• 1
  • 2
2024-06-05, 20:29
Medlem
På mindre orter gör handläggarna allt som du skriver, ordningslag, parkering mm. Det är oftast underbemmanat dessutom
Citera
2024-06-06, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Jag kan köpa att man är restriktiv med förstagångsköpare men har man varit aktiv i massa år och redan har många vapen så blir det bara att jäkla myndighetsmissbruk.

Så tillkrånglat som det är nu så kan jag inte tolka det på annat sätt än att det finns en agenda för att avväpna och försvåra för vapenägare och speciellt för sportskyttar och polisen är en del av denna agenda där man maskar och förhalar så långt man kan.

Ta bara det senaste stolleprovet från polisen där man går ut i korståg mot alla som har en revolver i 357 magnum men där klubben inte bedriver magnumskytte. Idag är nästan alla revolvrar är så stabila så de är klassade för magnum vare sig vi skyttar efterfrågat det eller inte.

Jag har haft min revolver i 10år och utan att avlossat en enda magnumpatron (skjuter 38special som är både billigare och snällare för handleden) och det har gått fint tills nu, för nu jävlar går det inte alls att få licensen förnyad med mindre än att du ljuger för snuten om att du visst skjuter magnum.

Det har funnits en agenda sedan den första vapenlagen kom. Innan 1934 fanns det överhuvudtaget inga vapenlicenser i Sverige. Ingen motsatte sig vapenlicenser när de kom och ingen har motsatt sig annat än betydelselösa detaljer sedan dess heller.

Jag har aldrig ägt egna vapen, men hade jag bott i ett land där det inte var rena förnedringen att skaffa vapen, som Tjeckien eller USA, så hade jag skaffat för längesedan.

Jag har skrivit hur många inlägg som helst om detta i Vapen och militär, men de är mer intresserade av att vara försmädliga för att jag inte har vapen än att behålla sina egna. Vänta 10-20 år till så har bara staten och de kriminella pistoler, men det är ju så dumsvensken vill ha det.
Citera
2024-06-06, 11:01
Medlem
För att ärendet är lågprioriterat hos polisen, Detta även sedan JO uppmärksammat det och ålagt polisen förbättringar.
Dom sätter nån människa som egentligen borde blivit avskedad på den avdelningen. Sen skickar dom människan på nån genuskurs och ärendena högar upp sig.
Sen blir fanskapet till handläggare sjukskriven pga stress av hög arbetsbörda. Sen skall myndigheten ta in en ny handläggare som först behöver certifieras avseende genus och etnicitet men då är det så många ärenden att det blir jobbigt, sjukskrivning. Ny rekrytering, starta om från början.
Citera
2024-06-06, 20:26
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
För att ärendet är lågprioriterat hos polisen, Detta även sedan JO uppmärksammat det och ålagt polisen förbättringar.
Dom sätter nån människa som egentligen borde blivit avskedad på den avdelningen. Sen skickar dom människan på nån genuskurs och ärendena högar upp sig.
Sen blir fanskapet till handläggare sjukskriven pga stress av hög arbetsbörda. Sen skall myndigheten ta in en ny handläggare som först behöver certifieras avseende genus och etnicitet men då är det så många ärenden att det blir jobbigt, sjukskrivning. Ny rekrytering, starta om från början.
Låter som på alla kommuner, landsting och regioner så det säkert så även hos polisen.
I mitt distrikt vet jag att dom utbildat flera nya senaste åren.
Sen polisen tog över besiktningen av skjutbanorna fick dom in 2 unga tjejer att sköta det och dom stängde ner 220 av regionens 260 banor deras första år. Det var heeelt galet.
Nu ska dom fått in fler som sköter vapen och skjutbanesidan. Sist hörde jag att dom var 4, alla kvinnor.
Lyckades googla fram en av dom för ett par år sen då det var rejält rörigt med skjutbanorna och då hade hon hand om allt ifrån utbildning av ordningsvakter, alkoholtillstånd och demonstrationstillstånd (för nåt vindkraft). Så dom gör säker en massa "nytta".
Men nu när det handläggs över hela landet bör det ju gå fortare. Eller så får dom ännu mer tid för att fika och gå viktiga kurser.
Citera
2024-06-07, 19:17
Medlem
Mediantiden för ansökan är idag 28 dagar sett på hela landet. Det är egentligen inte särskilt märkvärdigt. All handläggning hos myndigheter tar tid. Varför skulle vapenlicenser vara ett undantag? Att registrera en bouppteckning har för tillfället en kö på 7 veckor. (Det var inte länge sen det var dubbla tiden.) Och det är bara väntetiden innan handläggningen börjar. Att söka körkortstillstånd tar 2-4 veckor. Ansökan om att byta förnamn tar 4 veckor. Det gnälls väldigt lite över de här väntetiderna jämfört med hur det låter om någon stackare får vänta ett par veckor innan han kan få sin AR eller liknande leksak som han plötsligt "villhöver".

