2024-06-08, 16:05
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Skulle det till kunna vara så att Helena blivit gravid med den man hon talade med vid återvändsgränden på Runstensvägen? Kan detta ha lett till ett bråk mellan dem där han eller någon som var med honom tappade humöret och förgrep sig på Helena. Mannen i gränden var så vitt jag vet ljus medan ThSt var mörk, enligt Prinzezzan, men det finns ju foton på hans Facebook där han är färgad ljust. Någon som har full artikel som beskriver hur mannen på Runstensvägen såg ut? Så här såg ThSt ut när han var yngre:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1540824292639677

Någon i tråden som vet hur han såg ut vid den aktuella tiden? Någon som vet om han verkligen har alibi? Nu har vi ju bara Prinzezzans ord på det och hon verkar ju se ASP som en trovärdig källa, men ASP lär ju inte vilja att hennes barns far hängs ut på flashback så via Prinzezzan kan lögner lätt komma in i tråden.
Citera
2024-06-08, 16:10
Medlem
RFTs avatar
Desensibilisering används i goda syften t ex vid behandling av fobier.
Citera
2024-06-08, 16:10
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Han vet naturligtvis mycket mer än vad vi någonsin kommer att göra. Det är fåfängt att tro att vi amatörer här på FB, med det vi vet genom skvaller och rykten, skulle vara närmare en lösning än vad han och polisen är.
Jo, nog borde han veta mer än oss. Men likväl så vart även han först helt fel ute iom. hans tidigare utpekanden av PaRu.
Blev även han vilseledd? Han har såklart haft samtal med Ulrika och BW.
Citera
2024-06-08, 16:35
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Desensibilisering används i goda syften t ex vid behandling av fobier.
Jo. Sant.
Men det jag menar är att inblandade i försvinnandet, här i tråden på så vis kan förskjuta de naivas fokus mot något annat än det uppenbara och mer troliga i verkligheten. Nämligen den att Helena kom hem och därefter försvann.
Man pekar på brott mm, som inte är belagt med säker bevisning.
Vi vet att det finns fynd som är kopplade till Helena, i direkt anknytning utanför hemmet. Men de kan vara utplacerade för att vilseleda.
En av hennes skor hade en bloddroppe från Helena. Det enda som pekar på våld. Men vi vet inte helt säkert när den droppen tillkom.
Att gömma en kropp 1992 efter ett brott var extremt ovanligt på den tiden. Då gärningsmän inte behövde oroa sig för DNA spår. Så andra motiv för det måste prövas.
- Helena vart gravid?
- Helena dog av överdos i hemmet? (Skam)
- Helena dog av en olyckshändelse i hemmet.
- Något våldsamt hände i hemmet?
- Något annat i hemmet?
Det som för mig pekar på en händelse i hemmet är den massiva trollning BORT från huset av några få användare här. Det är extremt tydligt nu.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2024-06-08 kl. 16:38.
Citera
2024-06-08, 16:50
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Jo. Sant.
Men det jag menar är att inblandade i försvinnandet, här i tråden på så vis kan förskjuta de naivas fokus mot något annat än det uppenbara och mer troliga i verkligheten. Nämligen den att Helena kom hem och därefter försvann.
Man pekar på brott mm, som inte är belagt med säker bevisning.
Vi vet att det finns fynd som är kopplade till Helena, i direkt anknytning utanför hemmet. Men de kan vara utplacerade för att vilseleda.
En av hennes skor hade en bloddroppe från Helena. Det enda som pekar på våld. Men vi vet inte helt säkert när den droppen tillkom.
Att gömma en kropp 1992 efter ett brott var extremt ovanligt på den tiden. Då gärningsmän inte behövde oroa sig för DNA spår. Så andra motiv för det måste prövas.
- Helena vart gravid?
- Helena dog av överdos i hemmet? (Skam)
- Helena dog av en olyckshändelse i hemmet.
- Något våldsamt hände i hemmet?
- Något annat i hemmet?
Det som för mig pekar på en händelse i hemmet är den massiva trollning BORT från huset av några få användare här. Det är extremt tydligt nu.

Har läst dina inlägg... Du började ju med att berätta hur du sett PU vid en bil aktuell natt och kanske även i taxikön. Men så råkade du beskriva hur han och PK såg ut, men fick smäll på fingrarna eftersom du råkade ha fel signalement. Efter det har du varit tyst om bilen.

Det känns som om du om någon är ute efter att sprida falska uppgifter i tråden.

