång kroppen = en fördel att promenera hem istället för att sitta på båt.
- har ont i ryggen som förvärras av sittande/liggande och behöver komma i rörelse för att lindra värken.
- psykisk dip som hanteras med ensamtid.

Har själv varit gift länge med en person med långvariga ryggproblem som lindras av rörelse, både promenader och sjukgymnastik. Så för mig låter det inte alls ologiskt att Mosley gick iväg själv när han inte mådde bra. Det beror helt på på vilket sätt han inte mådde bra.
Citera
2024-06-09, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HSPbruden
Jag tror de har tänkt när de åker iväg att det räcker med en mobil. Alternativt att han med flit lämnade den hemma för han hade en plan med dagen och vill inte bli spårad.
Sen när han uppger att han mår inte bra o vill ta sig hem tidigare kan det mycket väl kommit fram att jag glömde mobilen hemma. Jag ringer när jag är hemma. Det hade jag litat på. Han har säkert redogjort att jag går till busshållplatsen o sen tar jag bussen hem. Jag är hemma senast 14.30. Hur dåligt han mådde vet vi inte men uppenbarligen inte tillräckligt för att sällskapet skulle känna oro. Han kanske hade kass mage o bara ville hem eller huvudvärk.
Att de inte beter sig som hysteriskt för att han inte har mobilen är inte konstigt. De har levt i 50 år utan att ha mobilen fastklistrad i handen, kanske längre. De är en annan generation och kan som nämnts ovan gjort ett medvetet val om att inte vara beroende av sin telefon.
I vilket fall får jag känslan av att han planerat något sedan länge. (Man hoppas ju att de går igenom sökhistoriken på telefon och dator) De kom till ön på tisdagen och på onsdagen försvinner han. Jag är orolig att det trots allt handlar om självmord. Han och hans fru var klara med turnén. Han har inte svikit henne för det. Nu ska han bara få vila. Sömnbrist kan göra vem som helst deprimerad. Kanske hade han fått diagnos diabetes och kände sådan skam att det bättre att dö för att leva upp till hans teorier.
Det känns ändå som ett märkligt sätt att ta livet av sig på. Vad skulle han ut i stenöken att göra? Varför har man inte hittat kroppen?
Jag tycker det som verkar mest troligt är att han skulle träffa någon vid Agia Marina. Någon som hade båt.

Är det någon som har konto på en fartygstracker som kan gå tillbaka och se om det låg något fartyg där vid tiden för försvinnandet?
Citera
2024-06-09, 09:08
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Att gå iväg när man mår dåligt. Ologiskt val om det gäller t ex illmående, feberkänsla, magsmärtor eller ont i halsen.
Men vid andra skäl till att man mår dåligt kan en promenad vara ett strategiskt bra val för att känna sig bättre.
Håller inte riktigt med dig gällande det. Känns inte alls ologiskt om jag utgår från mig själv. Jag personligen går alltid iväg från andra när jag mår dåligt med illamående och magsmärtor.

Men efter så många år tillsammans med sin fru så bör hon ha märkt av detta och dessutom kunnat uttala sig kring det kan jag tycka.
Citera
2024-06-09, 09:13
Avslutad
Det har spekulerats i tråden om att MM hade en smartklocka på sig. Vad kan man göra med den? Kan man lokaliseras via den?
Citera
2024-06-09, 09:19
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Han kanske blev påkörd av en grekisk fiskare som fått i sig lite för mycket ouzo. Fiskaren hade villkorlig dom, så ett dråp hade inneburit livstid på kåken. Istället slängde Kostas in honom i baksätet, plattan i mattan hem, där han styckade honom med sin fiskekniv och dumpade sedan kroppsdelarna i havet. Fiskaren noterade dock i förbifarten, att Mosley hade väldigt mört och fint kött - t.f.a. sin 5:2-diet.

Påkörd är en teori. Vägen från Pedi till Agia Marina är smal och krokig, det är dålig sikt längs husen och de uppställda båtarna. Kan tänka mig att grekisk bilkörning, speciellt på småöarna, är totalt befriad från hastighetsbegränsningar. Mosley gick längs den smala grusvägen, samtidigt som fiskaren Kostas i sin lilla Fiat hade bråttom till hamnen efter Souvlaki-lunchen med x antal ouzos.

Kostas har kört sträckan till marinan tusentals gånger, det är alltid tomt på vägen mitt på dagen, så han håller 70km/tim, med solgasset i ögonen kör han så det ryker mellan husen på den dammiga grusvägen. Plötsligt hör han en duns.

Kostas stannar till och ser att han har kört på en människa. Mannen är död. Han lyfter in liket i bagaget och kör tillbaka till sitt hus där han styckar kroppen med sin fiskekniv för att sen dumpa kroppsdelarna i havet.
Citera
2024-06-09, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrranic
Håller inte riktigt med dig gällande det. Känns inte alls ologiskt om jag utgår från mig själv. Jag personligen går alltid iväg från andra när jag mår dåligt med illamående och magsmärtor.

Men efter så många år tillsammans med sin fru så bör hon ha märkt av detta och dessutom kunnat uttala sig kring det kan jag tycka.
Det är väldigt osannolikt att han lämnade för att han kände sig dålig.
Frågan är ju varför han gick den väg han gick. Ingen skulle gå den vägen om man mådde dåligt i synnerhet inte i den värmen. Han verkar ju dessutom ha gått med bestämda steg på övervakningsfilmerna.
Så att han kände sig dålig får nog mest ses som ett svepskäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in