Men det är klart att även licenshandläggningen kan effektiviseras. En sak som man kan göra för att underlätta är att se till att ansökan är komplett när man skickar in. Mycket av handläggarnas tid går nog åt till att efterfråga kompletteringar. Eller att man motiverar behov för hela sitt vapeninnehav om man söker på vapen 5 eller 6. Det är en vanlig uppfattning att bara vapen 5 och 6 behöver motivering, men det stämmer inte. Det handlar om att visa varför något av vapen 1-4 inte kan fylla det behovet. Man kan också ge fan i att ringa handläggarna och fråga hur det går med just ens egen ansökan, eller hålla på att käfta för att man tror att man har rätt.

Det är inte en mänsklig rättighet att få ha vapen. Vi har inget jävla "second amendment" i Sverige. Är man någorlunda seriös i sitt vapenbehov så kan man vänta fyra veckor på licensen. Samma sak med femårslicenser. Så jävla svårt eller förnedrande är det inte att skicka in en ansökan om förnyad licens var femte år. Ungefär som att känna sig förnedrad när man ska förnya pass eller körkort.
Citera
2024-06-08, 02:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Mediantiden för ansökan är idag 28 dagar sett på hela landet. Det är egentligen inte särskilt märkvärdigt. All handläggning hos myndigheter tar tid. Varför skulle vapenlicenser vara ett undantag? Att registrera en bouppteckning har för tillfället en kö på 7 veckor. (Det var inte länge sen det var dubbla tiden.) Och det är bara väntetiden innan handläggningen börjar. Att söka körkortstillstånd tar 2-4 veckor. Ansökan om att byta förnamn tar 4 veckor. Det gnälls väldigt lite över de här väntetiderna jämfört med hur det låter om någon stackare får vänta ett par veckor innan han kan få sin AR eller liknande leksak som han plötsligt "villhöver".

Men det är klart att även licenshandläggningen kan effektiviseras. En sak som man kan göra för att underlätta är att se till att ansökan är komplett när man skickar in. Mycket av handläggarnas tid går nog åt till att efterfråga kompletteringar. Eller att man motiverar behov för hela sitt vapeninnehav om man söker på vapen 5 eller 6. Det är en vanlig uppfattning att bara vapen 5 och 6 behöver motivering, men det stämmer inte. Det handlar om att visa varför något av vapen 1-4 inte kan fylla det behovet. Man kan också ge fan i att ringa handläggarna och fråga hur det går med just ens egen ansökan, eller hålla på att käfta för att man tror att man har rätt.

Det är inte en mänsklig rättighet att få ha vapen. Vi har inget jävla "second amendment" i Sverige. Är man någorlunda seriös i sitt vapenbehov så kan man vänta fyra veckor på licensen. Samma sak med femårslicenser. Så jävla svårt eller förnedrande är det inte att skicka in en ansökan om förnyad licens var femte år. Ungefär som att känna sig förnedrad när man ska förnya pass eller körkort.

Svenskar är väl bara för goa: "Vi får inte köpa vapen som fria människor och de e tammefan precis som det ska vara, punkt!"

Det är förnedrande att förnya pass och körkort också, men det är mycket mer förnedrande med vapenlicenser, eftersom självförsvar är en mänsklig rättighet. Nu är ju svenskar hjärntvättade till att finna sig i att inte ens få bära vapen med licens, men det är åtminstone grundtanken. Detta är dessutom bestämt av skithögar som själva har beväpnade livvakter och tjänstebilar som pallar en detonerande handgranat...
Citera
2024-06-08, 07:04
Medlem
Det är ju mycket enkelt att lösa det här problemet, genom att polisen får ta ett rimligt självkostnadspris, precis som t ex kommunerna gör för bygglov. Så om licensen kostade t ex 10000 kr, så skulle det gå snabbare
Citera
2024-06-08, 09:48
Moderator
pbos avatar
Frågeställningen rör inte specifikt jaktvapen och då passar tråden bättre i vapenforumet.

Jakt, fiske och vildmark --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här