Skarpsynt dock att du såg hur en bit av skon klippts bort. Det är inte så att du direkt såg att skorna såg annorlunda ut än när du höll i dem sist?
Citera
2024-06-08, 17:04
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Jo, nog borde han veta mer än oss. Men likväl så vart även han först helt fel ute iom. hans tidigare utpekanden av PaRu.
Blev även han vilseledd? Han har såklart haft samtal med Ulrika och BW.

Man skall nog inte ta Ulrikas och BW:s ord för sanning, då är man naiv. Är BW insyltad så har han självfallet slått dunster i skallen på UA.

En sak begriper jag inte och det är varför inte polisen i Skövde matchar skornas dna med BW:s? Eller dom han åkt bil med vid torget när H försvann.

Vad är problemet med det? Tro fasiken man misstänker och kollar upp 100% den sista personen som hade direktkontakt med Helena..........

Herregud! Är inte det självklart?
Citera
2024-06-08, 17:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du har mitt medhåll.
Och det är ju möjligt att det finns folk här inne som skulle kunna berätta, men som av någon anledning håller tyst.

Trådens dominanter; Ugglan, Thord och IB undviker konsekvent att prata om sådana här saker. Varför?
Är orsaken enbart den att de tror att hon gick hem, och inte fick lift?
IB har i och för sig presenterat ett motiv: våldsbenägna danskar. Men varför gav de sig på just Helena? Bara för att möjligheten råkade finnas?

Citat:
I min enkla värld är dina frågor bra mycket mer relevanta än frågor om en bil som uppmärksammades av två killar, om den var vit eller orange. Jag förstår att man vill koppla en person till bilen. Meningslöst; så länge ingen vet exakt vilken bil det var.

Min enkla fråga kvarstår: varför vill inte Ugglan, IB och Thord ta tag i orsaks- och motivfrågan?

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Vi väntar på att en smart kille som du skall sluta jiddra och berätta för oss.

Vi "undviker inte konsekvent" att "ta tag i" orsaks- och motivfrågan. Saken är ju att vi inte har något att gå på. Sedan ska du komma ihåg att GW Persson säger att det inte måste finnas ett motiv i alla brottsfall!

Jag säger som Thord: Kom du själv med något matnyttigt så får vi se! Som det är nu känns det mest som att du agerar stödtrupp åt UnitedKingdom, Pepparkakemannen, Vradr med flera.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-08 kl. 18:04.
Citera
2024-06-08, 17:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaWestling
Har läst dina inlägg... Du började ju med att berätta hur du sett PU vid en bil aktuell natt och kanske även i taxikön. Men så råkade du beskriva hur han och PK såg ut, men fick smäll på fingrarna eftersom du råkade ha fel signalement. Efter det har du varit tyst om bilen.

Det känns som om du om någon är ute efter att sprida falska uppgifter i tråden.

Skarpsynt dock att du såg hur en bit av skon klippts bort. Det är inte så att du direkt såg att skorna såg annorlunda ut än när du höll i dem sist?

Så är det. Pepparkakemannen gjorde bort sig tidigt i tråden, och är nu en fena på att sprida desinformation.
Citera
2024-06-08, 17:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Skulle så otroligt gärna vilja veta vilka 2 gärningsmän Gw säger har gjort detta .Han säger ju att han har en bestämd uppfattning vilka det är.
Enligt honom alltså.

Jag tror definitivt han vet vilka och att han har rätt.Skulle bara önska han på något vis kunde förmedla vilka han menar.
Han säger ju att det är 2 personer med starka band och även orden - den gård man delar.
Kan ju vara 2 bröder eller så eller annan släktskap eller väldigt tighta kompisar.

Funderar då och då på detta.Så fruktansvärt tråkigt att inget händer vad det verkar.

Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Det med den gård de delar har jag missat….. vilka namn som varit uppe i tråden delar en gård? Bröder eller far och son? Elller gör han en lite omskrivning för att inte outa för mycket och menar EM-huset?

Precis: Var kom gården ifrån?
Citera
2024-06-08, 20:40
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja i så fall skulle denna reporter missuppfattat en hel del om inte säga allt för att vi inte skall uppfatta JohLa som starkt misstänkt i vad allt han sade till reportern.

* Han säger sig ha samtalat med Helena inne på Stadt.

* Han skall dock ha gått hem redan vid 23:00(!?) till en flickvän då han tyckte det var tråkigt (vid denna tid alltså...okej).

* Han säger att den häktade dansken ErAn hade varit på Stadt med sin flickvän helt emotsatt vad ErAn själv säger i polisförhör. Vilket är rätt här ?

