Citat:
Ursprungligen postat av
Psykbryt76
Vad betyder den där utbildningen när hon inte kan föra sig och är helt rabiat och mot demokratisk ordning vill kasta ut länder som hon "tycker är odemokratiskakratiska som tex Ungern" att ha sådana tankar och även om hon inte sagt det rakt ut men fler än henne som är inne på att förbjuda partier som de ser som odemokratiska (läs HÖGER) då är de inte mogna att sitta med den makten de får, sen får hon ha hur fina tittlar som helst.
Fair enough. När jag lyssnade på henne i SVTs utfrågning så tolkade jag det dock snarare mer som att hon krasst säger att "Vi får larm om att Ungern skapar ett säkerhetshot i ministerrådet i EU, där stöd till Ukraina och säkerhet i Europa diskuteras, för att det som sägs till Ungerns ledare går direkt till Putin och det är inte bra, och om det ställs massa krav på Ukraina som vill bli EU-medlemmar borde samma krav gälla för länder som redan är medlemspartier och Ungern är inte längre demokratiskt", vilket även kan tolkas som att hon är principfast och tycker att länder som inte når upp till krav som ställs på länderna i unionen borde bli uteslutna. Sen är jag inte jätteinsatt och därför vet jag inte hur (icke-)demokratiskt Ungern faktiskt är, så om hon bara anser dem vara ickedemokratiska
endast pga att de flyttat längre högerut så kanske det är felresonerat av henne.
Citat:
Ursprungligen postat av
Psykbryt76
Sen med tanke på det hon hasplar ur sig undrar jag om hon tänker ett steg framåt.

Edit: lyssnat där hon säger att hon har bakgrund i batteribranschen, jag tänker spontant (elakt) att hon tror att batterier är lösningen på problemen.
Hehe, men litiumjonbatterier är inte de enda batterierna där ute! Natriumjonbatter är i forskningsstadiet, och tillgången på natrium är ändå märkbart större än litium. De kanske kan rädda oss?
Citat:
Ursprungligen postat av
Psykbryt76
Om allt fler ska ha småskalig solkraft hemma krävs ett anpassat stamnät i lokalområdet vilket betyder stora investeringar som hamnar på fakturan över elnätet varför tror du priserna skenar på elnätsdelen?! Men vad vet jag som bara läst jorbruk på gymnasienivå. Problemet med politik, tjänstemän och forskare är att de har sitt område som de ser till men allt är sammanflätat och påverkar varandra i större eller mindre grad. Höjda bränslepriser påverkar alla transporter och maten blir dyrare. Fler invandrare kräver mer bostäder, mer el, utbyggdt VA-nät, mer sjukvård, osv.
Jaja blev ett sidospår men det är här som det fallerar med politiker som inte har förmågan att se vad som händer utanför deras område och där kommer din poäng med att kunnas se minst fem steg framåt eller snarare de förgreningar till andra områden och hur de påverkas med ett politiskt beslut.
Myndigheter som driver sina agendor som helt krockar med andra myndigheters agendor som politiker fattat, här är anledningen att det blir katastrofala följdverkningar för samhället, privatpersoner och företag.
Jag förstår vad du menar, och jag tror att jag kanske tänker lite samma men bara ser det från ett annat perspektiv. För att förstå hur alla samhällsområden sammanflätas osv, tror jag att vi gynnas av att ha någon som under hela sin studietid har drillats i problemlösning och är van vid att ta många perspektiv och infallsvinklar i beaktning. Det är ändå lite skillnad på akademiker och akademiker i den aspekten. T.ex en förskolellärare som i princip bara kan ChatGPTa sina hemtentor och få en examen, en civilekonom som studerar något som inte är en riktig vetenskap (hehe) och en ingenjör som gått kurser där man hela tiden optimerar och löser problem, kommer alla vara olika vana vid att resonera logiskt och att komma på bra lösningar (om man bara ska vara helt generaliserande, olika personer är olika bra på allt sådant och olika kompetenser är mer eller mindre relevanta i olika samanhang såklart, jag är väldigt subjektiv i detta resonemang). Därför tror jag ändå att just en ingenjörutbildning är en av de bättre utbildningar att ha som politiker, just för att minimera det farliga tunnelseendet och öka förståelsen för hur allt i samhället samspelar.