* JohLa säger även att ErAn är helt oskyldig och att han var med vänner hela natten och efterföljande dagar, men att ErAn vet vem den skyldige är... Men om ErAn ändå är skyldig väntar hämnd, säger han... Vad menar JohLa med detta ?

* JohLa säger även att ErAn med vänner letade efter Helena vid Sjöängen under Måndagen efter försvinnandet. Var det därför han slutade tidigt från jobbet på just Måndagen ? Han sjukskrev sig dock sedan på tisdagen och sedan tog "semester" för att "hjälpa vänner att flytta"(bullshit) på "Södra Jylland" som han säger. Allt är logiskt och glasklart naturligt här. Inget märkligt alls. Jajamensan.

* JohLa sade också att ErAn med vänner brydde sig så mycket om Helena också så att de startat en insamlingsfond för fortsatta sök...De är väldigt godhjärtade dessa danskar samt ärliga också... Ja, så är det. Noooot.

Om journalisten förväxlat uppgifter från förfesten med Stadt ? Ja, detta kan ju då rakt inte gällt det som: "Johla pratat med Helena under kvällen". Att hon skulle varit på K*im Ms förfest på Södra vägen 44 är ju helt uteslutet i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Som sagt, journalisten har blandat ihop vad JohLa säger om festen hos KiMa med vad han säger om besöket på Stadt. Det är festen hos KiMa som han lämnar vid 11 snåret. EA har varit med hos KiMa men inte på Stadt. Det du kallar lögner är alltså enligt mig missuppfattningar av journalisten.

Övriga uppgifter, som du ser som korrekt återgivna av JohLa, är givetvis intressanta.

Detta är mycket bra av dig Thord att komma med detta, klyftigt, och det är så det brukar vara när du riktar in dig på just danskarna. Det blir logik och hög sannolikhet av det. Du skall inte lägga danskarna på hyllan som du förstår.

Det är nog så att denna journalist kan fattat fel att JohLa menat den förfest hos KiMa som han ledsnade på och drog därifrån 23:00 för att det var tråkigt, för skulle han menat Stadt blir det som bekant helkonstigt när festen där vid det laget knappt satt igång.

Det blir också mer klockrent att tänka sig då ErAn och han flickvän var hos KiMa och då tillsammans med JohLa där. Vid 23:00 verkar också vara en bra tid att köra fram de tjejer som ErAn sagt att han gjorde till Stadt. ErAn sade att han ströga runt med flickvännen också en stund i centrum va, innan som han sade åkte hem och lade sig va ?

Allting blir ju troligare också med versionen att det inte var Stadt som JohLa även ur den synpunkt att detta strider helt mot vad ErAn sagt i förhör, det vore väl lite väl idiotiskt av Johla att ställa till det på detta sätt med en sådan lögn.

Det är också det att han sagt att han pratat med Helena . Här blir det helt plötsligt ännu intressantare och troligare för om detta var på Stadt som Johla menade och innan 23:00 , så är det inte alls säkert att Helena alls hunnit komma in på Stadt vid den tiden.

Tiden som han pratat med Helena senareläggs då och det kan varit inne på Stadt eller utanför Stadt efter stället stängt. Allting bli mer logiskt och mer sannolikt att journalisten blandat ihop detta lite OCH i med denna högst sannolika förklaring som Thord kommer med så förklarar detta sakerna kring en del av konstigheterna vad JohLa säger på ett mycket trovärdigt sätt.

Denna förklaring gör JohLa alltså definitivt inte mindre intressant utan än hetare. Vi kommer än närmare här skulle jag vilja påstå, det hettar till mer, puls. Bra, Thord vi är på banan, sannerligen på banan.
Citera
2024-06-08, 21:17
Medlem
MrsEjPKs avatar
Kanske minns jag fel.Har så för mig att Gw i en intervju eller i någon bok om Helena säger - den går man delar eller liknande.Alltså att han menar att man delar gård.
Om jag nu inte missminner mig .
Ber om ursäkt i så.fall.

Önskar att något händer från polisens håll ....
Citera
2024-06-08, 21:18
Medlem
MrsEjPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Man skall nog inte ta Ulrikas och BW:s ord för sanning, då är man naiv. Är BW insyltad så har han självfallet slått dunster i skallen på UA.

En sak begriper jag inte och det är varför inte polisen i Skövde matchar skornas dna med BW:s? Eller dom han åkt bil med vid torget när H försvann.

Vad är problemet med det? Tro fasiken man misstänker och kollar upp 100% den sista personen som hade direktkontakt med Helena..........

Herregud! Är inte det självklart?

Ja,exakt ! Varför händer inget ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in